Evolution of Cognitive Theories and Their Contributions to Education
DOI:
https://doi.org/10.24054/afdh.v7i1.1637Keywords:
teorías, aprendizaje, enseñanza, inteligencia, neurocienciaAbstract
Cognitive theories establish that different learning processes can be explained through the analysis of mental processes, environmental factors, and the attitudinal stances of teachers and students. They assume that, through effective cognitive processes, learning becomes easier and new information can be stored in memory for a long time. Conversely, ineffective cognitive processes lead to learning difficulties that may be observed throughout an individual's life.
It might seem that the study of the teaching–learning process concerns only pedagogues; however, the wide range of current research disproves this view, asserting that everyone engaged in teaching—regardless of their profession—should be involved. Their knowledge of cognitive development and how learning occurs will be reflected in their teaching practice and, consequently, in the quality of their students' outcomes.
To support this premise, a review was conducted of the theories of Tolman, Gestalt psychology, Piaget, Ausubel, Bruner, Vygotsky, Feuerstein, Gagné, Goleman, Gardner, and neuroscience, from which the contributions of each to current education were derived.
Downloads
References
Ausubel, D. P. (1976). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.
Bruner, J. (1986). Realidad mental y mundos posibles. Los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. Barcelona: Gedisa.
Camargo, A. Hederich, C. (2010, Octubre). Jerome Bruner: dos Teorías Cognitivas, dos Formas de Significar, dos Enfoques para la Enseñanza de la Ciencia. Revista Psicogente.
Feuerstein, R. (1980). Learning Potential Assesment Device. Glenview. Illinois: Scott. Foresman and Company.
García, E. (2001). Piaget: la formación de la inteligencia.
Gagné, R. M. (1993). Diseño de la enseñanza para un aprendizaje eficaz. México: McGraw-Hill Interamericana.
Gardner, H. (2005). Inteligencias Múltiples: la teoría en la práctica. [Versión electrónica]. Editorial Paidos.
Goleman, D. (1996). Inteligencia Emocional. Barcelona: Kairos
Jessel, T., Kandel, E. & Schwartz, J. (1997). Neurociencia y conducta. Madrid: Prentice Hall.
Mayer, R. (1985). El futuro de la psicología cognitiva. Madrid: Alianza
Ormrod, J.E. (2008). Aprendizaje humano.
Madrid: Pearson Educación SA.
Pedraja, M.J. (2001, Noviembre). El conductismo de Edward C. Tolman: Un cordero con piel de lobo. Revista de Historia de la Psicología., Vol. 22.
Piaget, J. (1979). Tratado de lógica y conocimiento científico. Naturaleza y métodos de la epistemología. Buenos Aires: Paidós.
Pozo, J.I. (2006). Teorías cognitivas del aprendizaje. [Versión electrónica]. Ediciones Morata.
Rodríguez, M. (2010). Teoría del aprendizaje significativo en la perspectiva de la psicología cognitiva. [Versión electrónica]. Editorial Octaedro.
Salas R. (2003, Julio). La educación necesita realmente de la neurociencia? Estudios Pedagógicos. Revistas Científicas de América Latina y el Caribe, España y Portugal, 29.
Vygotsky, L.S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Buenos Aires: Grijalbo
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 ACTIVIDAD FÍSICA Y DESARROLLO HUMANO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.