Agency and stakeholder theories from the concept of value creation
DOI:
https://doi.org/10.24054/face.v23i1.2446Keywords:
stakeholder, stakeholder economic evaluation, value creationAbstract
This article reflects on the main assumptions of agency theory and stakeholder theory. The starting point is the simple and practical definition of the main concepts formulated by the seminal authors, their current application in organizations, the points in common between the two theoriesand the relationship with the concept of value creation. The objective is to explore the fundamental ideas and reflect on the importance for the parties involved to know their foundation. Finally, the main postulates left by each theory and the way in which, based on their knowledge, they can be used to the benefit of all parties are highlighted
Downloads
References
Agudelo R., D. A., & Fernandez G., A. F. (2013). Fundamentos de matemáticas financieras. Medellín: Fondo editorial EAFIT.
Attaguile, M. D. (2019). Los problemas de agencia como marco teórico de los planes de remuneraciones por opciones: principales contribuciones. Cultura Económica, 37(98), 115–130.
Baah, C., Opoku-Agyeman, D., Acquah, I. S. K., Agyabeng-Mensah, Y., Afum, E., Faibil, D., & Abdoulaye, F. A. M. (2021). Examining the correlations between stakeholder pressures, green production practices, firm reputation, environmental and financial performance: Evidence from manufacturing SMEs. Sustainable Production and Consumption, 27, 100-114.
Balza-Franco, V., Cardona A, D., & Romero, Z. (2022). La economía de costos de transacción: Una perspectiva teórica para la investigación en gestión de operaciones y cadenas de suministro. Revisión crítica y conceptual. FACE. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 22, 296–309.
Eskerod, P., & Vaagaasar, A. L. (2014). Stakeholder management strategies and practices during a project course. Project Management Journal, 45(5), 71-85.
Fernandez Aguado, J. (2003). Managment: La enseñanza de los clásicos. Paradigmas y anecdotas empresariales. Ariel.
Fernandez Aguado, J. (2006). Fundamentos de la organización de empresas. Madrid: Narcea Ediciones.
Fernández, J., & Bajo Sanjuán, A. (2012). La Teoría del Stakeholder o de los Grupos de Interés, pieza clave de la RSE, del éxito empresarial y de la sostenibilidad. julio-diciembre 2012 · Págs. 130 a 143 (pp.130-143). [Link](https://revistasinvestigacion.esic.edu/adr esearch/index.php/adresearch/article/vie w/47)
Forero, A., Andrade, J. M., Rivera, C. A., & Morales, D. P. (2022). Los estilos de dirección en una universidad colombiana: la experiencia en una región periférica. FACE: Revista de La Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 22(1), 255–271.
Hollebeek, L. D., Urbonavicius, S., Sigurdsson, V., Clark, M. K., Parts, O., & Rather, R. A. (2022). Stakeholder engagement and business model innovation value. Service Industries Journal, 42(1-2), 42-58. doi:10.1080/02642069.2022.2026334
Jensen, M. C., & Meckling, W. H. (1976). Theory of the firm: Managerial behavior, agency costs and ownership structure. Journal of Financial Economics, 3(4), 305-360.
Jones, T., & Wicks, A. (1995). Convergent Stakeholder Theory. The Academy of Management Review, 206-221.
Kerlinger F., & Lee H.B. (2002). Investigación del comportamiento: Métodos de investigación en ciencias sociales. (4ª. ed.--.) Mexico D.F.: Mc Graw Hill
Llanes, M. (2012). Inmovilizado: el punto de partida de la liquidez. Revista Universo Contable.
Maestrini, V., Luzzini, D., Caniato, F., & Ronchi, S. (2018). Effects of monitoring and incentives on supplier performance: An agency theory perspective. International Journal of Production Economics, 203, 322-332. Link
Marshall, A. (2006). Principios de economía. Madrid: Editorial Síntesis.
Matos, S., & Silvestre, B. S. (2013). Managing stakeholder relations when developing sustainable business models: the case of the Brazilian energy sector. Journal of Cleaner Production, 45, 61-73.
Mitchell, R., Agle, B. & Wood, D. (1997). Toward a theory of stakeholder identification and salience: defining the principle of who and what really counts. Academy of Management Review, 22,pp. 853-886.
Ogden, S., & Watson, R. (1999). Corporate Performance and Stakeholder Management: Balancing Shareholder and Customer Interests in the U.K. Privatized Water Industry. The Academy of Management Journal, pp. 526-538.
Ozdemir, S., Carlos Fernandez de Arroyabe, J., Sena, V., & Gupta, S. (2023). Stakeholder diversity and collaborative innovation: Integrating the resource-based view with stakeholder theory. Journal of Business Research, 164, 113955. DOI
Parra, A. (2013). VALORACIÓN DE EMPRESAS: MÉTODOS DE VALORACIÓN1. Contexto, Vol. (2), 87-100, 1-17.
Pedrini, M. & Ferri, L.M. (2019), "Stakeholder management: a systematic literature review", Corporate Governance, Vol. 19 No. 1, págs. 44-59. DOI
Pinzón Galvis, O. L. (2017). Causas e impacto socio-económico por liquidación de las empresas comerciales y de servicios*. FACE, Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 17, 44–54. Link
Porter, ME (1980). Estrategia competitiva: Técnicas de análisis de industrias y competidores.
Porter, M. & Kramer, M. (2006). Strategy and Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility. Harvard Business Review, 84 (12), pp. 78-92. Link
Quinche, F. (2017). Una mirada crítica a las teorías predominantes de la responsabilidad social corporativa. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 25(2), 159-178. Link
Rapallo, C. (2002). La creación de valor: Una aproximación. Documentos de Trabajo de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales.
Rivera Godoy, J. A. (2018). Desempeño financiero de las grandes empresas del sector cuero, calzado y marroquinería en Colombia. FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 17(2), 164- 175. Link
Rojas Rodríguez, D. (2020). Modelo de aprendizaje organizacional: integración de lasperspectivas de investigación. Revista Lasallista de Investigación –Vol. 17 No 1–2020 Link
Rowley, T. (1997). Moving beyond Dyadic Ties: A Network Theory of Stakeholder Influences. Academy of Management, pp. 887-910.
Savage, G. T., Nix, T. W., Whitehead, C. J., & Blair, J. D. (1991). Strategies for assessing and managing organizational stakeholders. Academy of Management Perspectives, 5(2), 61-75.
Schmitz, E. A., Baum, M., Huett, P., & Kabst, R. (2019). The contextual role of regulatory stakeholder pressure in proactive environmental strategies: An empirical test of competing theoretical perspectives. Organization & Environment, 32(3), 281-308. Link
Simón, Herbert A. (1955). A Behavioral Model of Rational Choice. The Quarterly Journal of Economics, vol. 69, No. 1 (Feb. 1955), pp. 99-118
Taylor, F. W. (1911). Administración científica. Barcelona: Ediciones Orbis.
Teodoro, M., & Vargas, J. (2016) Gobierno corporativo y Teoría de la Agencia. Caso Megacable. Link
Torres-Flórez, T. F. (2020). La generación de valor entre las personas y las organizaciones. Revista GEON. Link
Vargas Arrieta, G. (2017). Marketing digital y su poder en la comunicación.
Vargas, J., Guerra, E., Borjóquez, A. y Bojórquez, F. (2014). Gestión estratégica de organizaciones. Buenos Aires, Argentina: elaleph. Link
Vera, M. (2006). Gerencia Basada en Valor: La Inclusión del Costo Financiero como un Costo de Oportunidad. Actualidad Contable FACES, pp. 154-165. Link
Vergara, O., Acevedo, Á., & González, Y. (2019). Marketing Responsable: Ventaja Distintiva en la Cadena de Valor de las Organizaciones. Journal of Management & Business Studies, 1(1), 44-74. Link
Waddock, S., & Graves, S. (1997). The Corporate Social Performance-Financial Performance Link. Strategic Management Journal, pp. 303-319.
Downloads
Published
Versions
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.