Internationalization for the Colombian market as a commercial innovation strategy of a micro, small, and medium-sized enterprise (MSME) from Guanajuato

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/face.v19i2.480

Keywords:

internacionalización, microempresas exportadoras, Colombia

Abstract

This research addresses the qualitative approach from the perspective of a case study related to a microenterprise (MSME) in the agro-industrial sector of Guanajuato. It is presumed that exporting companies are more inclined to have innovative processes that lead them to success in international markets. The analysis of Michael Porter's five market forces was conducted, and for the case study research, a questionnaire was applied to measure the company's potential (Arredondo-Hidalgo, 2017). The areas considered are: a. Product Development, b. Production Efficiency, c. International Marketing, and d. Managerial Management. The results show that the export market to Colombia is ideal for the type of product analyzed, stemming from the tariff preferences of the Free Trade Agreement in place with this country. However, it is necessary to incorporate some adaptations related to product taste, as well as design and presentation for this market, also addressing sustainability and forms of international expansion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arredondo-Hidalgo, M.G. (2017). Cuestionario para medir el potencial exportador.

CAAAREM. (2019). Tarifa de la ley de impuestos generales de importación y exportación. Recuperado de https://www.siicex-caaarem.org.mx/

Cámara de Comercio de Bogotá (2017). Requisitos para importar en Colombia. Recuperado el 07 de febrero de 2019, de https://bibliotecadigital.ccb.org.co/bitstream/handle/11520/14384/Gu%C3%ADa%20Pr%C3%A1ctica%20Proceso%20de%20Importaci%C3%B3n%20de%20Bienes.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Coordinadora de Fomento al Comercio Exterior de Guanajuato [COFOCE] (2019). Boletín Innovar para competir en el mundo. Recuperado de: https://www.yumpu.com/es/document/read/62389091/gto-up-5

Datos Macro. (2019). Rating: Calificación de la deuda de los países. Recuperado de: https://datosmacro.expansion.com/ratings

Dirección de Impuestos y Aduanas Nacionales. (2019). Estructura arancelaria. Recuperado de: https://muisca.dian.gov.co/WebArancel/DefConsultaEstructuraArancelaria.faces

Euromonitor Internacional. (2019). Las 10 principales tendencias globales de consumo para 2019. Recuperado de https://www.euromonitor.com/

Gallardo-Vázquez, Dolores, Sánchez-Hernández, M. I. y Corchuelo-Martínez-Azúa, M.B. (2013). Validación de un instrumento de medida para la relación entre la orientación a la responsabilidad social corporativa y otras variables estratégicas de la empresa. Revista de contabilidad. Spanish accounting review, 16(1), 11-23.

Gobierno de Colombia. Mincomercio. (10 de febrero de 2019). Tratado de Libre Comercio con México. Recuperado de: http://www.tlc.gov.co/publicaciones/11963/tratado_de_libre_comercio_entre_los_estados_unidos_mexicanos_y_la_republica_de_colombia

Invest in Bogotá. (2019). Alimentos y bebidas. Recuperado de: https://es.investinbogota.org/sectores-de-inversion/alimentos-y-bebidas-en-bogota

OECD. (2018). Oslo Manual. Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation, 4th. Edition. Recuperado de: http://www.oecd.org/science/oslo-manual-2018-9789264304604-en.htm

Legiscomex. (2019). Cultura de negocios con Colombia. Recuperado el 09 de febrero de 2019, de https://www.legiscomex.com/Documentos/cultura-negocios-colombia-rci308

Porter, M. (2008). Estrategia Competitiva (38º Ed.). México, D.F., México: Grupo Editorial Patria.

ProMéxico. (2019). Documentos y requisitos generales para exportar. Recuperado de: http://www.promexico.gob.mx/es/mx/pasos-exportar

ProColombia. (2019). Rutas Marítimas. Recuperado el 09 de febrero de 2019, de http://www.colombiatrade.com.co/herramientas/logistica/reportes-de-transporte/maritimo/rutas

Restorando. (2019). Restaurantes cocina mexicana en Bogotá. Recuperado de: https://bogota.restorando.com.co/restaurantes-cocina-mexicana

Thompson, A., Strickland, A. y Gamble, J. (2008). Administración Estratégica: Teoría y casos (15º Ed.). México, D.F., México: Mac Graw Hill Interamericana.

Trade Map. (2019). Lista de los países importadores para el producto seleccionado en 2017. Producto: 210390 Preparaciones para salsas y salsas preparadas; condimentos y sazonadores, compuestos. Recuperado el 07 de febrero de 2019, de https://www.trademap.org/Country_SelProduct.aspx?nvpm=3%7c%7c%7c%7c%7c2103%7c%7c%7c4%7c1%7c1%7c1%7c1%7c%7c2%7c1%7c1

Trade Map. (2019). Lista de los mercados proveedores para un producto importado por Colombia en 2017. Producto: 210390 Preparaciones para salsas y salsas preparadas; condimentos y sazonadores, compuestos. Recuperado el 07 de febrero de 2019, de https://www.trademap.org/Country_SelProductCountry.aspx?nvpm=3%7c170%7c%7c%7c%7c2103%7c%7c%7c4%7c1%7c1%7c1%7c1%7c%7c2%7c1%7c1

Published

2021-01-20 — Updated on 2019-09-10

Versions

How to Cite

Zapata Rosas, A. L., & Arredondo Hidalgo, M. G. (2019). Internationalization for the Colombian market as a commercial innovation strategy of a micro, small, and medium-sized enterprise (MSME) from Guanajuato. FACE: Revista De La Facultad De Ciencias Económicas Y Empresariales, 19(2), 104–114. https://doi.org/10.24054/face.v19i2.480 (Original work published January 20, 2021)

Issue

Section

Artículos