Pedagogical Mediation and Teacher Entrepreneurship in the Area of Physical Education in Educational Institutions

Authors

  • OSCAR YESID RIVERA GAMBOA Universidad de Pamplona

DOI:

https://doi.org/10.24054/afdh.v9i1.644

Keywords:

Mediación, Pedagógica, Emprendimiento, Docente

Abstract

The purpose of this research was to analyze pedagogical mediation and teacher entrepreneurship in the area of physical education in Primary Education institutions. The study was supported by the theoretical postulates of Álvarez del Valle (2013), Prieto (2007), Ausubel (2013), Fernández and Gutiérrez (2011), Urbano and Toledano (2011), Kundel (2011), among others. It follows a quantitative positivist approach and employs a descriptive, field-based, cross-sectional, and non-experimental research design. The population consisted of fifty-eight (58) teachers. For data collection, the observation technique through a survey was used, employing a questionnaire composed of forty-two (42) items, validated by expert judgment and tested in a pilot study with 10 participants. The results were analyzed using Cronbach's Alpha, yielding a reliability index of 0.95. For data analysis, descriptive statistics were applied using SPSS version 20, indicating the frequency of responses and the arithmetic mean by dimension and indicators. The study concluded that pedagogical mediation among teachers in the studied educational institutions is linked to the development of teacher entrepreneurship. Thus, innovation processes aimed at entrepreneurship are conceived as part of the pedagogical mediation process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castillo, I., (2015). Pedagogía saludable: despertar de un nuevo nodo. Revista electrónica Educare, 18(2), 311-320. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/educare/issue/current

Cáceres, Zoraya y Munévar, Olga. (2016). EVOLUCION DE LAS TEORIAS COGNITIVAS Y SUS APORTES A LA EDUCACIÓN. Actividad Física y Desarrollo Humano, volumen 7.

Álvarez del Valle, E (2013) “XII Jornadas de reflexión académica en diseño y comunicación” Año V. Vol. 5. Buenos Aires. Argentina.

Prieto, D (2007) Las Instancias del Aprendizaje, La Enseñanza en la Universidad. Mendoza EDIUNC. Mendoza. Argentina.

Ausubel, D.P. (1976). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. México, Editorial Trillas. Traducción al español de Roberto Helier D., de la primera edición de Educational psychology: a cognitive view.

Legorreta, B. (2012). Área Académica: Modelo tutoriales para la Educación a Distancia. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Sistema de Universidad Virtual. México. Recuperado: Disponible en: http://cvonline.uaeh.edu.mx/Cursos/TecEduc/REVISION/katy/informacion/ModelosTutoriales.doc

Luna, C. (2017). Estilos de aprendizaje identificados en diseño industrial y su relación con la formación autónoma. Actividad física y desarrollo humano, 7(2).

Fernández, K y Gutiérrez, I (2011) El pensamiento matemático informal de niños en edad preescolar. Creencias y prácticas de docentes de Barranquilla (Colombia) Zona Próxima. Universidad del Norte. Barranquilla, Colombia.

Vega, A (2010) La educación social en la escuela: complemento imprescindible. RES Revista de Educación Social. Barcelona España.

Díaz, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. 2ª edición. México. Mc Graw Hill Interamericana.

Bonal, X., (2012). La descentralización educativa en España. Barcelona: Artes Gráficas Torres, S.A. 384 pp. ISBN: 978-84-96571-07-5 (Número Extraordinario. 2012, Cristina Tiernes Cruz).

Urbano, D. y Toledano, N. (2011). Invitación al emprendimiento. Una aproximación a la creación de empresas. Barcelona: Editorial UOC.

Kunkel, S. W. (2011). El impacto de la estructura de la estrategia y de la industria en nuevo funcionamiento de la empresa. Doctoral Dissertation, University of Georgia. Dissertation Abstracts International.

Leiva, J (2009) Estrategias de gestión y regulación de conflictos en los contextos educativos de educación intercultural. Revista Iberoamericana de Educación, ISSN-e 1681- 5653, Vol. 43, Nº. 3.

Méndez (2011) Guía para elaborar diseños de investigación en Ciencias Económicas, Contables y Administrativas Mac Graw Hill.

Chávez, N (2007). Introducción a la Investigación Educativa. Editorial graficas. Caracas. Venezuela

Tamayo (2012). El proceso de investigación científica. México: Editorial Limusa.

Arias, F. (2012). El proyecto de investigación: introducción a la metodología científica. 5a. ed. Caracas: Editorial Episteme.

Vera, J., Romero, D. y Ortega, J. (2015). Inferencia del juego cooperativo sobre los factores predictivos de la agresividad en estudiantes del grado quinto de básica primaria de la Institución Educativa Normal Superior del Municipio de Pamplona. Universidad de Pamplona. España. humano, 7 (1)

Published

2018-01-28

How to Cite

RIVERA GAMBOA, O. Y. . (2018). Pedagogical Mediation and Teacher Entrepreneurship in the Area of Physical Education in Educational Institutions. ACTIVIDAD FÍSICA Y DESARROLLO HUMANO, 9(1), 1–6. https://doi.org/10.24054/afdh.v9i1.644

Issue

Section

Artículos