Management skills that affect the competitiveness of marketing microenterprises.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/face.v24i2.3117

Keywords:

Business competitiveness, Management skills, microenterprice

Abstract

Research has been conducted on the relationship between management skills and the competitiveness of companies with national or international impact classified as large companies. However, little has been studied on this construct in microenterprises. Therefore, a quantitative research was conducted, from a descriptive, cross-sectional and correlational approach, in the Puebla-Tlaxcala area and 111 distributors of different brands of feed for animal fattening classified as microenterprises will be considered.
The objective was to analyze the managerial skills that affect competitiveness in animal feed marketing companies, in order to identify which skills the manager or owner needs to develop to have competitive companies. It was found that the directors or managers of the microenterprises in the managerial function have an average competitiveness, in the administrative function they are not competitive, in the commercial function and in their logistics activities they have a low level of competitiveness, in the financial merger their competitiveness is average, in terms of human talent they are not considered competitive, in the technological function their competitiveness is low, in the environmental function they are not competitive and in the external factors their level of competitiveness is average.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, D. (2013). Análisis de las estrategias comerciales y de distribución de la empresas dedicadas a la venta de alimentos concentrados para bovinos en el municipio de Túquerres- Nariño. [Proyecto de grado no publicado]. Universidad Autónoma de Occidente.

Arana, D. (2018, enero 31). Pymes mexicanas, un panorama para 2018. Forbes. https://www.forbes.com.mx/pymesmexicanas-un-panorama-para-2018/

Arias, O., Montalvo, L., Alvarado, E., & Montaño, O. (2020). Análisis de competitividad en las Micro, Pequeñas y Medianas Empresas de Ixtlán del Río, Nayarit.

Ascón, J., García, M., & Lajara, A. (2019). Teoría y práctica en el desarrollo de habilidades directivas: Un acercamiento desde las perspectivas de las instituciones de educación superior. Revista científica ECOCIENCIA, 6, 1-29. https://doi.org/10.21855/ecociencia.64.177 DOI: https://doi.org/10.21855/ecociencia.64.177

Bagozzi, R.P., & Yi, Y. (1988). On the evaluation of structural equation models. Journal of the Academy of Marketing Science, 16(1), 74-94. DOI: https://doi.org/10.1177/009207038801600107

Bagozzi, R.P. (1991). Evaluating structural equations models with unobservable variables and measurement error: A comment. Journal of Marketing Research, 18(3), 375-381. https://doi.org/10.2307/3150979 DOI: https://doi.org/10.1177/002224378101800312

Baque-Cantos, M., Cedeño-Chenche, B., Chele-Chele, J., & Gaona-Obando, V. (2020). Fracaso de las pymes: Factores desencadenantes, Ecuador 2020. FIPCAEC, 5(4), 3-25. https://doi.org/10.23857/fipcaec.v5i4.293

Barroso-Castro, C., Cepeda-Carrión, G., & Roldán-Salgueiro, J.L. (2005). Investigar en economía de la empresa: ¿Partial Least Squares o modelos basados en la covarianza? Congreso Anual, XV Congreso Hispano-Francés de AEDEM, 19, 625-634.

Bernal, C. (2016). Metodología de la investigación. Administración, economía, humanidades y ciencias sociales (4ª ed.). Pearson.

Bravo, J., & Muñoz, J. (2020). Determinación de las competencias organizacionales de las Mipymes agroproductivas procesadoras de lácteos de la zona norte de Manabí. (Tesis de posgrado publicada). Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí Manuel Félix López. https://repositorio.espam.edu.ec/handle/42000/1342

Capera, I., & Huertas, L. (2018). ¿Por qué mueren las empresas? Un estudio de la interrupción de la perdurabilidad empresarial en una empresa de tecnología. Bogotá. Recuperado el 5 de julio de 2021. https://repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/14251/HuertasArciniegas-LuisEduardo-2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Carmines, E.G., & Zeller, R.A. (1979). Reliability and Validity Assessment. Sage University Paper Series on Quantitative Applications in the Social Sciences, Series 07-017. Beverly Hills, CA: Sage.

Castaño, L., & Gutiérrez, A. (2011). Propuesta para determinar la competitividad en las empresas del sector comercial del área metropolitana centro occidente AMCO. Disponible en: http://repositorio.utp.edu.co/dspace/handle/11059/2041

Chin, W.W. (1998). The Partial Least Squares approach to Structural Equation Modelling. En G.A. Marcoulides (Ed.), Modern Methods for Business Research. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Deloitte Insights. (2019, agosto). Las habilidades cambian, pero las capacidades perduran. https://www2.deloitte.com/us/en/insights/focus/technology-and-the-future-of-work/future-of-work-humancapabilities.html

DOF. (2020). Programa especial para la productividad y la competitividad 2020-2024. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5609267&fecha=31/12/2020

Donawa, Z. (2018). Gestión gerencial para un ambiente laboral más humano en las organizaciones. NOVUM, revista de Ciencias Sociales Aplicadas, 1(núm. 8), 144-163. https://www.redalyc.org/journal/5713/571360729009/html/

Escandón, D., & Hurtado, A. (2014). Los determinantes de la orientación exportadora y los resultados en las pymes exportadoras en Colombia. Estudios Gerenciales, 30(133), 430-440. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21232399011 DOI: https://doi.org/10.1016/j.estger.2014.05.002

Falk, R.F., & Miller, N.B. (1992). A Primer for Soft Modeling. USA: The University of Akron Press.

Flores-Romero, B., & González-Santoyo, F. (2019). Factores que afectan el desempeño de las MIPYME en Michoacán, México: un acercamiento a la teoría de los efectos olvidados. Revista Mexicana de Economía y Finanzas Nueva Época, 14(1), 95-112. https://doi.org/10.21919/remef.v14i1.361 DOI: https://doi.org/10.21919/remef.v14i1.361

Fornell, C., & Larcker, D.F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50. https://doi.org/10.2307/3151312 DOI: https://doi.org/10.1177/002224378101800104

Fuentelsaz, L., & Montero, J. (2015). ¿Qué hace que algunos emprendedores sean más innovadores? Universia Business Review, 14-31.

Garcia, L. (2015). Causas del fracaso en las pymes. Emprendedores al servicio de la pequeña y mediana empresa. UNAM. http://emprendedores.unam.mx/lector.php?id_revista=151

González-Díaz, R., & Becerra-Pérez, L. (2021). PYMES en América Latina: clasificación, productividad laboral, retos y perspectivas. CIID Journal, 2(1), 570-608. https://doi.org/10.46785/ciidj.v1i1.100 DOI: https://doi.org/10.46785/ciidj.v1i1.100

Hellriegel, D., Jackson, S., Slocum, J.W., & Franklin, C. (2017). Administración, un enfoque basado en competencias. México: Cengage.

Henseler, J., Ringle, C. M., & Sinkovics, R.R. (2009). The use of Partial Least Squares Path Modeling in international marketing. Advances in International Marketing, 20, 277-319. DOI: https://doi.org/10.1108/S1474-7979(2009)0000020014

IMCO. (2021, febrero 17). De la informalidad a la competitividad: Políticas públicas para un ecosistema donde las pymes crezcan y se desarrollen. https://imco.org.mx/pymes-de-la-informalidad-a-la-competitividad/

INEGI. (2021). Esperanza de vida de los negocios en México. https://www.inegi.org.mx/temas/evnm/

Jiménez-Martínez, L., Cerón-González, Y., Zavala-Arce, J., & González-Gómez, Z. (2020). Restricciones del entorno a la competitividad en pymes industriales en México. Boletín Científico INVESTIGIUM de la Escuela Superior de Tizayuca, 6(11), 33-41. DOI: https://doi.org/10.29057/est.v6i11.5563

Kapur, R. (2022, abril 30). Estadísticas de pequeños negocios 2019. https://www.caminofinancial.com/es/estadisticas-de-pequenos-negocios/

Leyva Carreras, A.B., Cavazos Arroyo, J., & Espejel Blanco, J.E. (2018). Influencia de la planeación estratégica y habilidades gerenciales como factores internos de la competitividad empresarial de las Pymes. Contaduría y administración, 63(3). https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2018.1085 DOI: https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2018.1085

Llamas, B., González, M., Siari, D., & Silva, A. (2014). Elementos que promueven la competitividad en las PyMEs: un estudio regional. Revista de Investigación Académica sin Fronteras, 7(19), 1-20. Recuperado el 27 de julio de 2017, desde: http://revistainvestigacionacademicasinfrontera.com/inicio/wp-content/uploads/2014/02/SF19-3.pdf

López-Calva, L. (2021, abril 21). Pequeñas empresas, grandes impactos: Apoyando a las PYMES productivas como motor de la recuperación en ALC. https://www.latinamerica.undp.org/content/rblac/es/home/presscenter/director-s-graph-for-thought/small-businesses--big-impacts--supporting-productive-smes-as-an-.html

Nunnally, J.C. (1978). Psychometric Theory. New York: McGraw Hill.

Peñate Santana, Y., Arce Recalde, J., Lozada Núñez, D., & Intriago Toledo, N.V. (2021). Estrategias de marketing como factor determinante del fracaso de las Pymes. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 391-400.

Ringle, C.M., Wende, S., & Will, A. (2005). SmartPLS 3.0 (M3). Hamburg. Disponible en: http://www.smartpls.de y Consultado: 12/05/2016.

Roldán, J.L. (2000). Sistemas de información ejecutivos EIS. Génesis, implantación; repercusiones organizativas. Tesis Doctoral, Universidad de Sevilla.

Sanz, S., Ruiz, C., & Aldás, J. (2008). La influencia de la dependencia del medio en el comercio electrónico B2C: Propuesta de un modelo integrador aplicado a la intención de compra futura en Internet. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 36, 45-76. https://doi.org/10.1016/s1138-5758(08)70063-x DOI: https://doi.org/10.1016/S1138-5758(08)70063-X

Steenkamp, J-B.E.M., & Geyskens, I. (2006). How country characteristics affect the perceived value of websites. Journal of Marketing, 70(3), 136-150. https://doi.org/10.1509/jmkg.70.3.136 DOI: https://doi.org/10.1509/jmkg.70.3.136

Stone, M. (1954). Cross-validatory choice and assessment of statistical predictions. Journal of the Royal Statistical Society, Series B (Methodological), 36(2), 111-147. DOI: https://doi.org/10.1111/j.2517-6161.1974.tb00994.x

Suriaga, M., & Gamboa, J. (2019). Habilidades Gerenciales de la Actualidad. E-Idea Journal Business Sciences, 1(1). https://revista.estudioidea.org/ojs/index.php/eidea/article/view/5

Saavedra, M., Camarena, M., & Tapia, B. (2018). Calidad para la competitividad en las micro, pequeñas y medianas empresas de la Ciudad de México. Revista Venezolana de Gerencia, 22(80), 551-575. DOI: https://doi.org/10.31876/revista.v22i80.23174

Trujillo, L., Noriega, M., & Flores, L. (2021). La gestión financiera en las MIPYMES de la ciudad de Huajuapan de León Oaxaca, México y su relación con la competitividad. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 17(32), 1-17. https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v17i32.3490 DOI: https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v17i32.3490

Whetten, D., & Cameron, K. (2016). Desarrollo de Habilidades Directivas (9ª ed.). Pearson.

Zaichkowsky, J.L. (1985). Measuring the involvement construct. Journal of Consumer Research, 12(4), 341-352. https://doi.org/10.1086/208520 DOI: https://doi.org/10.1086/208520

Published

2024-07-30 — Updated on 2024-07-30

Versions

How to Cite

Larios-Gómez, E., & Ochoa Ramírez, B. (2024). Management skills that affect the competitiveness of marketing microenterprises. FACE: Revista De La Facultad De Ciencias Económicas Y Empresariales, 24(2), 46–57. https://doi.org/10.24054/face.v24i2.3117

Issue

Section

Artículos