Consumer behavior post-pandemic towards the consumption of sustainable products
DOI:
https://doi.org/10.24054/face.v22i2.1331Keywords:
Comportamiento, consumidor, consumo, productos sustentablesAbstract
It is important to understand how the pandemic has generated changes following the confinement caused by the COVID-19 health crisis. This research identifies the impact on consumption and consumer behavior regarding sustainable products after the pandemic, considering social and economic variables.
A literature review was conducted using secondary sources and open-access databases that were published during the confinement. Additionally, a digital tool was employed to analyze the changes in consumption behavior as the pandemic progressed and the efforts of companies to adapt.
It is essential to ask whether the effects on consumer behavior will be lasting once the pandemic is over in terms of sustainability and how companies will need to adapt to these changes.
Downloads
References
Alon, I., Farrell, M. y Shaomin, L. (01-septiembre, 2020). Regime type and COVID-19 response. FIIB Business Review, Online first , 9 (3). 152-160. https://www.doi.org/10.1177/2319714520928884
Arévalo, L., Garizabal, A., y Campo, C. (2001). Psicología del consumidor. Modelos del comportamiento del consumidor. Tesis. Corporación Unificada Nacional de Educación Superior. Santa Marta: Colombia.
Avantel. (2020). ¿Qué Tanto Utilizas Las Herramientas Digitales Gratuitas?. Avantel LTE PRO. https://www.avantel.co/blog/educacion/que-tanto-utilizas-las-herramientas-digitales-gratuitas/
Brivin Corp (2010). What Consumers Consider When Making a Purchase. Recuperado de http://www.brivincorp.com/blog/what-consumers-consider-when-making-apurchase/
Burgos Moncada, J. J. (2018). Productividad y competitividad de Bucaramanga y Cúcuta: Factores claves del desarrollo sostenible en el marco de la economía del conocimiento. Revista Gestión y Desarrollo Libre, 3(6), 81-101. Obtenido de http://www.unilibrecucuta.edu.co/ojs/index.php/gestionyd/article/view/394/581
Equipo PAS-UNLZ (22 mayo, 2017). Desarrollo sustentable o sostenible. UNLZ. http://economicas.unlz.edu.ar/nuevosite/doc/pas/Desarrollosostenibleosustentable.pdf
Ey. (2020). Los hábitos del. Obtenido de https://assets.ey.com › es_mx › topics › covid-19
Maslow, A. (1943). “Una Teoría de la Motivación Humana” Psychological Review, 50, pp. 370-396. Cita en Alcantara, R., Ceron A. y Figueroa, G. (2021). Efectos de la Pandemia del COVID-19 en el Comportamiento del Consumidor Mexicano: Hábitos de Compra de la Canasta Básica. European Scientific Journal, ESJ, 17(4), 165. https://doi.org/10.19044/esj.2021.v17n4p165
Mora, R. y Johnston, W. (Julio, 2020). The Coronavirus crisis in B2B settings: Crisis uniqueness and managerial implications based on social exchange theory. Industrial Marketing Management, 88. 125-135. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.05.004.
Guo, Choon y Liu (2012). Evaluating Factors Influencing Consumer Satisfaction towards Online Shopping in China. Asian Social Science. 8 (13).
Gong, W., Stump, R. L. y Maddox, M. L. (2013). "Factors influencing consumers' online shopping in China", Journal of Asia Business Studies, 7 (3). 214–230.
Green Group. (2020). https://www.greengroup.com.ar/detalle.php?a=producto-sustentable-definicion&t=8&d=20
Group, H. M. (2020). ¿Cómo y en qué cambiaremos? Impacto del Coronavirus en Hábitos y Medios». Estudio de Havas Media Group España. Obtenido de https://havasmedia.com/es/como-y-en-que-cambiaremos-impacto-del-coronavirus-en-habitos-y-medios-estudio-de-havas-media-group-espana/
Havas Media Group (12 mayo, 2020). Impacto del coronavirus en hábitos y medios: ¿cómo nos afecta el inicio de la desescalada?. https://havasmediagroup.com/es/impacto-del-coronavirus-en-habitos-y-medios-como-nos-afecta-el-inicio-de-la-desescalada/
Hospital Angeles (18 Octubre, 2021). En Hospitales Angeles estamos trabajando constantemente para brindar a nuestros pacientes información actualizada sobre COVID-19. https://hospitalesangeles.com/covid-19/articulos/que-es-una-pandemia.php
NEGI. (2020). Información por entidad / Hidalgo / Población. Obtenido de http://cuentame.inegi.org.mx/monografias/informacion/Hgo/Poblacion/default.aspx?tema=ME&e=134
Jun, G. y Ismawati, J. N. (2011). A Study on Consumers’ Attitude towards Online Shopping in China. International Journal of Business and Social Science. 2 (22). 122-132.
Jusoh, Z. y Hai Ling, G. (2012). Factors influencing consumers’ attitude towards ecommerce purchases through online shopping. International Journal of Humanities and Social Science. 2 (4). 223-230
Kantar. (2020). ADN 2020+ 10 claves para entender al nuevo-viejo consumidor argentino. Obtenido de https://www.anunciantes.org.ar/archivos/informes/Kantar-ADN2020.pdf
Kotler, P. y Armstrong, G. (2008). Fundamentos de Marketing. 8va. edic. México: Pearson Educación.
Kotler, P., y Armstrong, G. (2007). Marketing versión para Latinoamérica. Mexico: Pearson Prentince.
Kotler, P. y Keller, K.(2012). Direcciòn de marketing. 14ª Edic. México: Pearson.
Kotler, P. y Armstrong, (2003). Marketing: An introduction. Pearson Prentice Hall.
La Tribuna. (29 junio, 2016). Caracteristicas de un producto sustentable. Agroforestal EN LA Tribuna el diario de la provincia. https://www.latribuna.cl/agroforestal/2016/06/29/caracteristicas-de-un-producto-sustentable.html
Lazovska, D. (28 agosto, 2018). La sustentabilidad como estrategia de marketing. Expok Comunicaciòn de sustentabilidad y RSE. https://www.expoknews.com/la-sustentabilidad-como-estrategia-de-marketing/
Lopez, M. (2015). The intelligence of the trends. [Tesis]. Universidad de Murcia. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/371449/TMJLV.pdf
Martínez, O., Ruiz, J. y Castro, G. (2014). El Consumo por medio de Internet. Un Análisis Estratégico. En XIX Congreso Internacional de Investigación en Ciencias Administrativas. México. http://acacia.org.mx/busqueda/pdf/EL_CONSUMO_POR_MEDIO_DE_INTERNET._UN_ANALISIS_ESTRATEGICO.pdf
Maram, L., (18 agosto, 2012). Que son los productos sustentables. https://www.luismaram.com/que-son-los-productos-sustentables/
Mansoor, D. yJalal, A. (2011). The Global Business Crisis and Consumer Behavior: Kingdom of Bahrain as a Case Study. International Journal of Business Management, 6(1), 104-115. https://www.doi.org/10.5539/ijbm.v6n1p104
Mercado, S. (2004). Mercadotecnia Programada. México: Editorial Limusa.
Molla A, (2006). Comportamiento del consumidor. Barcelona España: Edit.UOC.
Organización Mundial de la Salud [OMS]. (2020). ¿Qué es una pandemia?. https://www.who.int/csr/disease/swineflu/frequently_asked_questions/pandemic/es/
PricewaterhouseCoopers México (PwC). (2021). Estrategia de sustentabilidad. PwC: México. https://www.pwc.com/mx/es/servicios-sustentabilidad/estrategia-sustentabilidad.html
Real Academia Española (2020). Pandemia. https://dle.rae.es/pandemia
Retail Actual. (01 diciembre, 2020). El 85% de los consumidores europeos demandan productos con menos packaging y más sostenibles. https://www.retailactual.com/noticias/20201201/ds-smith-estudio-packaging-sostenible-higiene-covid#.YW3qB9kzaS4
Richards, J. (13 septiembre, 2018). Estrategia de sostenibilidad: qué es y por qué tu negocio debería tener una. Triquels [Blog]. https://www.triquels.com/blog/estrategia-sostenibilidad-que-es
Rivera, J. Arellano, R. y Molero, V. (2009). Conducta del consumidor: estrategias y tácticas aplicadas al marketing. 2da. edic. Madrid: ESCIC.
Romo, A. G., Cruz, M. C., & Torres, Y. S. (2021). Evaluación de resultados del sector agroexportador de México ante la pandemia COVID-19 en 2020. FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 20(2), 85-94.Recuperado a partir dehttps://ojs.unipamplona.edu.co/ojsviceinves/index.php/face/article/view/439/405
Saavedra, A. (21 noviembre, 2016). Herramiendaseducativas. [Blog]. http://herramientaeducactiva.blogspot.com/2016/11/tipos-de-herramientas.html
Sapica Trend Studio. (2020). Conoce los principales factores que influyen en las tendencias de consumo, diseño y moda a nivel global. SAPICA. https://sapica.com/sapica-trend-studio/
Schiffman, L., Lazar, L. y Wisenblit, J. (2010). Comportamiento del consumidor. 10ª edic. México: Pearson Educación.
SchiffmanL y Lazar L. (2005). Comportamiento del consumidor. 8va. Edic. México:Pearson educación.
Sheth, J. (2020). Impact of COVID-19 on consumer behavior: Will the old habits return or die?. Journal of Business Research, 117, 280-283. https://www.doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.05.059
Solomon, M., Bamossy, G., Askegaard, S. y Hogg, M. (2006). Consumer Behavior: A European Percpectiva. 3ra edit. Inglaterra: Prentice Hall.
Torres, A. (2013). (2013). Teorías del comportamiento del consumidor completo.Obtenido de http://www.academia.edu/6109474/TEORIAS_DEL_COMPORTAMIENTO_DEL_CONSUMIDOR_COMPLETO
Universia Mx (25 junio, 2020). Diferencia entre desarrollo sostenible y sustentable. Universia Fundación. https://www.universia.net/mx/actualidad/vida-universitaria/diferencias-entre-desarrollo-sostenible-sustentable-1136185.html
Vega A., Cerón, A.. y Figueroa, G. (2021). Perspectivas de eCommerce y los Hábitos de Consumo Tras COVID-19. European Scientific Journal, ESJ, 17(4), 112. https://doi.org/10.19044/esj.2021.v17n4p112
Visa. (2021). Desarrollo sustentable y sostenible. https://www.visa.com.co/dirija-su-negocio/pequenas-medianas-empresas/notas-y-recursos/planificacion/desarrollo-sustentable-sostenible.html
Downloads
Published
Versions
- 2022-04-20 (5)
- 2022-04-20 (4)
- 2022-04-20 (3)
- 2023-03-22 (2)
- 2022-06-03 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.