Internationalization for the Colombian market as a commercial innovation strategy of a micro, small, and medium-sized enterprise (MSME) from Guanajuato
DOI:
https://doi.org/10.24054/face.v19i2.480Keywords:
internacionalización, microempresas exportadoras, ColombiaAbstract
This research addresses the qualitative approach from the perspective of a case study related to a microenterprise (MSME) in the agro-industrial sector of Guanajuato. It is presumed that exporting companies are more inclined to have innovative processes that lead them to success in international markets. The analysis of Michael Porter's five market forces was conducted, and for the case study research, a questionnaire was applied to measure the company's potential (Arredondo-Hidalgo, 2017). The areas considered are: a. Product Development, b. Production Efficiency, c. International Marketing, and d. Managerial Management. The results show that the export market to Colombia is ideal for the type of product analyzed, stemming from the tariff preferences of the Free Trade Agreement in place with this country. However, it is necessary to incorporate some adaptations related to product taste, as well as design and presentation for this market, also addressing sustainability and forms of international expansion.
Downloads
References
Arredondo-Hidalgo, M.G. (2017). Cuestionario para medir el potencial exportador.
CAAAREM. (2019). Tarifa de la ley de impuestos generales de importación y exportación. Recuperado de https://www.siicex-caaarem.org.mx/
Cámara de Comercio de Bogotá (2017). Requisitos para importar en Colombia. Recuperado el 07 de febrero de 2019, de https://bibliotecadigital.ccb.org.co/bitstream/handle/11520/14384/Gu%C3%ADa%20Pr%C3%A1ctica%20Proceso%20de%20Importaci%C3%B3n%20de%20Bienes.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Coordinadora de Fomento al Comercio Exterior de Guanajuato [COFOCE] (2019). Boletín Innovar para competir en el mundo. Recuperado de: https://www.yumpu.com/es/document/read/62389091/gto-up-5
Datos Macro. (2019). Rating: Calificación de la deuda de los países. Recuperado de: https://datosmacro.expansion.com/ratings
Dirección de Impuestos y Aduanas Nacionales. (2019). Estructura arancelaria. Recuperado de: https://muisca.dian.gov.co/WebArancel/DefConsultaEstructuraArancelaria.faces
Euromonitor Internacional. (2019). Las 10 principales tendencias globales de consumo para 2019. Recuperado de https://www.euromonitor.com/
Gallardo-Vázquez, Dolores, Sánchez-Hernández, M. I. y Corchuelo-Martínez-Azúa, M.B. (2013). Validación de un instrumento de medida para la relación entre la orientación a la responsabilidad social corporativa y otras variables estratégicas de la empresa. Revista de contabilidad. Spanish accounting review, 16(1), 11-23.
Gobierno de Colombia. Mincomercio. (10 de febrero de 2019). Tratado de Libre Comercio con México. Recuperado de: http://www.tlc.gov.co/publicaciones/11963/tratado_de_libre_comercio_entre_los_estados_unidos_mexicanos_y_la_republica_de_colombia
Invest in Bogotá. (2019). Alimentos y bebidas. Recuperado de: https://es.investinbogota.org/sectores-de-inversion/alimentos-y-bebidas-en-bogota
OECD. (2018). Oslo Manual. Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation, 4th. Edition. Recuperado de: http://www.oecd.org/science/oslo-manual-2018-9789264304604-en.htm
Legiscomex. (2019). Cultura de negocios con Colombia. Recuperado el 09 de febrero de 2019, de https://www.legiscomex.com/Documentos/cultura-negocios-colombia-rci308
Porter, M. (2008). Estrategia Competitiva (38º Ed.). México, D.F., México: Grupo Editorial Patria.
ProMéxico. (2019). Documentos y requisitos generales para exportar. Recuperado de: http://www.promexico.gob.mx/es/mx/pasos-exportar
ProColombia. (2019). Rutas Marítimas. Recuperado el 09 de febrero de 2019, de http://www.colombiatrade.com.co/herramientas/logistica/reportes-de-transporte/maritimo/rutas
Restorando. (2019). Restaurantes cocina mexicana en Bogotá. Recuperado de: https://bogota.restorando.com.co/restaurantes-cocina-mexicana
Thompson, A., Strickland, A. y Gamble, J. (2008). Administración Estratégica: Teoría y casos (15º Ed.). México, D.F., México: Mac Graw Hill Interamericana.
Trade Map. (2019). Lista de los países importadores para el producto seleccionado en 2017. Producto: 210390 Preparaciones para salsas y salsas preparadas; condimentos y sazonadores, compuestos. Recuperado el 07 de febrero de 2019, de https://www.trademap.org/Country_SelProduct.aspx?nvpm=3%7c%7c%7c%7c%7c2103%7c%7c%7c4%7c1%7c1%7c1%7c1%7c%7c2%7c1%7c1
Trade Map. (2019). Lista de los mercados proveedores para un producto importado por Colombia en 2017. Producto: 210390 Preparaciones para salsas y salsas preparadas; condimentos y sazonadores, compuestos. Recuperado el 07 de febrero de 2019, de https://www.trademap.org/Country_SelProductCountry.aspx?nvpm=3%7c170%7c%7c%7c%7c2103%7c%7c%7c4%7c1%7c1%7c1%7c1%7c%7c2%7c1%7c1
Downloads
Published
Versions
- 2019-09-10 (2)
- 2021-01-20 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.