The Knowledge Society: Redefining Knowledge for a Global Future
DOI:
https://doi.org/10.24054/cie.v2i19.3252Keywords:
Education, knowledge, innovation, society, competenciesAbstract
The main purpose of this article is to address the emergence of the knowledge society, from situations such as educational inequalities, the role of emerging technologies in education, education for the development of competencies, pedagogical innovation and the design of new educational models in open education with universal access to knowledge. Digital competencies, the transformation of the teacher's role and personalized education through the use of artificial intelligence are also taken into account. The methodology was approached from a qualitative approach, through the interpretative paradigm, which allowed recognizing education and technological resources as effective forms of access to the knowledge society.
Downloads
References
Aguirre, J. P. S., Vaca, V. D., & Vaca, M. C. (2019). Educación STEAM: Entrada a la sociedad del conocimiento. Ciencia Digital, 3(3.4), 212–227.
Bracho-Pérez, K., & Escalona-Linares, J. (2023). Escritura y producción de conocimiento en programas de formación docente. Revista Ecos Sociales, 11(31), 178–189.
Brusilovsky, P. (2007). User models for adaptive hypermedia and adaptive educational systems. Heidelberg Berlin.
Burbules, N. C. (2012). Ubiquitous learning and the future of teaching. Encounters in Theory and History of Education, 13, 3–14.
Cueva Gaibor, D. A. (2020). La tecnología educativa en tiempos de crisis. Conrado, 16(74), 341–348.
Castells, M., & Muñoz de Bustillo, F. (2013). La sociedad red: Una visión global. Alianza Editorial S.A.
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro: Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI (compendio). Ediciones UNESCO.
Dewey, J. (1995). Democracia y educación: Una introducción a la filosofía de la educación. Ediciones Morata.
Fernández, A., & Rodríguez, M. (2020). Competencias digitales en la educación. Editorial Académica.
Fullan, M. (2015). The new meaning of educational change. Teachers College Press.
García, F. J. (2020). La sociedad del conocimiento y sus implicaciones en la formación universitaria docente. Políticas, Universidad e Innovación: Retos y Perspectivas, 4(12), 133–155.
González, F. F. M. (2020). Mediación tecnológica orientada al desarrollo de habilidades cognitivas: Aportes para la sociedad del conocimiento. Revista EDUCARE-UPEL-IPB, 24(2), 190–211.
Kolb, A. Y., & Kolb, D. A. (2005). Learning styles and learning spaces: Enhancing experiential learning in higher education. Academy of Management Learning & Education, 4(2), 193–212.
López, R. (2023). Hacia una educación integral: Competencias digitales y alfabetización informacional. Educación y Sociedad, 30(1), 15–30.
Luckin, R., Holmes, W., Griffiths, M., & Pearson, L. B. F. (2016). Intelligence unleashed: An argument for AI in education. UCL Editorial.
Martínez, J. I., Palacios, G. E., & Juárez-Hernández, L. G. (2020). Análisis de validez de constructo del instrumento: “Enfoque directivo en la gestión para resultados en la sociedad del conocimiento”. RETOS. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 10(19), 153–165.
Medina, P. (2019). Alfabetización informacional y competencias digitales. Journal of Information Science, 25(2), 125–138.
Mena, K. M. A., & Espinoza, S. R. (2019). La educación en la sociedad del conocimiento. Revista Torreón Universitario, 8(22), 79–83.
Merchán, M. L. M. (2019). La sociedad del conocimiento y las brechas de género en ciencia, tecnología e innovación. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 15(29), 23–34.
Morales, M., Cárdenas Zea, M. P., Morales Tamayo, Y., Bárzaga Quesada, J., & Campos Rivero, D. S. (2021). Las tecnologías de la información y comunicación en la gestión del conocimiento. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 128–134.
Palomino, Y. V., Donayre, J. A., Gallegos Elías, W. H., & Maldonado Espinoza, H. E. (2021). El lenguaje en el contexto socio-cultural, desde la perspectiva de Lev Vygotsky. CIEG, Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales, 51, 25–35.
Pérez, A., & Gómez, L. (2019). Diseño de nuevos modelos educativos en entornos digitales. Revista de Innovación Educativa, 15(2), 100–115.
Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 2: Do they really think differently? On the Horizon, 9(6), 1–6.
Rodríguez, M. (2020). Innovación pedagógica en el siglo XXI. Editorial Educativa.
Salomon, G., Perkins, D. N., & Globerson, T. (1992). Coparticipando en el conocimiento: La ampliación de la inteligencia humana con las tecnologías inteligentes. Culture and Education, 4(13), 6–22.
Velazco, J. H. G. (2022). Sociedades del conocimiento y ciencia abierta en la nueva normalidad. Jurídicas CUC, 18(1), 1–4.
Zambrano, Y. M. N., Laz, E. M. S. A., & Campuzano, M. F. P. (2021). La infopedagogía en la sociedad del conocimiento. Dominio de las Ciencias, 7(1), 11.
López, J. O. (2008). Paulo Freire and the pedagogy of the oppressed. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 10(10), 57–72.
Samper, J. de Z. (2013). El maestro y los desafíos a la educación en el siglo XXI. Editorial Reflexión e Investigación.
Senge, P. (1992). La quinta disciplina: El arte y la práctica de la organización abierta al aprendizaje (1ra ed.). Ed. Granica.
UNESCO. (2005). Hacia las sociedades del conocimiento: Informe mundial de la UNESCO. Ediciones UNESCO.
UNESCO. (2020). Recursos educativos abiertos. https://es.unesco.org
UNESCO. (2022). Informe sobre el desarrollo profesional docente. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000150781
Montero, D., & Ureña, Y. (2021). Gestión del conocimiento y aprendizaje organizacional en instituciones educativas. Revista Conocimiento, Investigación y Educación CIE, 3(13), 75–96.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.