Crowdfunding: an approach to financing university ventures
DOI:
https://doi.org/10.24054/face.v24i1.2948Keywords:
investment, crowdfunding, financing, entrepreneurshipAbstract
In Colombia, where business creation out of necessity prevails, people face the challenge of avoiding entrepreneurship, among other reasons, due to the lack of access to financing sources. Therefore, it became pertinent to identify the key aspects to generate a relationship between investors and ventures that arise from higher education institutions, through a study with a quantitative approach and descriptive design. Which included conducting surveys with entrepreneurial students and investors, to collect the appropriate data to generate an analysis, after coding the variables under study. It was found that there is an interest and availability of economic resources on the part of investors to support the development of business ideas from the educational field, focused through a crowdfunding platform that has great intermediation support.
Downloads
References
Adie-Villafañe, J., & Cárdenas-Ortiz, L.-C. (2021). Perfil y características del emprendedor como aspectos determinantes en el progreso de ideas empresariales. Desarrollo Gerencial, 13(1), 1–27. https://doi.org/10.17081/dege.13.1.4219
Afanador Cubillos, N. (2023). Historia de la producción y sus retos en la era actual. Región Científica, 2(1), 202315. https://doi.org/10.58763/rc202315
Aldana De Becerra, G. M., Babativa Novoa, D. A., & Caraballo Martínez, G. J. (2016). Escala para medir actitudes hacia la investigación (EACIN): Validación de contenido y confiabilidad. Aletheia. Revista de Desarrollo Humano, Educativo y Social Contemporáneo, 8(2), 104–121. https://doi.org/10.11600/21450366.8.2aletheia.104.121
Andrade Urquiza, J. R., & Terán Burbano, J. (2014). El uso del “crowdfunding” para financiar emprendimientos de estudiantes universitarios de ciencias administrativas en Guayaquil. Retrieved from http://repositorio.uees.edu.ec/123456789/542
Assenova, V., Best, J., Cagney, M., Ellenoff, D., Karas, K., Moon, J., Neiss, S., Suber, R., & Sorenson, O. (2016). The present and future of crowdfunding. California Management Review, 58(2), 125–135. https://doi.org/10.1525/cmr.2016.58.2.125
Auricchio, B., Azar, K., Lara, E., Mejía, D., & Valdez, M. (2021). Brechas de género en las encuestas de capacidades financieras de CAF: Brasil, Colombia, Ecuador y Perú. Retrieved from https://scioteca.caf.com/handle/123456789/1700
Bruton, G., Khavul, S., Siegel, D., & Wright, M. (2015). New financial alternatives in seeding entrepreneurship: Microfinance, crowdfunding, and peer-to-peer innovations. Entrepreneurship Theory and Practice, 39(1), 9–26. https://doi.org/10.1111/etap.12143
Calzada, I. (2020). Democratising smart cities? Penta-helix multistakeholder social innovation framework. Smart Cities, 3(4), 1145–1172. https://doi.org/10.3390/smartcities3040057
Centro Nacional de Consultoría. (2023). Encuesta muestra el uso que le dan los colombianos al internet. Retrieved from https://www.centronacionaldeconsultoria.com/post/encuesta-muestra-el-uso-que-le-dan-los-colombianos-al-internet
Chandna, V. (2022). Social entrepreneurship and digital platforms: Crowdfunding in the sharing-economy era. Business Horizons, 65(1), 21–31. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2021.09.005
Chen, Y., Zhang, R., & Liu, B. (2022). New product financing decision: Crowdfunding, bank or supply chain? International Journal of Production Economics, 249, 108536. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2022.108536
Chirinos Araque, Y. D. V., Meriño Córdoba, V. H., & Martínez De Meriño, C. (2018). El clima organizacional en el emprendimiento sostenible. Revista Escuela de Administración de Negocios, 84. https://doi.org/10.21158/01208160.n84.2018.1916
Colombo, M. G., Franzoni, C., & Rossi–Lamastra, C. (2015). Internal social capital and the attraction of early contributions in crowdfunding. Entrepreneurship Theory and Practice, 39(1), 75–100. https://doi.org/10.1111/etap.12118
Cumming, D. J., Johan, S. A., & Zhang, Y. (2019). The role of due diligence in crowdfunding platforms. Journal of Banking & Finance, 108, 105661. https://doi.org/10.1016/j.jbankfin.2019.105661
Daniele, L. M. (2021). Crowdfunding and socially responsible initiatives. In F. Gangi, A. Meles, L. M. Daniele, N. Varrone, & D. Salerno (Eds.), The Evolution of Sustainable Investments and Finance (pp. 155–210). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-70350-9_4
Davies, R. (2014). Civic crowdfunding: Participatory communities, entrepreneurs and the political economy of place. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.2434615
Díaz Soto, J. J. (2018). El crowdfunding como forma de financiamiento y su impacto en el desarrollo de emprendimientos universitarios en tecnologías de la información y comunicación en Quito. Retrieved from http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/15942
Díaz-Díaz, N., Romero, H., & Fajardo, E. (2021). Cultura y emprendimiento en Colombia: Un estudio correlacional para el año 2017. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 17(33). https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v17i33.3688
Fintech, C. (2022). Informe económico Colombia Fintech. Colombia Fintech. Retrieved from https://www.colombiafintech.co/lineaDeTiempo/articulo/informe-economico-colombia-fintech
Fortezza, F., Pagano, A., & Bocconcelli, R. (2021). Serial crowdfunding in start-up development: A business network view. Journal of Business & Industrial Marketing, 36(13), 250–262. https://doi.org/10.1108/JBIM-05-2020-0243
Gómez Miranda, O. M. (2022). La franquicia: De la inversión al emprendimiento. Región Científica, 1(1), 20229. https://doi.org/10.58763/rc20229
Gómez Miranda, O. M. (2023). Factores institucionales que impactan en la actividad emprendedora de los estudiantes universitarios. Región Científica, 2(1), 202327. https://doi.org/10.58763/rc202327
González Oñate, I. (2017). Ucrowd Funding-plataforma de crowdfunding que busca financiar proyectos de estudiantes emprendedores en las universidades de Colombia.
Guiñez-Cabrera, N., Mansilla-Obando, K., & Jeldes-Delgado, F. (2020). La transparencia publicitaria en los influencers de las redes sociales. Retos, 10(20), 265–281. https://doi.org/10.17163/ret.n20.2020.05
Hekkert, M. P., Janssen, M. J., Wesseling, J. H., & Negro, S. O. (2020). Mission-oriented innovation systems. Environmental Innovation and Societal Transitions, 34, 76–79. https://doi.org/10.1016/j.eist.2019.11.011
Hoegen, A., Steininger, D. M., & Veit, D. (2018). How do investors decide? An interdisciplinary review of decision-making in crowdfunding. Electronic Markets, 28(3), 339–365. https://doi.org/10.1007/s12525-017-0269-y
Kammerer David, M. I., & Murgas Téllez, B. (2024). La innovación tecnológica desde un enfoque de dinámica de sistema. Región Científica, 3(1), 2024217. https://doi.org/10.58763/rc2024217
Kraus, S., Richter, C., Brem, A., Cheng, C.-F., & Chang, M.-L. (2016). Strategies for reward-based crowdfunding campaigns. Journal of Innovation & Knowledge, 1(1), 13–23. https://doi.org/10.1016/j.jik.2016.01.010
Laffey, D., Durkin, M., Cummins, D., & Gandy, A. (2021). A shift in power? Value co-creation through successful crowdfunding. Technological Forecasting and Social Change, 173, 121118. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.121118
Leone, S., & Schiavone, F. (2019). Innovation and entrepreneurship in the smart city: A framework and a case study. International Journal of Social Ecology and Sustainable Development, 10(1), 12–24. https://doi.org/10.4018/IJSESD.2019010102
Ly, P., Mason, G., & Han, J. (2018). Who gets funded on Kickstarter? The effect of project backers. International Review of Financial Analysis, 55, 99–112. https://doi.org/10.1016/j.irfa.2018.01.004
Mamboleo, G., & Mani, S. (2022). Enhancing small and medium enterprises’ access to crowdfunding: A framework for fostering innovation in Africa. Journal of Small Business Management, 60(4), 1185–1205. https://doi.org/10.1080/00472778.2021.1968349
Manchanda, K., & Muralidharan, P. (2014). Crowdfunding: A new paradigm in start-up financing. Global Conference on Business & Finance Proceedings, 9(1), 369–374.
Mollick, E. R., & Kuppuswamy, V. (2014). After the campaign: Outcomes of crowdfunding. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.2376997
Moncada Sánchez, C. J. (2017). La confianza del consumidor y sus diferentes enfoques de medición en Colombia. Academia & Negocios, 2(2), 49–66. https://doi.org/10.18041/2619-4865/academia.y.negocios.2.4210
Muñoz Mendoza, H. E., & Villamizar Becerra, M. M. (2021). La virtualidad como recurso educativo para la enseñanza y aprendizaje en programas de pregrado en Colombia. Ciencia Digital, 5(3), 44–58. https://doi.org/10.33262/ci.v5i3.1799
Pérez-Álvarez, J. A., & Valcárcel-Rodríguez, S. (2019). Fundraising and marketing strategies in reward-based crowdfunding: A literature review. Cuadernos de Gestión, 19(1), 77–98. https://doi.org/10.5295/cdg.180872jp
Poetz, M. K., & Schreier, M. (2012). The value of crowdsourcing: Can users really compete with professionals in generating new product ideas? Journal of Product Innovation Management, 29(2), 245–256. https://doi.org/10.1111/j.1540-5885.2011.00893.x
Rodríguez-Sánchez, J. L., Martínez-Rojas, M., Álvarez-García, J., & De Pablo-Valenciano, J. (2020). Crowdfunding and social networks: Behavior and perceptions in creative projects. Journal of Business Research, 112, 363–377. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.10.030
Rossi, L., Gutiérrez, P., & Ruíz, P. (2023). El uso del crowdfunding en proyectos educativos: Una perspectiva desde América Latina. Revista Iberoamericana de Educación, 85(2), 175–196. https://doi.org/10.35362/rie8525240
Ruiz, S. (2019). Marketing digital: Tendencias y estrategias. Revista Científica de Administración y Finanzas, 7(3), 29–42. https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2019.2301
Ruiz-Espinoza, J. A., Ramos-Díaz, J. C., & Contreras-Gutiérrez, A. (2020). Innovación y emprendimiento en el entorno digital: El caso de las startups tecnológicas en América Latina. Revista Perspectivas, 18(1), 30–45. https://doi.org/10.29314/perspectivas.v18i1.1194
Saavedra, J., & Tapia, V. (2021). Estrategias para el fomento del emprendimiento en jóvenes universitarios. Revista de Emprendimiento, Innovación y Negocios, 7(2), 125–140. https://doi.org/10.17230/rein.7.2.5
Solano, J. J. P. (2016). Factores que influyen en el éxito de los proyectos de crowdfunding. Ciencias Administrativas, 8(2), 153–169. https://doi.org/10.16925/2357-4731.2016.02.02
Soto, M. P., Rodríguez, R. L., & Paredes, A. D. (2022). La gamificación en el aprendizaje de la educación superior en Colombia. Región Científica, 1(2), 202217. https://doi.org/10.58763/rc202217
Superintendencia Financiera de Colombia. (2023). Informe de gestión. Retrieved from https://www.superfinanciera.gov.co/publicaciones/601/informes-de-gestion/
Téllez Acevedo, G., & Fernández Gómez, R. (2023). El emprendimiento social en América Latina: Un análisis desde la perspectiva de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Región Científica, 2(2), 202314. https://doi.org/10.58763/rc202314
Yang, W., & Hahn, T. (2015). Resource or capability? A disaggregated account of firms' resource contributions in the corporate social responsibility–corporate financial performance relationship. Journal of Business Ethics, 134(4), 563–582. https://doi.org/10.1007/s10551-014-2406-0
Downloads
Published
Versions
- 2024-04-20 (4)
- 2024-04-20 (3)
- 2024-04-20 (2)
- 2024-04-20 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.