In-person entertainment activities and traditional media engagement vs. the use of streaming platforms during COVID-19 in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.24054/face.v22i2.1330Keywords:
activities, entertainment, streaming platforms, Covid-19Abstract
The COVID-19 pandemic not only altered and modified people's daily lives globally in their work and academic environments, but also in the areas of socialization and entertainment. However, these activities did not come to a halt; on the contrary, people, in search of balance amid this event, turned to virtual means to continue engaging in these daily activities, as well as their work and academic tasks.
Entertainment platforms, especially those used for streaming movies, played a prominent role. This phenomenon prompted the present investigation to delve into the attitudes of Colombians over 18 years old towards this new form of entertainment.
To achieve this, a descriptive and quantitative study was conducted, with a confidence level of 95% and a margin of error of 4.3%. A sample size of 397 people was obtained, revealing a favorable attitude towards the use of virtual platforms for entertainment, specifically streaming platforms used for watching movies. These platforms have changed the usual way of watching television and cinema in a normal environment.
Downloads
References
Acosta Rodríguez, A. K., Carrillo Carrillo, L. F., Corredor Pérez, C. A., & Arroyave Castro, S. (2021). Comportamiento de las plataformas de streaming a raíz de la pandemia Covid-19. Universidad EAN. Disponible en:https://repository.ean.edu.co/bitstream/handle/10882/10332/AcostaAndrea2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ayala, M. (2020), profesor del tópico "Medios, cultura y sociedad" e integrante delaEscuela de Humanidades y Educacióndel campus Monterrey https://tec.mx/es/noticias/monterrey/educacion/consumo-digital-un-antes-y-despues-del-covid-19
Barrios Chaparro, María Paula. (2018). El boom cultural en Colombia: ¿una historia con final feliz?[Tesis de Maestría, Universidad del Rosario]. Google Academic.
Benitez Espinosa, M. J., & Bernal Páez, C. A. (2018). Video Streaming: estudio comparativo del mercado audiovisual entre Colombia y España.
Carranza Narro, A. K., & Villanueva Saldaña, J. M. (2019). Las plataformas Streaming en las preferencias del nuevo consumidor universitario, Universidad Particular Antenor Orrego y Universidad Nacional de Trujillo.
EY (2020). Perspectivas sobre el cambio en los hábitos de entretenimiento de los colombianos. Disponible en: https://assets.ey.com/content/dam/ey-sites/ey-com/es_co/topics/media-and-entertainment/cambios-en-habitos-de-entretenimiento-colombia.pdf
Gómez Y & López J. (2017). Satisfacción del cliente por medio de innovación apoyada en tecnologías móviles. Universidad Externado de Colombia. Disponible en:https://bdigital.uexternado.edu.co/bitstream/handle/001/396/AGA-spa-2017-Satisfacci%C3%B3n_del_cliente_por_medio_de_innovaci%C3%B3n_apoyada_en_tecnolog%C3%ADas_m%C3%B3viles.pdf;sequence=1
Iwasaki Y, Mannell Roger C.(2000).Dimensiones jerárquicas del afrontamiento del estrés en el tiempolibre, Ciencias del ocio,22: 3,163-181,DOI:10.1080 / 01490409950121843
Iwasaki Y, ZuzanekJ. (2004). Los efectos del ocio físicamente activo en las relaciones entre -el estrés y la salud, Ocio y deporte un análisis multidisciplinar; Universidad de Deusto, Bilbao.
Kantar Ibope media, (2020).Target group Index TGI. Disponible en https://www.kantaribopemedia.com.co/medios.html
La Vega, P. (1997). The education and recreational application of play and games from their organisational perspective”, Lisboa: 20th World Play Conference, citado por INEFC-universidad de Lleida, p 02.
López Delgado, D. (2018). Estudio de las plataformas de streaming. (Trabajo Fin de Grado Inédito). Universidad de Sevilla, Sevilla.
MartínezSalgado, D. M. (2020). El consumo del individuo y la sociedad antes, durante y después del Covid-19. Universidad Católica de Colombia. Disponible en:https://repository.ucatolica.edu.co/handle/10983/25079
Medina Buelvas, P. M., & Uribe Sanabria (2019). Actividades artísticas, de entretenimiento y recreación fuera del hogar: hábitos de consumo en el área metropolitana de Bucaramanga y segmentación del mercado. Universidad Santo Tomás. Disponible en:http://dx.doi.org/10.15332/tg.mae.2020.00641
Ministerio colombiano de salud y protección social (2020). Colombia reporta su primer caso de Covid-19. Disponible en:https://www.minsalud.gov.co/Paginas/Colombia-confirma-su-primer-caso-de-COVID-19.aspx#:~:text=Bogot%C3%A1%2C%206%20de%20marzo%20de,una%20paciente%20de%2019%20a%C3%B1os
Núñez Barrios,E. D., & Paredes Dugarte, T. (2018). Las Tecnologías de Información y Comunicación TIC y su integración en las universidades públicas venezolanas en el contexto Latinoamericano. Revista Gestión y Desarrollo Libre, 3(6), 21-52. Obtenido de http://www.unilibrecucuta.edu.co/ojs/index.php/gestionyd/article/view/390/578
Orus Abigail (200) Medios de comunicación y marketing, Actividades de entretenimiento durante el aislamiento por el COVID-19 España 2020https://es.statista.com/estadisticas/1106989/actividades-de-entretenimiento-durante-el-aislamiento-por-el-covid-19-espana/
RamosRivas, Claudia Marcela; Monroy Bedoya, Jessica Natalia & Forero Triana, Laura Alejandra. (2018). Las estrategias de las Industrias Culturales en Corea del Sur comparadas con las industrias culturales de Colombia. Uniagustiniana. Disponible en:https://repositorio.uniagustiniana.edu.co/bitstream/handle/123456789/1548/ForeroTriana-LauraAlejandra-2020.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Redondo Piñas, C. (2018).Comportamiento de los consumidores de plataformas de vídeo en streaming. Universidad Complutense de Madrid. Disponibe en:https://eprints.ucm.es/id/eprint/48535/
Romay Zamora, M. (2020). Cambio en los hábitos de consumo televisivos de los españoles hacia las nuevas plataformas de Streaming: Netflix. Comillas Universidad Pontifica. España. Disponible en: https://repositorio.comillas.edu/xmlui/bitstream/handle/11531/36977/CAMBIO%20HABITOS%20CONSUMO%20TELEVISIVOS%20DE%20ESPANOLES%20HACIA%20%20PLATAFORMAS%20DE%20STREAMING%20NETFLIX%20-%20Romay%20Zamora%2C%20Maria.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rodríguez Prieto, Diana Maritza. (2016). la importancia de la propiedad intelectual y los derechos de autor en perspectiva del entretenimiento colombiano actualmente [tesis de pregrado, Universidad Piloto de Colombia]. Google Academic.
Schiffman, L. & Wisenblit, L. (2015). Comportamiento del Consumidor. (11 ed.). México: Editorial Pearson.
Seth, R. (2020). ¿Cambiará la crisis del coronavirus la industria del cine para siempre? Vogue España. Retrieved 29 July 2020. Disponible en: https://www.vogue.es/living/articulos/cine-impacto-coronavirus-estrenos-festivalesaplazados.
Trenberth, L. (2005). The role, nature and purpose of leisure and its contribution to individual development and well-being. British Journal of Guidance & Counselling, 33(1), 1-6. doi:10.1080/03069880412331335849
Ymedia (2021). El primer 1mer semester 2021. Disponible en: https://www.programapublicidad.com/ymedia-1er-semestre-2021-consumiremos-63-mas-tv/
Downloads
Published
Versions
- 2022-03-28 (5)
- 2022-03-28 (4)
- 2022-03-28 (3)
- 2023-03-22 (2)
- 2022-06-03 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.