Employee satisfaction as a trigger in the work climate of private universities with a religious focus: an analysis in Mexico.
DOI:
https://doi.org/10.24054/face.v18i1.507Keywords:
Educación Superior, Clima Laboral, Educación Religiosa, Motivación Laboral, Satisfacción Laboral, Universidades con enfoque ReligiosoAbstract
This is a conclusive-descriptive type of research, through the application of a survey to directors, coordinators, full-time teachers, employees and administrators of higher education institutions with a religious focus in Puebla, Mexico. The objective was to analyze, evaluate and compare the organizational climate of three private universities in the City of Puebla with national impact (with campuses in other states of the country) and with different religious focus or philosophy. That is, a comparative analysis between the university with a Catholic focus (Jesuit), the university with an Evangelical-Protestant focus (Methodist) and the university with a secular focus (Business). A 50-item instrument was applied to a convenience sample of 175 subjects in person and virtually (Skype, Google HangOut and Google Form). An ANOVA test was also performed to compare the means of three groups classified as UM (Methodist university), UJ (Jesuit university) and UL (secular university).
Downloads
References
Ahmed, N., Khan, M., & Butt, F. (2012). A Comparative Study of Organizational Climate and Job Satisfaction in Public, Private and Foreign Banks. Asian Social Science, 8(4), 259-267.
Alford, R.R. (1980). Religión y Política. In R. Robertson, Sociología de la Religión (pp. 291-299). México: FCE.
Altman, D.G., & Bland, J.M. (1996). Statistics Notes: Comparing several groups using analysis of variance. British Medical Journal, 312, 1472-1473.
Anzola, M. O. (2003). Una mirada de la cultura corporativa. Colombia: Editorial Universidad Externado de Colombia.
Banco Mundial. (2000). La Educación Superior en los Países en Desarrollo: peligros y promesas. Santiago de Chile: Promoción Universitaria.
Blanco, F. (2003). Jóvenes del tercer milenio. México: Universidad de Colima.
Brunet, L. (1987). El clima de trabajo en las organizaciones: Definición, Diagnóstico y Consecuencias. México: Editorial Trillas.
Brunet, L. (2004). El clima de trabajo en las organizaciones: Definición, Diagnóstico y Consecuencias. México: Editorial Trillas.
Cáceres, T. (2010). Presencia del cristianismo en la cultura universitaria: una aproximación a la comprensión del fenómeno religioso, desde la orientación y el asesoramiento (Graduate thesis). Universidad de Carabobo, Venezuela.
Cárdenas, L., Arciniegas, Y., & Barrera, M. (2011). Modelo de Intervención en Clima Organizacional. International Journal of Psychological Research, 2(2), 121-127. Retrieved from http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3119145.pdf
Casanova, F. (2003). Formación Profesional y Relaciones Laborales. Montevideo: Organización Internacional del Trabajo.
Chaparro, L. (2006). Motivación laboral y clima organizacional en empresas de telecomunicaciones: Factores diferenciadores entre las empresas públicas y privadas. INNOVAR. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, 16(28), 7-32.
Chiavenato, A. (2001). Administración de Recursos Humanos (5th ed.). Colombia: Editorial McGraw Hill.
Cuadra, A., & Veloso, C. (2007). Liderazgo, Clima y Satisfacción Laboral. Revista Universum, 2(22), 40-56.
Davis, K., & Newstrom, J. W. (2002). Comportamiento humano en el trabajo (11th ed.). México: McGraw Hill Interamericana Editores.
De la Rosa, M. (Ed.). (1985). Religión y política en México. México: Siglo XXI.
Dessler, G. (1979). Organización y Administración. New York: Editorial Prentice-Hall.
Dittes, J. E. (1969). Psychology of Religion. In G. Lindzey & E. Aronson (Eds.), Handbook of Social Psychology (pp. 33-39). Reading: Addison-Wesley.
García, E., & Ibarra, L. (2010). Diagnóstico de Clima Organizacional Del Departamento De Educación De La Universidad De Guanajuato. Retrieved from http://www.eumed.net/libros-gratis/2012a/1158/tipos_de_clima_organizacional_de_likert.html
Ibarra Manrique, L. (Ed.). (2009). Procesos Educativos: miradas institucionales. Guanajuato, Gto.: Editorial Universidad de Guanajuato.
Johnson, R. (2003). Estadística Elemental (3rd ed.). México DF: Math Learning.
Kerlinger, F. (2002). Investigación del comportamiento. México: McGraw-Hill.
León, O. G., & Montero, I. (2003). Métodos de investigación en Psicología y Educación (3rd ed.). Madrid: McGraw-Hill.
Likert, R. (1961). New patterns of management. New York: McGraw Hill.
Locke, E. P. (1991). The motor sequence, the motivation hub, and the motivation core. Organizational Behaviour and Human Decision Processes, 50, 288-99.
Luengo, E. (1993). La Religión y los jóvenes de México: ¿El desgaste de una relación?. México: UIA (Cuadernos de cultura y religión, 3).
Martínez González, M.A., Sánchez-Villegas, A., & Faulín Fajardo, F.J. (2006). Comparación de k medias (tre o más grupos). In Bioestadística Amigable (2nd ed., pp. 419-469). Madrid: Díaz de Santos.
Mass, A.W., & Edelberg, G. S. (2006). La espiritualidad y la religión en el trabajo. Revista de la Escuela de Administración de Negocios, 58, 135-140.
Méndez Álvarez, C. (2006). Clima organizacional en Colombia. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario.
Muñoz-Sedano, A. (1992). Modelos de organización escolar. Madrid: Ed. Cincel.
Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory (2nd ed.). New York: McGraw-Hill.
Peña, M., Díaz, M., & Carrillo, A. (2013). Relación de Factores en la Satisfacción Laboral de los Trabajadores de una Pequeña Empresa de la Industria Metal – Mecánica. Revista Internacional de Administración & Finanzas, 6(3), 115-128.
Rahimic, Z. (2013). Influence of Organizational Climate on Job Satisfaction in Bosnia and Herzegovina Companies. International Business Research, 6(3), 129-139.
Rama, C. (2012). La nueva fase de la universidad privada en América Latina. Lima, Perú: Fondo Editorial de la Universidad Inca Garcilaso de la Vega.
Rodríguez, D. (1999). Diagnóstico Organizacional. México D.F.: Editorial Alfaomega.
Rokeach, M. (1973). The Consumer’s Changing Image & Paradoxes of Religious Belief. In E. Aronson, et al. (Eds.), Social Psychology (pp. 33-39, 169-172). New York: D. Van Nostrand Company.
Rokeach, M. (1960). The Open and Closed Mind. New York: Basic Books.
Rubiano, M. G., & Aponte, C. F. (2014). Motivación y satisfacción laboral como facilitadores del cambio organizacional: una explicación desde las ecuaciones estructurales. Psicogente, 17(31), 120-142.
Schein, E. (1985). Organizational culture and leadership. San Francisco: Jossey-Bass.
Seisdedos, N. (1996). El clima laboral y su medida. Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, (2).
Silva, M. (1996). El Clima en las Organizaciones. Barcelona: Editorial EUB.
Starbuck, E.D. (1899). The Psychology of Religion. New York: Scribner.
Stockburger, D.W. (1998). ANOVA. Why Multiple Comparisons Using t-tests is NOT the Analysis of Choice. Retrieved from http://davidmlane.com/hyperstat/intro_ANOVA.html
Topete, C., & Cerecedo, M. T. (2001). El ejercicio del poder como transformación y conflicto en los centros educativos. In Memoria VI Congreso Nacional de Investigación Educativa (pp. 6-10).
Velasco, (2004). La experiencia mística. Estudio interdisciplinario. Madrid, España: Editorial Trotta.
Zamora, N. (2005). El Liderazgo en el Clima Organizacional y sus Repercusiones en la Creación de Valor (Master's thesis). Instituto Politécnico Nacional, México. Retrieved from http://hdl.handle.net/123456789/1135
Downloads
Published
Versions
- 2018-07-24 (2)
- 2021-01-21 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.