This is an outdated version published on 2021-08-25. Read the most recent version.

ESTRATEGIAS DE AFRONTAMIENTO EN ADOLESCENTES VÍCTIMAS DEL CONFLICTO ARMADO, UNA REFLEXIÓN A LA EDUCACIÓN PARA LA PAZ

STRATEGIES FOR THE ADVANCEMENT OF TEENAGE VICTIMS OF THE ARMED CONFLICT, THINKING ABOUT EDUCATION FOR PEACE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/face.v21i2.2805

Keywords:

Coping, Peace education, Conflict

Abstract

Colombia has been a historically violent state, this reality has generated different efforts by the State in the search for alternatives to generate peace. Peace education refers to the process of acquiring the values and knowledge, as well as the attitudes, skills and behaviors necessary to achieve peace: living in harmony with oneself, others and the environment” (Garzón 2017). This article corresponds to the result of a research process that aimed to analyze the coping strategies in adolescent victims of the armed conflict in Colombia as a basis for the design of a peace education tool, and is added as this process can have an impact on the comprehensive development of the adolescent. It was developed from a qualitative approach and shows as results that the coping strategies that our adolescent victims of conflict have are diverse depending on the context and previous experiences; Resilience, empathy and the ability to transform conflicts stand out, however, there are cases in which there is no strategy. It can be concluded that the integrity process has so far begun, and the tools from peace education are fundamental for the social development of the Colombian population

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez A. & Pérez C. (2019). Educación para la paz: aproximación teórica desde los imaginarios de paz. Universidad Simón Bolívar. Recuperado el 18 de agosto de 2020 de http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v22n2/0123-1294-eded-22-02-277.pdf

Álvarez Mejía, L. M. (2019). La educación para la paz y la cultura de paz, desde la propuesta pedagógica del colectivo de payasos "Tree Clown". Pontificia Universidad Javeriana.

Amor, P., & Echeburúa, E. (2019). Memoria traumática: estrategias de afrontamiento adaptativas e inadaptativas. Terapia psicológica, 71-80, recuperado el 26 de agosto de https://www.researchgate.net/publication/272686908_Claves_Psicosociales_para_la_Permanencia_de_la_Victima_en_una_Relacion_de_Maltrato

Barnett, J. E., & Hyun, J. K. (2001). Practitioner attitudes toward multicultural competence: A study of multicultural and traditional counseling students. Journal of Counseling & Development, 79(3), 267-274.

Beltrán L, Ortiz K & Ramírez G (2020). Empleabilidad y estrategias de afrontamiento en población víctima del conflicto armado colombiano: una revisión sistemática de programas y literatura científica. Universidad Santo Tomas, Colombia; recuperado el 25 de julio del 2022 de, https://repository.usta.edu.co/handle/11634/21634

Bennet, M. (2013). Autoconocimiento. Ediciones i, recuperado el 26 de agosto de https://www.casadellibro.com/libroautoconocimiento/9788496851320/1202205

Bordignon, A. (2005). El desarrollo psicosocial de Erik Erikson. El diafragma epigenético del adulto. Recuperado el 25 de agosto de 2005 de https://www.redalyc.org/pdf/695/69520210.pdf

Castro, A. y Restrepo, C. (2018). “La educación para la paz y los procesos de reconciliación en Colombia”. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 48(2), 87-111.

Centro Nacional de Memoria Histórica. (2022). Boletín Colombia. [PDF]. Recuperado de https://micrositios.centrodememoriahistorica.gov.co/observatorio/wpcontent/uploads/2022/05/Boleti%CC%81nColombia-Completo.pdf

Echeburúa y Corral (2007). Intervención en crisis en víctimas de sucesos traumáticos: ¿cuándo, cómo y para qué? Psicología Conductual, Vol. 15, Nº 3, 2007, pp. 373-387.

Estrategias de educación para la paz, Francisco José Del Pozo Serrano, 2022, libro en físico

Folkman, S., & Moskowitz, J. T. (2004). Coping: Pitfalls and promise. Annual Review of Psychology, 55, 745-774.https://doi.org/10.1146/annurev.psych.55.090902.141456

Folkman, S., & Moskowitz, J. T. (2004). Coping: Pitfalls and promise. Annual Review of Psychology, 55, 745-774. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.55.090902.141456

Frydenberg, E. (1997). Adolescent coping: Theorical and research perspectives. Londres:Routledge, recuperado el 26 de agosto del 2020 de https://books.google.com.co/books?hl=es&lr=&id=bJPJu3ECtaUC&oi=fnd&pg=PA205&dq=Frydenberg,+E.+(1997).+Adolescent+coping:+Theoretical+and+research+perspectives

Garzón, F. (2017). ¿Educación para la paz? [Editorial Neogranadina, Universidad Militar Nueva Granada]. Recuperado el 19 de agosto de 2020 de https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/reds/article/view/3249#:~:text=Se%20entiende%20por%20educaci%C3%B3n%20para,Smith%2DPage%2C%202008).

González, C. (2017). Breve historia del conflicto armado en Colombia. Universidad Santo Tomás. Recuperado el 26 de agosto de 2020 de https://www.redalyc.org/pdf/2050/205052042015.pdf

Hoyos, J. (2016). Afrontamiento en situaciones de adversidad. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 3(2), 43-56.

Ministerio de Salud y Protección Social. Retos del sector salud y de protección social en la atención integral de las víctimas del conflicto armado en Colombia. Recuperado de https://www.minsalud.gov.co/proteccionsocial/Paginas/Victimas_Inicio.aspx

Muñoz, L. (2001). Construyendo la Paz, una Perspectiva Interdisciplinar y Transdisciplinar. Recuperado el 26 de agosto de 2020 de https://www.redalyc.org/pdf/105/10502916.pdf

Naciones Unidas Derechos Humanos, Oficina del Alto Comisionado. (s.f.). Colombia, Y entonces… ¿Quiénes son víctimas en Colombia? Recuperado de https://www.hchr.org.co/index.php/77-boletin/analisis/4441-quienes-son-victimasen-colombia

Navas, J. (2004). La educación como objeto de conocimiento. El concepto de la educación. Recuperado de http://www.ugr.es/~fjjrios/pce/media/1- EducacionConcepto.pdf

Oviedo, L., Jaramillo, J., & Marín, Y. (2019). La educación para la paz en la formación de ciudadanos pacíficos en Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17(1), 257-271.

Rodríguez, J. (2017). El concepto de víctima en el campo de los derechos humanos: una reflexión crítica a partir de su aplicación en Argentina y Colombia. Revista de Estudios Sociales. Recuperado el 25 de agosto de 2020 de https://journals.openedition.org/revestudsoc/608

Sánchez, M. (2011). Educación para la paz en Colombia. Revista VIA IURIS, Fundación Universitaria Los Libertadores, Colombia. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2739/273919441007.pdf

Universidad Complutense de Madrid. (2009). Las FARC, su origen y evolución. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/767/76711407010.pdf

Vásquez, L. E., & Jaramillo, F. (2019). La educación para la paz en Colombia: entre la utopía y la posibilidad. Revista Criterio Libre, 17(30), 59-73. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2019000300400

Published

2024-03-06 — Updated on 2021-08-25

Versions

How to Cite

Rico Fuentes, M. A., Rico Fuentes, Y. T., & Badillo Contreras, V. A. (2021). ESTRATEGIAS DE AFRONTAMIENTO EN ADOLESCENTES VÍCTIMAS DEL CONFLICTO ARMADO, UNA REFLEXIÓN A LA EDUCACIÓN PARA LA PAZ: STRATEGIES FOR THE ADVANCEMENT OF TEENAGE VICTIMS OF THE ARMED CONFLICT, THINKING ABOUT EDUCATION FOR PEACE. FACE: Revista De La Facultad De Ciencias Económicas Y Empresariales, 21(2), 109–119. https://doi.org/10.24054/face.v21i2.2805 (Original work published March 6, 2024)

Issue

Section

Artículos