The contribution of corporate responsibility in the manufacturing industry of Bogotá, Colombia.
DOI:
https://doi.org/10.24054/face.v21i1.1023Keywords:
Ambiente, Actitud ambiental, Consumo ResponsableAbstract
Through this research, the perception of medium and large manufacturing companies in Bogotá regarding the contribution of corporate social responsibility (CSR) programs to sales, brand image, positioning, sense of belonging, and exports was explored. This was a qualitative study, considering the level of depth and the target audience (those responsible for CSR programs in the companies). Nine in-depth interviews supported by projective techniques with a structured guide were conducted. The research revealed that CSR programs in medium and large manufacturing industries in Bogotá contribute to brand image and positioning, as well as to generating a greater sense of belonging among employees. The role of CSR in exports was also highlighted, considering that this is an important factor for both companies and consumers globally. It opens doors and represents a competitive advantage that companies consider when forming partnerships with foreign companies.
Downloads
References
Andreu, A.; Fernández, D.L. (2011).- “De la RSC a la sostenibilidad corporativa: una evolución necesaria para la creación de valor”. Harvard Deusto Business Review, Dicembre, pp.5-21
Activo Legal SAS. (01 de 06 de 2013). Fundamentos legales de la Responsabilidad Social Empresarial en Colombia. Disponible en http://www.activolegal.com/web/index.php/noticias/actualidad/504-responsabilidad-social-empresarial-rse-colombia-fundamentos-legales
Alejandra López Salazar; José Felipe Ojeda Hidalgo and Martha Ríos Manriquez, (2017), La responsabilidad social empresarial desde la percepción del capital humano. Estudio de un caso, Revista de Contabilidad - Spanish Accounting Review, 20, (1), 36-46
Alpina. (2017). Responsabilidad Social en Alpina . Recuperado el 2018, de Alpina. Disponible en http://www.alpina.com.co/prensa/noticias/segun-expertos-alpina-tiene-el-mejor-sistema-de-gestion-de-responsabildiad-social-en.colombia/
American Marketing Association. (1995). AMA. Recuperado el 2018, de Dictionary: https://www.ama.org/resources/Pages/Dictionary.aspx?dLetter=B
Cavazos Reyes, Ernesto, Jiménez Zarate Violeta & Santana Esparza Gil. (2018). La innovación como estrategia de sostenibilidad y su efecto en el rendimiento de la industria azucarera en México. En Revista FACE Vol 18 (1). Disponible en http://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/FACE/article/view/3174/1692
Calvo, D. C. (2004). LAS DIFERENTES TEORÍAS QUE SUSTENTAN LA RESPONSABILIDAD SOCIAL DE LA EMPRESA: ESTADO DE SITUACIÓN Y PROSPECTIVA. Obtenido de CYTA. Disponible en http://www.cyta.com.ar/biblioteca/bddoc/bdlibros/334_calvo.pdf
Cajal, A. (n.f). Lifeder. Obtenido de Sectores Económicos de Colombia: Primario, Secundario y Terciario Disponible en https://www.lifeder.com/sectores-economicos-colombia/
Carroll, Archie. (1999). Corporate social responsibility: Evolution of a definitional construct. Business & Society. 38. 268-295.
Casa Luker. (2018). Fundación Luker - Casaluker. Disponible en http://www.casaluker.com/responsabilidad-social/fundacion-luker/
Cámara de Comercio de Bogotá (2017). Balance de la economía de la región Bogotá-Cundinamarca. Bogotá D.C.: Producción Editorial CCB.
CEPAL/Sociedad Alemana de Cooperación (GTZ). (11 de 2003 ). La Responsabilidad Social Corporativa en un Marco de Desarrollo Sostenible . Santiago de Chile , Chile.
Contraloría General de la Nación. (2010). Industrias Manufactureras. Obtenido de Contraloría. Disponible en http://www.contraloria.gob.pa/inec/archivos/p4411C.pdf
Española, P. M. (15 de 04 de 2015). Pacto Mundial. Recuperado el 02 de 03 de 2018, de 10 Principios. Disponible en http://www.pactomundial.org/category/aprendizaje/10-principios/
Emprendepyme. (n.f). Emprendepyme. Obtenido de Tipos de Empresas. Disponible en https://www.emprendepyme.net/tipos-de-empresas#bloque-1
En Colombia. (n.f). Definición y Clasificación de las Empresas. Disponible en https://encolombia.com/economia/empresas/definicionyclasificaciondelaempresa/
López Arceiz, F. J., & Bellosta, A. J. (2017). Corporate Social Responsibility and good Corporate Governance practices in Spanish Ethical Mutual Funds: Analysis of investee companies. Innovar, 27(65), 139-151. https://doi.org/10.15446/innovar.v27n65.65068
Ferraz, Joao & Ramos, Luma. (2018). Inclusión financiera para la inserción productiva de las empresas de menor tamaño en América L. 10.13140/RG.2.2.27183.59047.
FUNDES, IKEI, y Banco Interamericano de Desarrollo. (2005). Situación de la Responsabilidad Social Empresarial de la MiPyme: El caso Chileno. Disponible en http://www.prohumana.cl/documentos/guiarse.pdf
Garay. (1998). Colombia: Estructura industrial e internacionalización 1967 -1996.
López Pineda, Luis Fernando. (2010). TRANSFORMACIÓN PRODUCTIVA DE LA INDUSTRIA EN COLOMBIA Y SUS REGIONES DESPUÉS DE LA APERTURA ECONÓMICA. Cuadernos de Economía, 29(53), 239-286. Retrieved February 09, 2021, from http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-7722010000200009&lng=en&tlng=es.
Herrera, H. M. (2011). Responsabilidad Social y Ética Empresarial . Bogotá: ECOE Ediciones.
Huesca, C. R. (2012). Comercio Internacional . Tlalnepantla, México: Red de Tercer Milenio S.C.
ICONTEC. (2008). Guía Técnica Colombiana, Responsabilidad Social. Bogotá, Colombia.
Maldonado, A. (2010). La evolución del Crecimiento industrial y transformación productiva en Colombia 1970-2005. Patrones y determinantes. Universidad Nacional de Colombia , Bogotá.
Malhotra, N. (2008). Investigación de Mercados . México : Pearson Educación.
Montoya, B & Martínez Ramos, P. (2012) Responsabilidad Social Empresarial: Una respuesta ética ante los desafíos globales. Disponible en http://www.kas.de/wf/doc/kas_37565-1522-4-30.pdf?140425034037
N. Rebolledo, C. Duque, L. Angel, & A. Velasco. (2013). Perfil del Sector Manufacturero Colombiano. Universidad de Santiago de Cali, Cali.
Ojeda Hidalgo, José Felipe (2019). Responsabilidad social en instituciones de educación: propuesta de medición. En Revista FACE Vol 19 (1). Disponible en http://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/FACE/article/view/3698/2094
Organización de las Naciones Unidas. (15 de 06 de 1999). ONU . Obtenido de 10 Principios Disponible en http://www.pactomundial.org/category/aprendizaje/10-principios/
Orozco Toro, Jaime Alberto; Roca Correa, David Construcción de imagen de marca y reputación a través de campanas publicitarias de RSC Sphera Pública, núm. 11, 2011, pp. 273-289 Universidad Católica San Antonio de Murcia Murcia, España
Peñaranda-Peñaranda, M. M., Rodríguez-Castilla, M. M., & Soto-Arévalo, F. S. (2016). Responsabilidad social empresarial: una estrategia para conseguir las mejores prácticas administrativas. Revista Ingenio, 8(1), 115-122. https://doi.org/10.22463/2011642X.2056v
Peñalosa Otero, Mónica Eugenia Peñalosa, López Celis, Diana María & Martínez Aguilar, Marco Francisco. (2020). Las actitudes medioambientales de los consumidores: análisis comparativo en las ciudades de San Luis de Potosí, México y Medellín, Colombia. En Revista FACE Vol 20 (1). Disponible en http://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/FACE/article/view/4218/2549
Ramírez, & Núñez. (1999). Estudio comparativo sobre el éxito exportador PYME en Argentina, Chile y Colombia. Disponible en https://books.google.com.co/books?id=vme330fWBnYC&pg=PA16&lpg=PA16&dq=ramirez+y+nuñez+1999&source=bl&ots=VtC68sBAZS&sig=NDcSZ3o8X30HhRO3OXJTOQqUdQk&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwi8g-8zNnZAhUHsFMKHXjJDy0Q6AEINzAG#v=onepage&q=ramirez%20y%20nuñez%201999&f=false .
Ramírez Sandoval, J., & Gochicoa Gramer, E. (2010). Imagen corporativa: ventaja competitiva para las organizaciones PYME . México.
Regalado, O. Allpacca, R. Baca,L.Gerónimo,M (2011) Endomarketing: estrategias de relación con el cliente interno Disponible en https://www.esan.edu.pe/publicaciones/2011/08/05/endomarketing_para_web_con_sello.pdf
Revista Dinero. (2017). "Exportaciones en Agosto apenas levantaron cabeza: Subieron 1,48% frente a 2016". Obtenido de Comercio. Disponible en http://www.dinero.com/economia/articulo/exportaciones-en-agosto-de-2017-dane/250601
Saumitra N Bhaduri; Ekta Selarka. (2016) & S. E, Corporate Governance and Corporate Social Responsibility of Indian Companies. Singapure: Sustainability, Ethics & Governance.
Salcedo Díaz, Laura, Porto Solano, Andrés Felipe, Echeverry Gutiérrez, Camilo, Boss Agudelo, Jovanny, & Moreno Ortiz, Carlos Alberto. (2016). Responsabilidad Social Empresarial: Modelo de procesos de desarrollo de productos con base en la Metodología PRiSM y la Estrategia P5. Producción + Limpia, 11(2), 111-125. https://dx.doi.org/10.22507/pml.v11n2a10
Sánchez Sánchez, E., S.P, T. D., J.S, T. R., & Z.M, P. F. (2011). Responsabilidad Social como éxito e innovación empresarial . Bogotá, Colombia: Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano.
Secretaria General. (1997). Sentencia T-375/97. Corte Constitucional. Bogotá: Relatoría.
Soto, B. (2010). Las ventajas de la responsabilidad social empresarial para la empresa. Disponible en https://www.gestion.org/las-ventajas-de-la-responsabilidad-social-empresarial-para-la-empresa/
Tinoco Cantillo, U. (2013). Evolución, aproximación al concepto. Bogotá. Universidad Nacional de Colombia.
Vicaría, M. P. (0 de 01 de 2009). “SER O APARENTAR LA RESPONSABILIDAD SOCIAL EMPRESARIAL EN COLOMBIA: Análisis organizacional basado en los lineamientos de la Responsabilidad Social Empresarial”. Disponible en http://www.javeriana.edu.co/biblos/tesis/comunicacion/tesis250.pdf
Downloads
Published
Versions
- 2021-03-10 (4)
- 2021-03-10 (3)
- 2023-07-19 (2)
- 2021-08-19 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.