Relationship of Customer Orientation, Customer Value, and Innovation on Organizational Performance: A Study in SMEs in the State of Hidalgo, Mexico
DOI:
https://doi.org/10.24054/face.v20i2.434Keywords:
orientación al cliente, innovación, desempeño organizacional, valor al cliente, pymesAbstract
The objective of this research was to validate the relationship between customer orientation, innovation actions, customer value, and organizational performance in SMEs located in the state of Hidalgo, Mexico, using correlation analysis. Using Stata software, a positive and significant relationship between customer orientation and customer value with organizational performance was confirmed. No support was found to validate the relationship between innovation and performance. These results provide empirical evidence of the relationship between these variables in a developing country.
Downloads
References
Acevedo, D., Hirane, I., & Morovic, J. (2007). El Impacto de la Orientación al Cliente en la Cultura y el Desempeño de las Empresas de Servicio. Un Enfoque Cualitativo. Universidad de Chile, 97–98. https://doi.org/10.5354/anuc.v0i97-98.11040
Afcha, S. (2012). Innovaciones organizacionales y su efecto sobre el desempeño empresarial. Revista Venezolana de Gerencia, 16(56). https://doi.org/10.31876/revista.v16i56.10649
Almanza, R., Calderón, P., Vargas, J. G., Casas, R., & Palomares, F. (2016). Aprendizaje y Desempeño Organizacional bajo el enfoque de las Teorías Organizacionales, 13(1), 83–94.
Arshad, A. M., Wang, J., & Su, Q. (2016). Investigating The Mediating Role Of Service Innovation In Firm Performance: An Empirical Research, 32(2), 461–479.
Churchill Jr, G. A., Ford, N. M., Hartley, S. W., & Walker Jr, O. C. (1985). The determinants of salesperson performance: A meta-analysis. Journal of Marketing Research, 22(2), 103-118.
Damanpour, F. (1989). The relationship between types of innovation and organizational performance. Journal of Management Studies, 26(6), 587-01.
Damanpour, F. (1996). Organizational complexity and innovation: developing and testing multiple contingency models. Management Science, 42(5), 693-16.
Deshpandé, J., Farley, U., & Webster, J. (1993). Corporate Culture, Customer Orientation, and Innovativeness in Japanese Firms: A Quadrad Analysis. Journal of Marketing, 57, 22–27.
Gallarza, M., Gil, I., & Arteaga, F. (2011). El valor entregado, la cultura de servicio y la orientación al cliente en los hoteles de España. Papers de Turisme, 0(49), 7–24.
García, D., Gálvez, E., & Maldonado, G. (2016). Efecto de la innovación en el crecimiento y el desempeño de las Mipymes de la Alianza del Pacífico. Un estudio empírico. Estudios Gerenciales, 32(141), 326–335. https://doi.org/10.1016/j.estger.2016.07.003
George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: answers to selected exercises. A simple guide and reference, 63, 1461-1470.
González, Ó., & González, J. (2004). Orientación Al Mercado Cultural vs Operativa y Desempeño Empresarial Objetivo vs Subjetivo: Perspectiva de Producción. Universidad de Salamanca, 1–29.
Grant, R. (1995). Contemporary strategy analysis: concepts, techniques, applications. Cambridge.
Gutiérrez, M. del C., Sapién, A. L., & Piñón, L. C. (2013). Desempeño Organizacional De Microempresas En México. European Scientific Journal, 9(28), 102–112. https://doi.org/10.19044/esj.2013.v9n28p%p
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2009). Multivariate Data Analysis 7ma edición. Nueva York: Pearson Prentice Hall.
Hernández, A. (2012). El Valor Percibido por El Consumidor: Conceptualización Y Variables Relacionadas. Camino para El Éxito de un Negocio. 3C Empresas, 2–7.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2010). Metodología de la investigación (5ta ed.). México: Mc Graw-Hill.
Holbrook, M. B. (1999). Consumer value. A framework for analysis and research. Routledge, Londres.
Hyrley, R., & Hult, G. (1998). Innovation, Market Orientation and Organization Learning: An Integration and Empirical Examination. Journal of Marketing, 62(3), 42-54.
Hwang, H., Jung, T., & Suh, E. (2004). An LTV model and customer segmentation based on customer value: a case study on the wireless telecommunication industry. Expert Systems with Applications, 26, 181-188.
INEGI. (2019). Censos Económicos 2019. https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/ce/2019/doc/pro_ce2019.pdf
Kohli, A., & Jaworoski, B. (1990). Market Orientation: The Construct, research propositions and managerial implications. Journal of Marketing, 53-70.
Llonch, J. (1993). Orientación al Mercado y Competitividad de la Empresa (No. 658.5 L792). Eada Gestión.
Machorro, F., Mercado, P., Cernas, D. A., & Romero, M. V. (2015). Influencia del capital relacional en el desempeño organizacional de las instituciones de educación superior tecnológica. Revista Innovar Journal, 26(60), 35–50. https://doi.org/10.15446/innovar.v26n60.55531
Morgan, R. E., & Strong, C. A. (1998). Market orientation and dimensions of strategic orientation. European Journal of Marketing, 32, 1051-1073.
Narver, J. C., & Slater, S. (1990). The effect of a market orientation on business profitability. Journal of Marketing, 22-35.
Nwankwo, S. (1995). Developing a customer orientation. Journal of Consumer Marketing.
Ogunyomi, P., & Bruning, N. S. (2015). Human resource management and organizational performance of small and medium enterprises (SMEs) in Nigeria. International Journal of Human Resource Management, 27(6), 612–634. https://doi.org/10.1080/09585192.2015.1033640
Porter, M. (1991). Ventaja Competitiva Creación y Sostenimiento de un Desempeño Superior (T. F. Press, ed.). Rei Argentina, S. A.
Reinartz, W., Krafft, M., & Hoyer, W. (2004). The customer relationship management process: its measurement and impact on performance. Journal of Marketing Research, 41(3), 293-305.
Rodríguez, P., Ramos, A., & Pastor, M. del P. (2015). La orientación al mercado de las mipymes de San Luis Potosí. Revista Electrónica Nova Scientia, 7, 436–461.
Seaden, G., et ál. (2003). Strategic decisions and innovation in construction. Construction Management and Economics, 21(6), 603-12.
Singh, S., Darwish, T. K., & Potocnik, K. (2016). Measuring Organisational Performance: A Case for Subjective Measures. British Journal of Management, 27(1), 214–224. https://doi.org/10.1111/1467-8551.12126/abstract
Toro, N., Castaño, J. M., & López, Y. (2017). Estado innovador de empresas medianas y pequeñas agroindustriales de Manizales y su relación con el desempeño organizacional. Ánfora, 24(42), 67–93. https://doi.org/10.30854/anf.v24.n42.2017.164
Tushman, M., & Nadler, D. (1986). Organizing for innovation. California Management Review, 28(3), 74-92.
Valenzuela, L., & Castillo, E. (2007). El cambio del marketing en dirección a una nueva era de gestión.
Valenzuela, L., & Martínez, C. (2015). Orientación al Cliente, Tecnologías de Información y Desempeño Organizacional: Caso empresa de consumo masivo en Chile. Revista Venezolana de Gerencia, 20(70). https://doi.org/10.31876/revista.v20i70.19999
Valenzuela, L., & Torres, E. (2008). Gestión empresarial orientada al valor del cliente como fuente de ventaja competitiva. Propuesta de un modelo explicativo. Estudios Gerenciales, 24(109), 65–86. https://doi.org/10.1016/s0123-5923(08)70053-6
Valenzuela, L., & Villegas, F. (2015). Orientación al Valor del Cliente y el Desempeño Organizacional: Propuesta de un Modelo Explicativo. Administración & Finanzas, 6(7).
Yam, R. C. M., Guan, J. C., Pun, K. F., & Tang, E. P. Y. (2004). An audit of technological innovation capabilities in Chinese firms: some empirical findings in Beijing, China. Research Policy, 33(8), 1123-1140.
Yamakawa, P., & Ostos, J. (2011). Relación entre innovación organizacional y desempeño organizacional. Universidad & Empresa, 13(21), 93–115. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=187222420005
Ynzunza, C., & Izar, J. (2016). Estrategia de negocio, gestión de recursos humanos y desempeño organizacional. Investigación y Ciencia: De La Universidad Autónoma de Aguascalientes, 69, 47–53.
Ynzunza, C., & Izar, J. (2013). Estrategia, Orientación al Mercado y Desempeño Organizacional. Conciencia Tecnológica, 45, 5–11.
Zeithaml, V. (1988). Consumer perceptions of price, quality, and value: a means-end model and synthesis of evidence. Journal of Marketing, 52, 2-22.
Downloads
Published
Versions
- 2020-12-20 (5)
- 2024-05-24 (4)
- 2020-01-19 (3)
- 2020-01-19 (2)
- 2021-01-14 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.