Evolution of Cognitive Theories and Their Contributions to Education

Authors

  • Zoraya Cáceres
  • Olga Munévar

DOI:

https://doi.org/10.24054/afdh.v7i1.1637

Keywords:

teorías, aprendizaje, enseñanza, inteligencia, neurociencia

Abstract

Cognitive theories establish that different learning processes can be explained through the analysis of mental processes, environmental factors, and the attitudinal stances of teachers and students. They assume that, through effective cognitive processes, learning becomes easier and new information can be stored in memory for a long time. Conversely, ineffective cognitive processes lead to learning difficulties that may be observed throughout an individual's life.

It might seem that the study of the teaching–learning process concerns only pedagogues; however, the wide range of current research disproves this view, asserting that everyone engaged in teaching—regardless of their profession—should be involved. Their knowledge of cognitive development and how learning occurs will be reflected in their teaching practice and, consequently, in the quality of their students' outcomes.

To support this premise, a review was conducted of the theories of Tolman, Gestalt psychology, Piaget, Ausubel, Bruner, Vygotsky, Feuerstein, Gagné, Goleman, Gardner, and neuroscience, from which the contributions of each to current education were derived.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ausubel, D. P. (1976). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.

Bruner, J. (1986). Realidad mental y mundos posibles. Los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. Barcelona: Gedisa.

Camargo, A. Hederich, C. (2010, Octubre). Jerome Bruner: dos Teorías Cognitivas, dos Formas de Significar, dos Enfoques para la Enseñanza de la Ciencia. Revista Psicogente.

Feuerstein, R. (1980). Learning Potential Assesment Device. Glenview. Illinois: Scott. Foresman and Company.

García, E. (2001). Piaget: la formación de la inteligencia.

Gagné, R. M. (1993). Diseño de la enseñanza para un aprendizaje eficaz. México: McGraw-Hill Interamericana.

Gardner, H. (2005). Inteligencias Múltiples: la teoría en la práctica. [Versión electrónica]. Editorial Paidos.

Goleman, D. (1996). Inteligencia Emocional. Barcelona: Kairos

Jessel, T., Kandel, E. & Schwartz, J. (1997). Neurociencia y conducta. Madrid: Prentice Hall.

Mayer, R. (1985). El futuro de la psicología cognitiva. Madrid: Alianza

Ormrod, J.E. (2008). Aprendizaje humano.

Madrid: Pearson Educación SA.

Pedraja, M.J. (2001, Noviembre). El conductismo de Edward C. Tolman: Un cordero con piel de lobo. Revista de Historia de la Psicología., Vol. 22.

Piaget, J. (1979). Tratado de lógica y conocimiento científico. Naturaleza y métodos de la epistemología. Buenos Aires: Paidós.

Pozo, J.I. (2006). Teorías cognitivas del aprendizaje. [Versión electrónica]. Ediciones Morata.

Rodríguez, M. (2010). Teoría del aprendizaje significativo en la perspectiva de la psicología cognitiva. [Versión electrónica]. Editorial Octaedro.

Salas R. (2003, Julio). La educación necesita realmente de la neurociencia? Estudios Pedagógicos. Revistas Científicas de América Latina y el Caribe, España y Portugal, 29.

Vygotsky, L.S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Buenos Aires: Grijalbo

Downloads

Published

2025-07-23

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Evolution of Cognitive Theories and Their Contributions to Education. (2025). ACTIVIDAD FÍSICA Y DESARROLLO HUMANO, 7(1). https://doi.org/10.24054/afdh.v7i1.1637

Most read articles by the same author(s)