Marketing Characterization of Local Micro-Entrepreneurs of Goods and Services in Hidalgo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/face.v22i4.2299

Keywords:

Female Microentrepreneurship, Nenis, Marketing Strategies, Entrepreneurial Profile, Social Networks, Informal Commerce

Abstract

The characterization of female micro-entrepreneurship involves an innovative and creative activity undertaken by women seeking economic independence. They self-generate employment opportunities and improve their quality of life, often operating in the informal sector and utilizing social media platforms. The objective is to analyze the marketing strategies employed by these micro-entrepreneurs and propose suitable strategies based on the identified profiles. The research is applied, cross-sectional, deductive, and of mixed methodology, presenting quantitative results from 264 surveys conducted.

The study determines their entrepreneurial and marketing profiles, examining market strategies, differentiation, point of sale, pricing, advertising, promotion, distribution, and delivery. It proposes marketing strategies tailored to their profile.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABC Noticias. (02 de 02 de 2021). ¿Que son las "Neni" y porque son virales? Obtenido de ABCNoticias.mx

Aguilera, K. (01 de 12 de 2021). Coordinación para la Igualdad de Género UNAM. Obtenido de "Las nenis": el empoderamiento femenino y la revolución de la economía en tiempos pandémicos

Almodóvar, M. (2018). Tipo de emprendimiento y fase de desarrollo como factores clave para el resultado de la actividad emprendedora. Cuadernos de Relaciones Laborales, 225- 244.

American Marketing Association. (12 de 09 de 2022). Definitions of Marketing. Obtenido de American Marketing Association

Cañedo López, E., & Barajas Mendoza, J. (2004). El Mix-Marketing Como Elemento Estratégico En La Empresa: Caso Cervecería Cuauhtémoc Moctezuma S. A. De C.V. De Morelia, Michoacán, México. Academia de Ciencias Administrativas, 1-23.

El País. (22 de 02 de 2021). “Nenis”: un término despectivo para las mujeres que venden productos mediante las redes sociales. Obtenido de Lo Mejor de Verne

Fischer de la Vega, L., & Espejo Callado, J. (2011). Mercadotecnia. Cd México: Mc Graw Hill.

INEGI. (23 de 07 de 2020). Encuesta Telefónica sobre COVID-19 y Mercado Laboral (ECOVID-ML). Obtenido de INEGI

INEGI. (17 de 05 de 2021). Resultados de la Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo (ENOE) Cifras durante el primer trimestre de 2021. Obtenido de INEGI Comunicados de Prensa

Kotler, P., & Armstrong, G. (2008). Fundamentos de Marketing. Cd México: Pearson Education.

Masse, F. (19 de 07 de 2021). El Economista. Obtenido de Nenis: Fenómeno que visibilizo las desventajas de las mujeres en la economía

Milenio. (05 de 08 de 2018). Arranca en Hidalgo el programa nacional "Lean Startups" México

Moy, V. (22 de 07 de 2021). Centro de Investigación en Política Pública. Obtenido de La otra economía

Navarro García, A., Diez de Castro, E. C., & Landa Bercebal, F. (1996). Merchandising. Teoría y Práctica. Cd. México: Ediciones Piramide.

NewsHidalgo. (02 de 03 de 2020). Alcaldía de Pachuca convoca al Premio Mujer Emprendedora 2020. Obtenido de NewsHidalgo

O´Guinn, T., Allen , C., & Semenik, R. (1999). Publicidad. Cd México: Thompson Editores.

Porter, A. M. (1997). One Focus, One Supply Base. Purchasing, 50-57.

Santesmases Mestre, M., Sánchez Guzmán , A., & Valderrey Villar, F. (2014). Fundamentos de Mercadotecnia. Cd México: Grupo Editorial Patria.

Stanton, W., Etzel, M., & Walker, B. (1996). Fundamentos de Marketing. Cd México: Mc Graw Hill Interamericana.

Statista. (23 de 09 de 2021). Tasa de ocupación en el sector informal en México entre el primer trimestre de 2015 y el segundo trimestre de 2021. Obtenido de Statista

Sunanda, V. M., & Naik, H. (2016). An Overview of Socio - Economic Conditions and Problems of Women Entrepreneurs at Davanagere City. CLEAR International Journal of Research in Commerce & Management, 10-13.

UAEH. (19 de 12 de 2016). Boletín Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Obtenido de Emprender Hidalgo

Published

2023-02-14 — Updated on 2022-12-27

Versions

How to Cite

Alcántara Hernández, R. J., Vega Barrios, A., & Méndez Wong , A. (2022). Marketing Characterization of Local Micro-Entrepreneurs of Goods and Services in Hidalgo. FACE: Revista De La Facultad De Ciencias Económicas Y Empresariales, 22(4), 83–95. https://doi.org/10.24054/face.v22i4.2299 (Original work published February 14, 2023)