Voice assessment methods for teachers: a systematic review
DOI:
https://doi.org/10.24054/rcsf.v3i1.740Keywords:
Voice, teacher, habits, dysphonia, voice qualityAbstract
INTRODUCTION: For a professional to be able to use their voice for extended periods without harming their vocal health, it must be pleasing to the subject and must be produced correctly. Some factors are decisive in triggering voice alterations; these can be environmental or physical, causing changes in the mass, elasticity, and subglottic pressure; factors that determine the vibration of the vocal cords. METHODS: A Cochrane systematic review was used as the method for carrying out this study. RESULTS: A bibliographic study was conducted focusing on the instruments used to aerodynamically assess the voice of teachers. ANALYSIS AND DISCUSSION: A bibliographic search was conducted over the last 5 years in Pudmed, Scielo, Elsevier, and Science Direct, based on the articles reviewed on this occasion from the samples selected for research on voice problems in teachers. CONCLUSIONS: Various instruments were found that reflect the variety of resources that can be used to evaluate the voice from subjective, aerodynamic, and acoustic aspects. Data collection techniques implement computational modules or tools for recording, including standardization criteria for taking clean acoustic samples, using microphones and statistical software for collection and analysis.
Downloads
References
Daniel Boone, 1990. La voz y el trastorno de sus alteraciones.
Sundberg (1987) Sundberg, J. (1987). The science of the singing voice, Northern Illinois University Press Dekalb, IL.
Fernández González, 2006. LIBRO PATOLOGIA DE LA VOZ.
Juan Carlos Casado 2002, La evaluación clínica de la voz.
CASADO. Juan Carlos y ADRIAN. José Antonio y col. EVALUACIÓN CLÍNICA DE LA VOZ. Fundamentos médicos y logopédicos. 3 edición. España.
Liliana Amorim Alves1, Maria Lúcia do Carmo Cruz Robazzi2, Maria Helena Palucci Marziale2, Ana Clara Naufel de Felippe3, Cristiane da Conceição Romano4
Marcela Agostini-Zampieron,* Consuelo Barlatey-Frontera,* María Florencia Barla- tey- Frontera,* Adriana Arca-Fabre*
Salas Sanchez Willy Alfredo, Centeno Huaman Jorge *, Landa Contreras Ernesto, Amaya, Chunga José Manuel, Benites Galvez Maria del Rosario **
Francisco Javier Barbero-Díaz, Carlos Ruiz-Frutos, Amaranto del Barrio Mendoza, Eladia Bejarano Domínguez, Antonio Alarcón Gey.
Marisel Rivas ReyesI, Manuel A. Bastanzuri RivasII, Maheli Olivera ValdésIII
Adrián Castillo1, César Casanova1, Daniel Valenzuela1, Sebastián Castañón2
JACOBSON, JOHNSON, GRYWALSKI, SILBERGLEIT, JACOBSON, BENNINGER &NEWMAN (1997)
Mª Jesús Rodríguez Bayarria, Joan Oliveres Vergesa, Carlos Linares Salasb, Enrique Martínez Llorentec, Dulce PugetBoschb
Evelin Escalona, R.E. Ganet Benavente, C. Serrano Estrada, Isabel Gallego Pulgarín; Virginia Petter, Paulo Antonio Barros de Oliveira, Paul Douglas Fischer
Seifpanahi S 1 , Izadi F 2 , Jamshidi AA 3 , Torabinezhad F 1 , Sarrafzadeh J 3 , Sobhani-Rad D 4 , Ganjuie M 5
Garcia MV, Niño APT, Castellanos MFI, Angulo LMA, Juliao ILL. DIGITALIZACIÓN DE PROTOCOLOS DE EVALUACIÓN EN EL ÁREA DE HABLA, MEDIANTE TECNOLOGÍAS DE DESARROLLO WEB Y APLICACIONES WINDOWS QUE CONTRIBUYAN A MEJORAR LA
PRACTICIDAD DE LA APLICACIÓN. Rev CIENTÍFICA SIGNOS FÓNICOS [Internet]. 2016 Oct 25 [cited 2016 Nov 15];2(3). Available from:
http://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/CDH/article/view/2281Rossi-Barbosa LA 1 , Barbosa MR 2 , Morais RM 3 , de Sousa KF 3 , Silveira MF 4 , Gama CA 5 , Caldeira AP
Lady Catherine Cantor Cutiva, Alba Idaly Muñoz Sánchez
Deisy P. Barrreto-Munévar, Oriana M. Cháux-Ramos, Mónica A. Estrada-Rangel, Jenifer Sánchez-Morales, Marisol Moreno-Angarita y Maryluz Camargo-Mendoza
Lady Catherine Cantor Cutiva3, & Alba Idaly Muñoz3
Jacobson BH, Jonson A, Grywalski C, et al. The Voice Handicap Index (VHI):development and validation. Am J Speech Lang Pathol. 1997;6:66-70.
Bovo R, Trevisi P, Emanuelli E, Martini A. Voz de amplificación para los maestros de escuela primaria con voz trastornos: un estudio aleatorizado ensayo clínico; 2013.
Isabel García-Lópeza, Faustino Nuñez-Batallab, Javier Gavilán Bouzasa y Carmen Górriz-Gilc. Validación de la versión en español del índice de incapacidad vocal; 2010. Madrid España.
Ana M.ª Fernández Planas, Victoria Marrero Aguilar; Incidencia de una semana de docencia en la fonación de los profesores; 2014. Barcelona.
Lady Catherine Cantor Cutiva & Alba Idaly Muñoz. Salud vocal de docentes universitarios y condiciones acústicas en una universidad pública en Bogotá; 2009. Colombia.
Wasim Elhendi H, Antonio Caravaca G, Sofía Santos P. Medición de la discapacidad vocal en los pacientes con nódulos vocales; 2015.
Guimaraes I, Abberton E. An investigation of the Voice Handicap Index with speakers Portuguese: preliminary data. J Voice. 2004;18:71-82.
Franic DM, Bramlett RE, Bothe AC. Psychometric evaluation of disease secific quality of life instruments in voice disorders. J Voice. 2005;19:300-15.
Jazmín Pérez Serey, Virna Ortiz Araya. Instrumentos Aplicados En La Evaluación De La Voz En Profesores: Estudio Bibliográfico; 2011. Chile.
Rosen CA, Lee AS, Osborne J, et al. Development and validation of the voice handicap index-10. Laryngoscope. 2004;114:1549-56.
B. Señaris González, F. Núñez Batalla, P. Corte Santos, C. Suárez Nieto. Índice de Incapacidad Vocal: factores predictivos; 2006. España.
Faustino Núñez-Batallaa, Paz Corte-Santosb, Blanca Señaris-Gonzáleza, José L. Llorente-Pendása, Carmen Górriz-Gilc y Carlos Suárez-Nieto.
Señaris González B, Núñez Batalla F, Corte Santos P, Suárez Nieto C. Índice de incapacidad vocal: factores predictivos. Acta Otorrinolaringol Esp. 2006;57:101-8.
Wasim Elhendi Halawa, Irene Vázquez Muñoz, Sofía Santos Pérez. Medición de la discapacidad vocal en los pacientes con disfonías funcionales; 2012, España.
Lam PKY, Chan KM, Ho WK, Kwong E, Yiu EM, Wei WI. Cross-cultural adaptation and validation of the chinese voice handicap index-10. Laryngoscope. 2006;116:1192-8.
Pruszewicz A, Obrebowski A, Wiskirska-Wonzika B, Wojnowski W. Complex voice assessment:Polish version of the Voice Handicap Index (VHI). Otolaryngol Pol. 2004;58:547-9.
Jaruchinda P, Suwanwarangkool T. Adaptación transcultural y validación de la voz handicap índice en tailandés; 2015.
Núñez Batalla F, Corte Santos P, Sequeiros Santiago G, Señaris González B, Suárez Nieto C. Evaluación perceptual de la disfonía: correlación con los parámetros acústicos y fiabilidad. Acta Otorrinolaringol Esp. 2004;55:282-7.
Francisco Javier Barbero-Díaz, Carlos Ruiz-Frutos, Amaranto del Barrio Mendoza, Eladia Bejarano Domínguez, Antonio Alarcón Gey. Incapacidad vocal en docentes, 2010, España.
Navia HJR, Barbosa ACT, Galeano BJM. MEDIDAS DE VOT PARA OCLUSIVAS ESPAÑOLAS EN ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS: NUEVAS APROXIMACIONES DE ANALISIS. Rev CIENTÍFICA SIGNOS FÓNICOS [Internet]. 2016 Apr 1 [cited 2016 Nov 15];2(1). Available from:
http://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/CDH/article/view/1843
Cañas SJA, Redondo AL, Nieto ÁPA, Portilla EMP, Rangel RLE. METODOLOGIA: TAMIZ AUDITIVO NEONATAL. Rev CIENTÍFICA SIGNOS FÓNICOS [Internet]. 2016 Oct 25 [cited 2016 Nov 15];2(3). Available from: http://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/CDH/article/view/2002
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 N Crespo , E Rivera , F Figueroa , K Chacón, L López , S Gonzalez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.