Learning Styles Identified in Industrial Design and Their Relationship with Autonomous Learning
DOI:
https://doi.org/10.24054/afdh.v7i1.1640Keywords:
Estilos de aprendizaje, diseño industrial, aprendizaje autónomo, educación basada en proyectos, proceso enseñanza-aprendizajeAbstract
This article highlights the relationship between learning styles, the autonomous learning approach, and the learning strategies implemented within the Industrial Design Program at the University of Pamplona. It is based on a cross-sectional study using data collected through a survey-type instrument, with qualitative variables analyzed statistically.
Among the most representative results is the tendency of students toward the Reflective and Theoretical learning styles, which, when compared with the reviewed literature, are directly related to the teaching methods used within the program. These findings reveal the need to strengthen the development of complementary learning styles.
Downloads
References
Alonso, C. M. (2001). Estilos de aprendizaje: Presente y futuro. Estilos de Aprendizaje, 1(1), 4–15.
Castellanos, S., Palacio, M., Cuesta, M., & García, E. (2011). Cuestionario de Evaluación del Procesamiento Estratégico de la Información para Universitarios (CPEI-U). Revista Electrónica de Metodología Aplicada, 16(2), 15–28.
Gallego, D., & Alonso, C. (2008). Estilos de aprendizaje en el siglo XXI. Revista Estilos de Aprendizaje, 2(2), 23–34.
Gravini, M., Cabrera, E., Ávila, V., & Vargas, I. (2009). Estrategias de enseñanza en docentes y estilos de aprendizaje en estudiantes del programa de Psicología de la Universidad Simón Bolívar, Barranquilla. Revista Estilos de Aprendizaje, 3(3), 124–139.
Iafrancesco, G. (2012). Aprendizaje autónomo y cognición. Bogotá, Colombia: CORIPET.
Lago, B., Colvin, L., & Cacheiro, M. (2008). Estilos de aprendizaje y actividades polifásicas: Modelo EAAP. Revista Estilos de Aprendizaje, 2(2), 1–22.
León, G. (2004). La educación en el contexto de la globalización. RHELA, 6, 343–354.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2009). Educación superior. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-196477.html
Rubia, M., & Marbán, J. M.ª. (2006). El papel de las nuevas tecnologías en el desarrollo de proyectos piloto de innovación docente. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 5(2), 301–308. Recuperado de http://www.unex.es/didactica/RELATEC/sumario_5_2.htm
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 ACTIVIDAD FÍSICA Y DESARROLLO HUMANO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.





