Environmental Attitudes of Consumers: A Comparative Analysis in the Cities of San Luis de Potosí, Mexico and Medellín, Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/face.v20i1.468

Keywords:

ambiente, actitud ambiental, consumo responsable

Abstract

Throughout this study, the results of research conducted by scholars from Universidad Jorge Tadeo Lozano in Colombia and Universidad Autónoma de San Luis de Potosí in Mexico are presented. The aim is to make a comparison of environmental attitudes among consumers in the cities of Medellín, Colombia, and San Luis de Potosí, Mexico.

Among the findings, it is noteworthy that a positive learned attitude or predisposition was found regarding environmental issues for consumers in both San Luis de Potosí and Medellín, Colombia.


Downloads

Download data is not yet available.

References

Duenas Ocampo, Sebastian, & Perdomo-Ortiz, Jesús, & Villa Castano, Lida Esperanza (2014). El concepto de consumo socialmente responsable y su medición. Una revisión de la literatura. Estudios Gerenciales, 30(132),287-300.[fecha de Consulta 4 de Septiembre de 2020]. ISSN: 0123-5923. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=212/21231380009

Elkington, J. y Hailes, J. (1989). The green consumer guide: From shampoo to champagne: High-street shopping for a better environment. Londres: Gollancz.

González López, A. (2002). La preocupación por la calidad del medio ambiente. Un modelo cognitivo sobre la conducta ecológica. Tesis para optar al título de Doctor en Psicología social, Universidad Complutense de Madrid. Facultad de Psicología. Madrid-España. Recuperado el 25 de abril de 2014, de http://biblioteca.ucm.es/tesis/psi/ucm-t26479.pdf.

Holahan, C. (2005). Psicología ambiental, un enfoque general. México: Limusa Editores.

Kotler Philip y Armstrong Gary (2013). Fundamentos de Marketing. México. Décimo Primera Edición. Pearson Educación. Recuperado de:

https://issuu.com/issuesoto/docs/fundamentos_de_marketing_-_philip_k

Maloney, M. P. y Ward, M. P. (1973). Ecology: Let's Hear from the People. American Psychologist, 583-586.

Mejia Gil, M.C., & Puerta Silva C.P. (2018). Consumo Responsable y configuración de ciudadanías proambientales. Región & Cohesión, 8 (1), 77-106.

Newhouse, N. (1990). Implications of attitude and behavior research for environmental conservation. Journal of Environmental Education, 22(1), 26- 36.

Organización de las Naciones Unidas, ONU. (1992). Declaración de Río sobre el Medio Ambiente y el Desarrollo: Agenda 21. Recuperado de: https://www.un.org/spanish/esa/sustdev/agenda21/index.htm

Pascual del Riquelme Martínez, M., Peñalosa Otero, M., & López Célis, D. (2015). El consumo socialmente responsable en el mercado colombiano. Cuadernos Latinoamericanos De Administración, 11(20), 61- 70. https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v11i20.624

Peñalosa Otero, Mónica Eugenia, & López Celis, Diana María. (2018). El estereotipo de los colombianos frente al consumo socialmente responsable. Pensamiento & Gestión, (44), 243- 260. https://dx.doi.org/10.14482/pege.44.10384

Shaw, D. y Shiu, E. (2002). An assessment of ethical obligation and self-identity inethical consumer decision-making: A structural equation modelling approach. International Journal of Consumer Studies, 26(4), 286-293.

Roth, Eric. (2000). Psicología ambiental: interfase entre conducta y naturaleza. Revista Ciencia y Cultura, (8), 63-78. Recuperado en 04 de septiembre de 2020, de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077- 33232000000200007&lng=es&tlng=es.

Vargas Martínez, Elva Esther, & López Moreda, Laureano José, & Martínez Cervantes, Rosa Susana (2014). LA DIMENSIÓN AMBIENTAL EN LAS PREFERENCIAS DE CONSUMO DEL TURISTA. CASO CANCÚN. Revista de Administração da Unimep, 12(2),42-58.[fecha de Consulta 4 de Septiembre de 2020]. ISSN: Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=2737/273731798003

Webb, D. J., Mohr, L. A. y Harris, K. E. (2008). A re-examination of socially responsible consumption and its measurement. Journal of Business Research,61 (2), 91-98.

Published

2021-01-20 — Updated on 2020-07-01

Versions

How to Cite

Peñalosa Otero, M. E., López Celis, D. M., & Martínez Aguilar, M. F. (2020). Environmental Attitudes of Consumers: A Comparative Analysis in the Cities of San Luis de Potosí, Mexico and Medellín, Colombia. FACE: Revista De La Facultad De Ciencias Económicas Y Empresariales, 20(1), 85–96. https://doi.org/10.24054/face.v20i1.468 (Original work published January 20, 2021)

Issue

Section

Artículos