Educational sports and sociomotor skills from the perspective of the alternative global method for the creation of a novel teaching-learning process

Authors

  • José Luis Vera Rivera Universidad de Pamplona
  • José Orlando Hernández Universidad de Pamplona
  • Diana Andrea Vera Rivera

DOI:

https://doi.org/10.24054/afdh.v4i1.1715

Keywords:

Deporte educativo, didáctica, educación física, socio motricidad

Abstract

There are several contemporary trends in physical education, recreation, and sports classes. Specialized literature generally focuses heavily on sports, recreation, physical expression, rhythm, movement, systematic physical activity, therapeutic physical culture, sports business administration, among other topics, providing a wealth of content to guide a more comprehensive physical education class that is less analytical and less traditional in its military nature.

Sport is undoubtedly one of the most widely used subjects in physical education programs. Even in countries with highly developed sports programs, it is used as a mechanism for introducing and teaching the basics to schoolchildren. What's more, children who are considered to have sporting talent are sent to specific schools where they are trained as high-performance athletes, and where physical education classes become tightly controlled and structured sports training sessions.

This paper presents the formulation of the following research, which aims to use pedagogical planning and didactic adaptations to address the teaching of sports from an educational point of view, seeking to encourage motivation, integration, and teamwork among schoolchildren, thus providing an alternative to guide the teaching and learning of sports in physical education classes with a more participatory and comprehensive approach, where athletic talent is not the most important thing, but rather the achievement of objectives. thus seeking an alternative to guide the teaching and learning of sports in physical education classes with a more participatory and comprehensive approach, where athletic talent is not the most important thing, but rather the achievement of objectives through teamwork.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, R. (1996). Diseño curricular. Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño. Cátedra UNESCO en Ciencias de la Educación.

Cagigal, J. M. (1981). Ocio y deporte en nuestro tiempo. Cátedras universitarias de tema deportivo-cultural, (2), 83–129.

Cagigal, J. M. (1996). Obras selectas (Vol. I). Cádiz: COE.

Cajigal, J. M. (1979). Cultura intelectual y cultura física. Buenos Aires: Kapelusz.

Camacho, H. (1992). Alternativa curricular para educación física en secundaria. Universidad Surcolombiana.

Chinchilla, V. J. (s.f.). Educación física como proceso cultural y social. Ponencia presentada en el VI Congreso Colombiano de Educación Física, INEFC, Barcelona.

Delgado, M. A. (1991). Los estilos de enseñanza en la educación física: Propuesta para una reforma de la enseñanza. Universidad de Granada, Departamento de Teoría e Historia de la Educación. Gymnos.

Del Villar, F. (1993). El desarrollo del conocimiento práctico de los profesores de EF a través de un programa de análisis de la práctica docente: Un estudio de casos en formación inicial [Tesis doctoral inédita]. Universidad de Granada.

Díaz, A. (1988). Teoría y práctica del diseño curricular. Madrid: Morata.

Famose, J. P. (1992). Aprendizaje motor y dificultad de la tarea. Paidotribo.

Hernández, J. (1994). Fundamentos del deporte. Barcelona: Paidotribo.

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación (4.ª ed.). McGraw Hill.

Lagardera, F. (1989). Educación física sistémica: Una pedagogía renovadora. Apunts: Educación Física y Deportes, (n.º desconocido).

Lagardera, F. (1990a). Una interpretación de la cultura deportiva en torno a los orígenes. (Revista no especificada).

Lagardera, F. (1990b). La educación física en la enseñanza secundaria obligatoria. (Revista no especificada).

Lagardera, F. (1992). Sobre aquello que puede educar la educación física. (Revista no especificada).

Lagardera, F. (1993a). Bases epistemológicas de la educación física escolar. I Simposium. (Lugar no especificado).

López, A. & Maura, V. (2001). Niveles de satisfacción por la clase de educación física. Revista Digital EFDeportes, 6(32). http://www.efdeportes.com/efd32/satisfaccion.htm

López, A. & Maura, V. (2002a). La calidad de la clase de educación física: Una guía de observación cualitativa para su evaluación. Revista Digital EFDeportes, 8(48). http://www.efdeportes.com/efd48/clase.htm

López, A. & Maura, V. (2002b). La técnica de IADOV: Una aplicación para el estudio de la satisfacción de los alumnos para las clases de educación física. Revista Digital EFDeportes, 8(47). http://www.efdeportes.com/efd47/iadov.htm

López, A. & Maura, V. (2003). ¿Es la educación física, ciencia? Revista Digital EFDeportes, 9(62). http://www.efdeportes.com/efd62/ciencia.htm

López, A. & Moreno, J. A. (2002). Aprendizaje de hechos y conceptos en educación física. Apunts: Educación Física y Deportes, (69), Barcelona.

López, A. & Vega, C. (1996). La clase de educación física: Actualidad y perspectivas. México: Ediland.

López, A. & Vega, C. (2000). Tendencias contemporáneas de la clase de educación física. Cuadernos IMCED. Serie Pedagógica, (26). Morelia, Michoacán, México.

Matos, C., et al. (1998). Manual básico del investigador. Universidad Pedagógica de Guantánamo. La Habana, Cuba.

Moreno, A., et al. (1999). Serie Aprender a Investigar. Módulo 3 y 4: Recolección y análisis de la información [Versión electrónica]. ICFES.

Padrón, J. (2002). Consejos para un tesista. http://www.ideassapiens.com.feb

Parlebas, P. (1981). Praxiología en los juegos deportivos. París: INSEP.

Parlebas, P. (1981). Contribution à un lexique commenté en science de l'action motrice. México: Ediland.

Parlebas, P. (1988). Elementos para una sociología del deporte. Málaga: Unisport.

Parlebas, P. (1989). Perspectivas para una educación física moderna. Málaga: Unisport.

Pieron, M. (1989). Didáctica de las actividades físicas y deportivas. Madrid: Gymnos.

Ruiz, A. & López, A. (1986). Metodología de la educación física (Tomo I). Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Saénz-López, P. (1997). Educación física y su didáctica: Manual para el profesor. (Editorial no especificada).

Sánchez Bañuelos, F. (1986). Didáctica de la educación física y el deporte. (Editorial no especificada).

Seybold, A. (1974). Principios pedagógicos en la educación física. Sevilla: Wanceulen / Kapelusz.

Published

2012-10-31

How to Cite

Vera Rivera , J. L., Hernández , J. O., & Vera Rivera , D. A. (2012). Educational sports and sociomotor skills from the perspective of the alternative global method for the creation of a novel teaching-learning process. ACTIVIDAD FÍSICA Y DESARROLLO HUMANO, 4(1), 63–70. https://doi.org/10.24054/afdh.v4i1.1715

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)