Effects of brand value on consumer behavior in a public higher education institution in Rioverde, s. l. p.
DOI:
https://doi.org/10.24054/face.v24i2.3114Keywords:
Brand Value, Consumer Behavior, IPES, higher educationAbstract
The purpose of this study was to analyze the effect of brand equity on consumer behavior at the Instituto Tecnológico Superior de Rioverde. The research was quantitative, descriptive, correlational and cross-sectional. A total of 303 students from five engineering courses participated in this study. A survey was used as a data collection technique and an instrument that consisted of 31 questions related to brand value: 4 to evaluate notoriety, 5 to evaluate image, 8 to evaluate loyalty and 15 to analyze quality, in addition to considering 4 items to analyze attitude, 10 items to analyze perception and 8 items to evaluate motivation, variables that are part of consumer behavior. It was identified that the best perceived brand value variable is image, followed by notoriety, then quality and finally loyalty. In addition, it was concluded that brand equity does influence consumer behavior, obtaining a significance of 0.000 in the attitude, perception and motivation variables.
Downloads
References
Aaker, D. A. (2010). Building Strong Brands. Simon and Schuster.
Aaker, A., & Álvarez, R. (2014). Las marcas según Aaker. Ediciones Urano.
Cvetkovic, A., Maguiña, J., Lama-Valdivia, J., & Correa-López, L. (2021). Estudios transversales. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 21(1), 179-185. Obtenido de http://www.scielo.org.pe/pdf/rfmh/v21n1/2308-0531-rfmh-21-01-179.pdf DOI: https://doi.org/10.25176/RFMH.v21i1.3069
Fisher, L., & Espejo, J. (2011). Mercadotecnia. McGraw Hill.
Grimaldo, S., & Cuevas, A. (Abril de 2022). Valor de marca y preferencia de los servicios que ofrecen las Instituciones Públicas de Educación Superior (IPES) en Rioverde, San Luis Potosí, México. En A. Sánchez, J. Gutiérrez, V. Azuara, & L. López (Eds.), Educación en tiempos de pandemia: dinamización y perspectivas de los esquemas híbridos y a distancia (pp. 38-56). Salinas de Hidalgo: Universidad Autónoma de San Luis Potosí. Obtenido de ResearchGate: https://www.researchgate.net/publication/373770197_Valor_de_marca_y_preferencia_de_los_servicios_que_ofrecen_las_Instituciones_Publicas_de_Educacion_Superior_IPES_en_Rioverde_San_Luis_Potosi_Mexico
Grimaldo, S., Gómez, D., & Recio, R. (2023). Evaluación de los efectos del valor de marca en el comportamiento del consumidor de las Instituciones Públicas de Educación Superior (IPES) en Rioverde, San Luis Potosí. En J. Flores, J. Flores, L. González, & F. Espinoza (Eds.), Investigaciones sobre desarrollo empresarial, educación, finanzas y perspectivas de género (pp. 149-175). Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/373864428_Evaluacion_de_los_efectos_del_valor_de_marca_en_el_comportamiento_del_consumidor_de_las_Instituciones_Publicas_de_Educacion_Superior_IPES_en_Rioverde_San_Luis_Potosi
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2024). Matrícula por entidad federativa según nivel educativo, ciclos escolares seleccionados de 2000/2001 a 2022/2023. Obtenido de https://www.inegi.org.mx/app/tabulados/interactivos/?pxq=ac13059d-e874-4962-93bb-74f2c58a3cb9
Kerin, R., Hartley, S., & Rudelius, W. (2014). Marketing. McGraw-Hill.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2013). Fundamentos de marketing. Pearson Educación.
Kotler, P., & Keller, K. (2012). Dirección de Marketing. Pearson Educación.
Lauracio, R. (2022). Satisfacción del cliente y valor de marca del mercado Unión y Dignidad. Lima, Perú: (Tesis de Licenciatura) Universidad César Vallejo. Obtenido de https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/92754/Lauracio_MRDSD.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Munuera, J., & Rodríguez, A. (2006). Estrategias de marketing. Un enfoque basado en el proceso de dirección. Esic Editorial.
Pérez, S., & García, S. (2023). La investigación cuantitativa. En D. Ortega-Sánchez (Ed.), ¿Cómo investigar en Didáctica de las Ciencias Sociales? (pp. 121-196). Octaedro. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/370658808_La_investigacion_cuantitativa
Ramos, C. (2020). Los alcances de una investigación. CienciAmérica, 9(3), 390-681. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7746475.pdf DOI: https://doi.org/10.33210/ca.v9i3.336
Sánchez, K., Gómez, D., Grimaldo, S., & González, J. (2023). Satisfacción de los consumidores de servicios educativos universitarios. Face Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 23(2), 70-77. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/373683300_SATISFACCION_DE_LOS_CONSUMIDORES_DE_SERVICIOS_EDUCATIVOS_UNIVERSITARIOS DOI: https://doi.org/10.24054/face.v23i2.2461
Schiffman, L., & Kanuk, L. (2010). Comportamiento del consumidor. Pearson Educación.
Sistema de Información Cultural (SIC). (2024). SIC México. Universidades. Obtenido de https://sic.cultura.gob.mx/lista.php?table=universidad&disciplina&estado_id
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.