Training in Competencies from the Tuning Latin America Project in Physical Education and Recreation Programs

Authors

  • Feliciano Burgos Universidad del Atlántico

DOI:

https://doi.org/10.24054/afdh.v8i1.659

Keywords:

competencias, Proyecto Tunning América Latina, Educación Física Recreación y Deportes, formación

Abstract

The research presented in this article aims to showcase the process of competency development from the perspective of the Tuning Latin America Project within the Physical Education, Recreation, and Sports Program of the Faculty of Education at the University of Atlántico in Barranquilla. To achieve this, the study focused on both generic and specific competencies. Additionally, the level of importance and implementation of these competencies was analyzed among teachers, students, graduates, and educational administrators at the University of Atlántico and schools in Barranquilla, which allowed the research team to identify the competencies these groups develop in their academic practice and in sports and recreational guidance. This, in turn, led the research team to explore and examine which competencies a Physical Education teacher must develop in their professional performance to act in accordance with current national and international policies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castro, S. (2000). Introducción al pensamiento crítico. San José, Costa Rica: Editorial ULACIT.

Céspedes, L. (2007). Características del currículo. Popayán.

Condemarín, M., Chadwick, M., & Milicic, N. (1991). Madurez escolar. Santiago de Chile: Editorial Andrés Bello.

Elliot, J. (1992). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Ediciones Morata.

Flórez, R. (1997). Hacia una pedagogía del conocimiento. Bogotá: McGraw Hill.

Furió, C., & Wilches, A. (1999). Cómo promover el interés por la cultura científica. UNESCO.

Giordan, A. (1993). Cómo ir más allá de los modelos constructivistas. Revista de Pedagogía.

Gómez, G., & Coll, C. (1990). Revista Española. Cuadernos de Pedagogía, (1185), octubre.

Habermas, J. (1987). El discurso filosófico de la modernidad. Buenos Aires: Latingráfico SRI.

Habermas, J. (1990). Conocimiento e interés. Buenos Aires: Taurus Humanidades.

Joyce, B., & Weil, M. (1985). Modelos de enseñanza. Madrid: Anaya.

Juan Amós Comenio. (s.f.). En El sitio de Ciencias de la Educación. Recuperado de http://www.ciencias.com/comenio

Méndez, C. (1992). Metodología. Bogotá: McGraw Hill Latinoamericana.

Novak, J. D. (1988). El constructivismo humano: Hacia la unidad en la elaboración de significados psicológicos y epistemológicos. Sevilla: Ediciones Diada. (Original publicado en 1987)

Ocampo, T. (s.f.). Revista Educar y Cultura, (19), 5–10.

Petrosino, J. (2000). Cuánto duran los aprendizajes adquiridos. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.

Posada, R. (2006). Competencias, currículo y aprendizaje en la formación superior. Barranquilla: Gente Nueva.

Porlán, R. (1989). Formación del profesorado en un contexto constructivista. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Sacristán, J. (1998). Nuevas tecnologías aplicadas a la enseñanza. En [Libro o publicación no especificada], pp. 54–68.

Sabino, C. (1996). El proceso de investigación. Medellín: Editorial Cometa de Papel.

Tamayo, M. (2004). El proceso de la investigación científica.

Vasco, C. (s.f.). Revista Educación y Cultura, (17), 5–10.

Vigotsky, L. S. (1988). Internalización de las funciones psicológicas superiores: Interacción entre aprendizaje y desarrollo. En El desarrollo de los procesos psicológicos superiores (pp. 87–94, 123–140). México: Crítica / Grijalbo.

Published

2017-01-28

How to Cite

Burgos , F. (2017). Training in Competencies from the Tuning Latin America Project in Physical Education and Recreation Programs. ACTIVIDAD FÍSICA Y DESARROLLO HUMANO, 8(1), 1–10. https://doi.org/10.24054/afdh.v8i1.659

Issue

Section

Artículos