Analysis of the academic offerings in higher education in the southern region of the Sucre department in relation to the productive potential of the region and the vocational preferences of its inhabitants.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/face.v21i3.1141

Abstract

The research aimed to analyze the academic offerings provided by higher education institutions (HEIs) located in the southern region of the Sucre department in the Colombian Caribbean region, contrasting them with the productive potential and vocational preferences of its inhabitants to determine how much this offering contributes to development as important and active actors within the department. In this way, the degree of relevance of the training offering to develop the productive potential of the region was identified. The research consisted of three specific objectives that allowed for the analysis of the characteristics and productive potential of the area, the academic offerings created for the municipalities in the southern region of the Sucre department, and the relevance from the perspective of residents, leaders, academic experts, and entrepreneurs. A descriptive quantitative and qualitative research approach was conducted to identify characteristics of the study problem and describe them for analysis. Finally, it was established that the academic offering in the Sucre department does not meet the needs of the productive potential, leading to gradual productive development in one of the country's departments with the greatest agricultural potential.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilera Diaz, M. (2005). BANCO DE LA REPUBLICA. Recuperado el 15 de Noviembre de 2020, de ECONOMIA DEL DEPARTAMENTO DE SUCRE: https://www.banrep.gov.co/docum/Lectura_finanzas/pdf/DTSER-63-VE.pdf

Dussán, C., Ruíz, F., Tamayo, O., & Montoya, D. (2017). Perspectiva de los empleados sobre la pertinencia académica de los programas de pregrado de la universidad . Revista Latinoamericana de estudios educativos , 30-48.

Flores, V., Terán, D., & Pérez, M. (2017). Estudio de pertinencia de las careras administrativas de la Universidad Metropolitana, Sede Machala. Revista Dilemas Contemporáneos. Recuperado el 05 de Noviembre de 2020, de LA EDUCACION EN COLOMBIA: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356787_recurso_1.pdf

Florez, J., & Pernia, F. (2018). Tendencias globales que marcan el desarrollo de la educación superior en el Ecuador: pertinencia, regionalización y expansión de la oferta. Scielo , 217-239.

Gajardo, M. (2014). Educación y desarrollo rural en América Latina: reinstalando un campo olvidado de las políticas educativas.Perú: Ministerio de Educación del Perú.

Gobernación de Sucre . (2020). Nuestro Departamento . Recuperado el 30 de septiembre de 2020, de Portal Web : http://www.sucre.gov.co/departamento/nuestro-departamento

ICA. (22 de Enero de 2015). Trashumancia: la salvación de los ganaderos en Sucre. Recuperado el 12 de noviembre de 2020, de Trashumancia: la salvación de los ganaderos en Sucre: https://www.elheraldo.co/sucre/trashumancia-la-salvacion-de-los-ganaderos-en-sucre-181404

ICA. (2020). Censo Pecuario Nacional . Recuperado el 20 de Noviembre de 2020, de Censo Pecuario Nacional : https://www.ica.gov.co/areas/pecuaria/servicios/epidemiologia-veterinaria/censos-2016/censo-2018.aspx

MINEDUCACION. (2016). Revisón de las políticas nacionales de educación .Bogotá : OCDE. Recuperado el 16 de julio de 2020, de Revision de las politicas nacionales de educacion: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356787_recurso_1.pdf

MINISTERIO DE EDUCACION. (2020). SNIES. Recuperado el 15 de OCTUBRE de 2020, de Consulta por programas : https://hecaa.mineducacion.gov.co/consultaspublicas/programas

Nogueiras Mascareñas, L. (1996). La práctica y la teoría del desarrollo comunitario: Descripción de un modelo.Madrid: NARCEA S.A.

Porzecanski, T. (1983). Desarrollo de comunidades y subculturas.Buenos Aires: Humanitas.

TERRIDATA DNP. (2020). Fichas y tableros . Recuperado el 15 de OCTUBRE de 2020, de Fichas y tableros : https://terridata.dnp.gov.co/index-app.html#/perfiles

UNTERM. (2014). Community development. Recuperado el 13 de Agosto de 2017, de Portal: http://unterm.un.org/DGAACS/unterm.nsf/8fa942046ff7601c85256983007ca4d8/526c2eaba978f007852569fd00036819?OpenDocument

Ware, C. (1986). Estudio de la comunidad.Boston, Massachusetts: Humanitas.

Published

2022-01-31 — Updated on 2021-10-05

Versions

How to Cite

Otero Tapia, A. S., Sánchez Sánchez, J. C., Forero Barón, L. A., Castillo Giraldo, R. A., & Lima Hernández, Z. C. (2021). Analysis of the academic offerings in higher education in the southern region of the Sucre department in relation to the productive potential of the region and the vocational preferences of its inhabitants. FACE: Revista De La Facultad De Ciencias Económicas Y Empresariales, 21(3), 128–140. https://doi.org/10.24054/face.v21i3.1141 (Original work published January 31, 2022)