Marketing for small businesses in times of crisis: an analysis of colombian cases
DOI:
https://doi.org/10.24054/face.v23i2.2456Keywords:
Marketing, SMEs, ColombiaAbstract
Micro-businesses or those small productive units that are born, mostly in response to an immediate need of their owners to generate income, are businesses that from informality energize the market and the economy in general; Despite its importance, the vulnerability they face in the midst of crises is very significant, particularly since their adaptive capacity is severely limited.
This document presents the analysis of the results obtained in the MD Micronegocios program during the year 2021 in the Nariño territory, whose purpose was to strengthen small productive units in the midst of the economic reactivation that the country was going through; Thanks to this support process, it was possible to impact more than 300 businesses, and from there to understand that customer segmentation, the construction of a value proposition, the increase in sales and retention, as well as the expansion of buyers are challenges that continually their owners must face, additionally, it was understood that technological tools, particularly the use of social networks, is an opportunity to build the response to this challenge, however, it is necessary to better prepare for it because for the most part, there is little knowledge about the management and administration of these platforms.
Downloads
References
Alcocer, M., Ulibarri, H. y Canto, A. (2019). Estrategias competitivas en los micronegocios de elaboración de alimentos en una localidad marginada: Komchén, en Mérida Yucatán. En S. De La Vega, R. Rozga y g. Hoyos (Eds.), Desigualdad socio-espacial, innovación tecnológica y procesos urbanos (pp. 430- 448). Universidad Nacional Autónoma de México y Asociación Mexicana de Ciencias para el Desarrollo Regional A.C, Coeditores. https://ru.iiec.unam.mx/4766/1/3-097- Alcocer-Canto-Ulibarri.pdf
Alvarado, E., Ortiz, J. y Morales, D. (2018). Factores que influyen en el emprendimiento de un micronegocio familiar en México. Revista de Economía del Rosario, 21(1), 153- 180.http://dx.doi.org/10.12804/revistas.ur osario.edu.co/economia/a.6816
Bernal, C. y Sierra, H. (2013). Proceso administrative para las organizaciones del siglo XXI. Segunda Edición. Pearson.
Corporación Minuto de Dios (s.f.). Micronegocios. Corporación Minuto de Dios. https://mdmicronegocios.org/descripcion- del-programa-1
Corporación Universitaria Minuto de Dios. (2023). Palancas de fortalecimiento micronegocios. Corporación Universitaria Minuto de Dios.
Departamento Administrativo Nacional de Estadísticas – DANE (2023). Boletín técnico: Encuesta de Micronegocios (EMICRON). DANE
Departamento Administrativo Nacional de Estadísticas – DANE (2019). Boletín técnico: Encuesta de Micronegocios (EMICRON). DANE
Kotlere, P.& Keller, K. (2012). Dirección de marketing. Editorial Pearson Educación. México.
Moya-Espinosa, P. (2015). Introducción a la mercadotecnia: Un acercamiento a la satisfacción de necesidades. Universidad
Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Polo, F. M. y Gómez, O. S. (2020). Análisis comparativo del comportamiento de los micronegocios de los departamentos de la Región Caribe colombiana. Clío América, 14(28), 517-526. http://dx.doi.org/10.21676/23897848.404 5
Serrato, W., Rubio, G., Buitrago, A. y Rodríguez, M. (2020). Factores influyentes en el comportamiento financiero de los micronegocios en Colombia. En Buitrago, A. y Rodríguez, M. (Ed.). Planificación y gestión: un aporte investigativo desde la óptica científico-social (pp. 176-201). Editorial CIDE.
Vargas-Hernández, J. y López-Aracena, L. (2018). Efectos de la Implementación de Estrategias Empresariales en los Micronegocios. Neumann Business Review, 4 (1), 44-56. http://dx.doi.org/10.22451/3006.nbr2018. vol4.1.10019
Published
Versions
- 2023-04-28 (4)
- 2023-04-28 (3)
- 2023-04-28 (2)
- 2023-08-17 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.