AGENCY AND STAKEHOLDER THEORIES FROM THE CONCEPT OF VALUE CREATION
DOI:
https://doi.org/10.24054/face.v23i1.2446Keywords:
stakeholder, stakeholder economic evaluation, stakeholder theory, value creationAbstract
This article reflects on the main assumptions of agency theory and stakeholder theory. The starting point is the simple and practical definition of the main concepts formulated by the seminal authors, their current application in organizations, the points in common between the two theories and the relationship with the concept of value creation. The objective is to explore the fundamental ideas and reflect on the importance for the parties involved to know their foundation. Finally, the main postulates left by each theory and the way in which, based on their knowledge, they can be used to the benefit of all parties are highlighted.
Downloads
References
Agudelo R., D. A., & Fernandez G., A. F. (2013). Fundamentos de matemáticas financieras. Medellín: Fondo editorial EAFIT.
Attaguile, M. D. (2019). Los problemas de agencia como marco teórico de los planes de remuneraciones por opciones: principales contribuciones. Cultura Económica, 37(98), 115–130.
https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/CE CON/article/view/2732
Baah, C., Opoku-Agyeman, D., Acquah, I. S. K., Agyabeng-Mensah, Y., Afum, E., Faibil, D., & Abdoulaye, F. A. M. Examining the correlations between stakeholder pressures, green production practices, firm reputation, environmental and financial performance: Evidence from manufacturing SMEs. Sustainable Production and Consumption, 27, 100-114.
https://www.sciencedirect.com/science/ar ticle/pii/S2352550920313555
Balza-Franco, V., Cardona A, D., & Romero, Z. (2022). La economía de costos de transacción: Una perspectiva teórica para la investigación en gestión de operaciones y cadenas de suministro. Revisión crítica y conceptual. FACE. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 22, 296–309. https://ojs.unipamplona.edu.co/ojsviceinv es/index.php/face/article/view/1494
Barnard, C. I. (1938). The economy of incentives. Classics of organization theory, 93-102.
Bertalanffy, V., & de los Sistemas, L. T. G. (1976). Editorial Fondo de Cultura Económica.
Clarkson, M. (Enero de 1995). A Stakeholder Framework for Analyzing and Evaluating Corporate Social Performance. The Academy of Management Review, 20, 92-
Donaldson, T. & Preston, L. (1995). The stakeholder theory of the corporation: concepts, evidence and implications. Academy of Management Review, 20(1), pp. 65-92.
Eskerod, P., & Vaagaasar, A. L. (2014). Stakeholder management strategies and practices during a project course. Project Management Journal, 45(5), 71-85. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1 002/pmj.21447
Fayol, H. (1916). Principios generales de administración. Paris: Dunod.
Fernandez Aguado, J. (2003). Managment: La enseñanza de los clásicos. Paradigmas y anecdotas empresariales. Ariel. https://libreriaaurea.com/es/1949-management-la-ensenanza-de-los- clasicos-paradigmas-y-anecdotas- empresariales-fernandez-aguado-javier- 9788495525024.html
Fernandez Aguado, J. (2006). Fundamentos de la organización de empresas. Madrid: Narcea Ediciones.
Fernández, J., & Bajo Sanjuán, A. (2012). La Teoría del Stakeholder o de los Grupos de Interés, pieza clave de la RSE, del éxito empresarial y de la sostenibilidad. julio- diciembre 2012 · Págs. 130 a 143 (pp.130-143).
https://revistasinvestigacion.esic.edu/adr esearch/index.php/adresearch/article/vie w/47
Forero, A., Andrade, J. M., Rivera, C. A., & Morales, D. P. (2022). Los estilos de dirección en una universidad colombiana: la experiencia en una región periférica. FACE: Revista de La Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 22(1), 255–271.
https://doi.org/10.24054/01204211.V1.N
Freeman & Reed. (1983). Stockholders and Stakeholders: A New Perspective on Corporate Governance. Spring: California Management Review.
Freeman, R. (1984). Strategic Management: A stakeholder approach. Boston, MA: Pitman.
Freeman, R. E., Phillips, R., & Sisodia, R. (2018). Tensions in stakeholder theory. Business & Society.
García Serna, O. L. (2003). Valoración de empresas, gerencia del valor y EVA. Medellín: Prensa Moderna Impresores.
Gianiodis, P. T., Markman, G. D., & Panagopoulos, A. (2016). Entrepreneurial universities and overt opportunism. Small Business Economics, 47(3), 609-631. https://link.springer.com/article/10.1007/s 11187-016-9753-6
Harrison, J. & Freeman, E. (1999). Stakeholders, Social Responsibility, and Performance: Empirical Evidence and Theoretical Perspectives. The Academy of Management Journal, 42(5), pp. 479-485. https://journals.aom.org/doi/abs/10.5465/ 256971
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed.). México D.F.: McGraw-Hill.
Hollebeek, L. D., Urbonavicius, S., Sigurdsson, V., Clark, M. K., Parts, O., & Rather, R. A. (2022). Stakeholder engagement and business model innovation value. Service Industries Journal, 42(1-2), 42-58. doi:10.1080/02642069.2022.2026334
Jensen, M. C., & Meckling, W. H. (1976). Theory of the firm: Managerial behavior, agency costs and ownership structure. Journal of financial economics, 3(4), 305-360.
Jones, T., & Wicks, A. (1995). Convergent Stakeholder Theory. The Adademy of Management Review, 206-221.
Kerlinger F., & Lee H.B. (2002). Investigación del comportamiento: Métodos de investigación en ciencias sociales. (4ª. ed.--.) Mexico D.F.: Mc Graw Hill
Llanes, M. (2012). Inmovilizado: el punto de partida de la liquidez. Revista Universo Contable.
Maestrini, V., Luzzini, D., Caniato, F., & Ronchi, S. (2018). Effects of monitoring and incentives on supplier performance: An agency theory perspective. International Journal of Production Economics, 203, 322-332.
https://www.sciencedirect.com/science/ar ticle/pii/S0925527318302743
Marshall, A. (2006). Principios de economía. Madrid: Editorial Síntesis.
Matos, S., & Silvestre, B. S. (2013). Managing stakeholder relations when developing sustainable business models: the case of the Brazilian energy sector. Journal of Cleaner Production, 45, 61-73.
Mitchell, R., Agle, B. & Wood, D. (1997). Toward a theory of stakeholder identification and salience: defining the principle of who and what really counts. Academy of Management Review, 22,pp. 853-886.
Ogden, S., & Watson, R. (1999). Corporate Performance and Stakeholder Management: Balancing Shareholder and Customer Interests in the U.K. Privatized Water Industry. The Academy of Management Journal, pp. 526-538.
Ozdemir, S., Carlos Fernandez de Arroyabe, J., Sena, V., & Gupta, S. (2023). Stakeholder diversity and collaborative innovation: Integrating the resource-based view with stakeholder theory. Journal of Business Research, 164, 113955. https://doi.org/10.1016/J.JBUSRES.2023. 113955
Parra, A. (2013). VALORACIÓN DE EMPRESAS: MÉTODOS DE VALORACIÓN1.
Contexto, Vol. (2), 87-100, 1-17.
Peñaloza, K. Y. (2019). Fortalecimiento de capacidades en innovación empresarial en el municipio de quibdó. Recuperado de: https://repository.unad.edu.co/handle/105 96/33543.
Pedrini, M. & Ferri, L.M. (2019), "Stakeholder management: a systematic literature review", Corporate Governance, Vol. 19 No. 1, págs. 44-59.
https://doi.org/10.1108/CG-08-2017-0172
Pinzón Galvis, O. L. (2017). Causas e impacto socio-económico por liquidación de las empresas comerciales y de servicios*. FACE, Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 17, 44–54. http://orcid.org/0000-0001-6191-6010
Porter, ME (1980). Estrategia competitiva: Técnicas de análisis de industrias y competidores.
Porter, M. & Kramer, M. (2006). Strategy and Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility. Harvard Business Review. 84 (12). pp. 78-92.
https://www.academia.edu/download/396 84170/Porter_Business_Case_for_CSR. pdf
Quinche, F. (2017). Una mirada crítica a las teorías predominantes de la responsabilidad social corporativa. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 25(2), 159-178.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo? codigo=6128523
Rapallo, C. (2002). La creación de valor: Una aproximación. Documentos de Trabajo de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales.
Rivera Godoy, J. A. (2018). Desempeño financiero de las grandes empresas del sector cuero, calzado y marroquinería en Colombia. FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 17(2), 164- 175. Recuperado a partir de https://ojs.unipamplona.edu.co/ojsviceinv es/index.php/face/article/view/545/507
Rojas Rodríguez, D. (2020). Modelo de aprendizaje organizacional: integración de lasperspectivas de investigación. Revista Lasallista de Investigación –Vol. 17 No 1–2020
http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S 1794-44492020000100338&script=sci_abstract &tlng=pt
Rowley, T. (1997). Moving beyond Dyadic Ties: A Network Theory of Stakeholder Influences. Academy of Management, pp. 887-910.
Savage, G. T., Nix, T. W., Whitehead, C. J., & Blair, J. D. (1991). Strategies for assessing and managing organizational stakeholders. Academy of management perspectives, 5(2), 61-75.
Schmitz, E. A., Baum, M., Huett, P., & Kabst, R. (2019). The contextual role of regulatory stakeholder pressure in proactive environmental strategies: An empirical test of competing theoretical perspectives. Organization & Environment, 32(3), 281-308.
https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1 177/1086026617745992
Simón, Herbert A. (1955). A Behavioral Model of Rational Choice. En The Quarterly Journal of Economics, vol. 69, No. 1 (Feb. 1955), pp. 99-118
Taylor, F. W. (1911). Administración científica. Barcelona: Ediciones Orbis.
Teodoro, M., & Vargas, J. (2016) Gobierno corporativo y Teoría de la Agencia. Caso Megacable. https://www.redalyc.org/journal/5530/553 056607010/553056607010.pdf
Torres-Flórez, T. F. (2020). La generación de valor entre las personas y las organizaciones. Revista GEON.
https://revistageon.unillanos.edu.co/articl e/view/211
Vargas Arrieta, G. (2017). Marketing digital y su poder en la comunicación.
Vargas, J., Guerra, E., Borjóquez, A. y Bojórquez, F. (2014). Gestión estratégica de organizaciones. Buenos Aires, Argentina: elaleph. https://www.redalyc.org/journal/5530/553 056607010/553056607010.pdf
Vera, M. (2006). Gerencia Basada en Valor: La Inclusión del Costo Financiero como un Costo de Oportunidad. Actualidad Contable FACES, pp. 154-165. https://www.redalyc.org/pdf/257/2570131 3.pdf
Vergara, O., Acevedo, Á., & González, Y. (2019). Marketing Responsable: Ventaja Distintiva en la Cadena de Valor de las Organizaciones. Journal of Management & Business Studies, 1(1), 44-74. https://revistas.uautonoma.cl/index.php/j mabs/article/view/292
Waddock, S., & Graves, S. (1997). The Corporate Social Performance-Financial Performance Link. Strategic Management Journal, pp. 303-319.
Downloads
Published
Versions
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.