This is an outdated version published on 2023-12-06. Read the most recent version.

MARKETING OF TOURIST SERVICES, AN APPLICATION IN HOTEL SERVICES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/face.v23i3.2625

Keywords:

Marketing, tourist services, hotels, accommodation services

Abstract

In the following text, different conceptual references of marketing and marketing of services are presented and
analyzed, as well as their application in the formulation of strategies for the hotel market, where the intangible elements,
the service provision scenario and service planning , become the starting point for the design of the strategic marketing
plan. The conclusions present some alternatives for analyzing the situation of hotel establishments and how to include
the results of the process in the configuration of strategic decisions, based on the diagnosis carried out in service-type
establishments, particularly accommodation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

American Marketing Association (AMA) (2017). Definitions of Mercadeo. Revisdo el 12 Junio de 2020 en https://www.ama.org/thedefinition-of-mercadeo-what-is-mercadeo/

Bartels, R. (1988). The History of Mercadeo Thought (3ª ed.). Columbus: Publishing Horizonts

Beltrán, J. M. (2006). Indicadores de Gestión. Santafé de Bogota: 3R Editores

Bitner, M. J., & Booms, B. H. (1981). Deregulation and the future of the US travel agent industry. Journal of Travel Research, 20(2), 2-7.

Brooks, M. L. (2005). Dirección de las Operaciones en Oficina de Recepción. Michigan: Educational Institute.

David, F. (2017). Conceptos de Administración Estratégica. (15ª Ed.). México D.F, México: Pearson Educación.

Ferrell, O.C. & Hartline, M.D. (2018). Estrategia de Mercadeo. (6ª Ed). México D.F, México: Cengage Learning.

Guiltinan, J., Paul, G.W. & Madden, T.J. (1998). Gerencia de Mercadeo: Estrategias y programas. (6ª Ed). Bogotá D.C, Colombia: Mc Graw Hill Interamericana

Hernández (2020) Metodología de la investigación. 5ta edición, The McGraw-Hill Companies, Inc. México. https://www.icmujeres.gob.mx/wpcontent/uploads/2020/05/Sampieri.Met.Inv.pdf

Keller, Kotler. (2006). Dirección de Mercadeo. Mexico: Person Prentice Hall.

Kotler, P, et all. (2011). Mercadeo turístico. (5° edición). Editorial Prentice Hall.

Kotler, P, et all. (2007). Martketing internacional de lugares y destinos. (1° edición). Editorial Prentice Hall

Kotler, P; Haider, D.; Rein I. (1992). Mercadeo de localidades. Editorial Diana.

Krause, M. (1995). La investigación cualitativa: un campo de posibilidades y desafíos. Revista Temas de educación N. 7

Muñiz, L. (2017). Check-List para el Diagnóstico Empresarial: Una herramienta clave para el control de gestión. Barcelona, España: Profit Editorial

Organización Mundial del Turismo (2011). Manual sobre branding de destinos turísticos.

Organización mundial del turismo (2011). Manual de mercadeo electrónico para destinos turísticos.

Rochat, M. (2003). Mercadeo y Gestión de la Restauración. Barcelona: Gestión 2000.

Ruano Pavon, C. (2012). Producción y comercailizacion de porductos y servicios turisticos. Madrid: IC Editorial.

SIXTO, J (2014): "Mercadeo hasta la última definición de la AMA (American Mercadeo Association)". En Revista de la AsociaciónEspañola de Investigación de la Comunicación, vol. 1, número 2, pp. 124-132.

Stanton, William (2000) Fundamentos de Mercadeo, Editorial McGraw Hill. México D.F.

KOTLER, Philip; AMSTRONG, Gary. (2008). Fundamentos del mercadeo, Editorial ESIC. 37, 38, 45, 46,47

Published

2023-11-28 — Updated on 2023-12-06

Versions

How to Cite

Pinillos Castillo, W. R., & Astudilllo Valverde, D. F. (2023). MARKETING OF TOURIST SERVICES, AN APPLICATION IN HOTEL SERVICES. FACE: Revista De La Facultad De Ciencias Económicas Y Empresariales, 23(3). https://doi.org/10.24054/face.v23i3.2625 (Original work published November 28, 2023)

Issue

Section

Artículos