Family Participation in the Academic Performance of Primary Education Students
DOI:
https://doi.org/10.24054/cie.v1i14.1394Keywords:
Participación, familia, rendimiento académico, estudiantes, educaciónAbstract
The research has the general objective of “Promoting family participation to improve the academic performance of 3rd grade ‘A’ students at E.B.E. ‘Dr. José Antonio Chaves’ in the Altagracia parish, Miranda municipality, Zulia State.” This was developed using the theoretical contributions of Curra (2010), Ribas (2015), Aguirre (2017), Castillo (2016), among others. The study is framed within the critical-reflective paradigm, with a qualitative approach, using the Participatory Action Research method. It was conducted with a population consisting of 2 administrators, 2 teachers, and 11 parents and guardians from the institution, who were interviewed. After the interviews, triangulation was performed among the informants, the theories, and the feedback from the researchers, from which a plan of action was designed to be implemented in the second phase of the study.
Downloads
References
Agencia de la Calidad de la Educación. (2018). Informe nacional de la calidad de la educación 2018. Los desafíos de educar para la participación y formación ciudadana. Chile.
Blanco, R. (2008). Eficacia escolar desde el enfoque de calidad de la educación. En R. Blanco (Comp.), Eficacia escolar y factores asociados en América Latina. UNESCO, LLECE.
Coleman, J. (1965). Equality of educational opportunity. John Hopkins University.
DANE. (2018). Educación formal (EDUC). Bogotá, Colombia: DANE. Recuperado de: https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/educacion/poblacion-escolarizada/educacion-formal#informacion-2018-por-secretaria-de-educacion
Edmonds, R. (1979). Effective schools for the urban poor. Educational Leadership, 37(1), 15–24.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodologías de investigación (6ª ed.). McGraw-Hill.
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. P. (2008). El matrimonio cuantitativo-cualitativo: el paradigma mixto. En J. L. Álvarez Gayou (Presidencia), 6to Congreso de Investigación en Sexología. Congreso efectuado por el Instituto Mexicano de Sexología, A.C. y la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Tabasco, México.
Herrera, M. (1993). Las escuelas de prestigio y las redes escolares exitosas en Venezuela: un estudio crítico. Convenio CICE/CINTERPLAN.
Herrera, M., & Díaz, J. (1991). Descripción específica del estudio evaluativo acerca de la gestión y uso óptimo de los recursos de la red escolar Fe y Alegría. Documento inédito, UNESCO-CENDES-CICE.
Herrera, M., & López, M. (1992). Estudio comparativo de Fe y Alegría y Escuelas Oficiales (nacionales y municipales). Banco Mundial/CICE.
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES). (2018). Características de los colegios eficaces de bajo nivel socioeconómico. ICFES.
Jencks, C. S., Smith, M., Acland, H., Bane, M. J., Cohen, D., Gintis, H., Heyns, B., & Michelson, S. (1972). Inequality: A reassessment of the effect of family and schooling in America. Basic Books.
Lastra, E. F. (2001). La efectividad escolar: Un estudio de las escuelas primarias públicas en una ciudad mexicana [Tesis doctoral inédita]. Universidad de Stanford.
Murillo, F. J. (2008). Enfoque, situación y desafíos de la investigación en eficacia escolar en América Latina y el Caribe. En R. Blanco (Comp.), Eficacia escolar y factores asociados en América Latina. UNESCO, LLECE.
Plowden, B. (1967). Children and their primary schools: A report of the Central Advisory Council for Education (England), Vol. 1: Report. HM Stationery Office.
Smith, M. (1972). Equality of educational opportunity: The basic findings reconsidered. En F. Mosteller & D. P. Moynihan (Eds.), On equality of educational opportunity. Vintage Books.
UNESCO. (1997). Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación. Primer Estudio Internacional Comparativo sobre Lenguaje, Matemática y Factores Asociados en Tercero y Cuarto Grado (PERCE). UNESCO.
UNESCO. (2006). Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación. Los aprendizajes de los estudiantes de América Latina y el Caribe: Resumen ejecutivo del primer reporte de resultados del Segundo Estudio Regional Comparativo y Explicativo (SERCE). UNESCO.
UNESCO. (2013). Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación. Tercer estudio regional explicativo y comparativo (TERCE). UNESCO.
UNESCO. (2019). Estudio Regional Comparativo y Explicativo. Manual de orientación para las escuelas y docentes (ERCE). UNESCO.
Weber, G. (1971). Inner-city children can be taught to read: Four successful schools. Council for Basic Education.
Wilches, L. A. (2010). Estudio de factores asociados a la calidad de la educación escolar de Bogotá. Educación y Ciudad, (19), 57–68.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.