This is an outdated version published on 2023-11-28. Read the most recent version.

ANALYSIS OF THE IMPACT ON SALES DUE TO COVID 19 AND INFLATION IN TWO CONVENIENCE STORES IN ACAPULCO 2021-2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/face.v23i3.2614

Keywords:

Inflation, COVID 19 pandemic, convenience stores, basic basket

Abstract

The objective of this study was to analyze the impact of sales due to COVID 19 and inflation in two convenience stores
in Acapulco in the period 2021-2022, and the repercussions they have on basic basket purchases by the Acapulcan
population. . The study was quantitative, non-experimental and non-probabilistic, taking place in two convenience stores
from October 1 to 28, 2022 and from May 3 to 31, 2022. A database was created to record income and products. of
sales. The statistic used was the non-parametric Mann-Whitney test. Using SPSS and Excel software. The results found
were that inflation did have an impact on purchases of the basic basket, since the lower the inflation, the consumers
bought more products from the basic basket, as was presented in the Jardín convenience store, which sold more
products. 17.24% than the Puerto Marques convenience store that only sold 5.42% of basic basket products. Unlike
total profits, the Puerto Marques store sold more products overall than the Jardín store. Regarding the impact of COVID
19, it cannot be measured because more information was lacking according to the behavior of this disease in the places
adjacent to convenience stores.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agosthino Tomás, A., González Torres, I. & Torres Mora, I. J., 2019. Distribución de utilidades en condiciones de inflación para las medianas empresas en Mozambique. Retos de la Dirección, Vol. 13(1), pp. pp 131-144.

Aguilar Esparza, E., Olivas Lara, R. I. & Urrutia de la Garza, J. A., 2022. Efectos del COVID 19 en las empresas Pymes de Ciudad Juárez, Chihuahua. México. Estudios de Ciencias Sociales y Administración de la Universidad de Celaya, Vol. 12 (Núm. 1), pp. pp 73-93.

Alvarado Lagunas, E., 2021. Determinantes del gasto en e-commerce debido al COVID-19: un análisis empírico para los mricronegocios en

Monterrey, México. Red de Revistas científicas de América Latina y el Caribe, España y Portugal, vol.XIII(1 ISSN 2007-

, pp. pp. 119-145.

Bandres, E. G., Conde-Casado, M. & Iniesta-Aleman, I., 2021. El impacto de la COVID-19 en las pequeñas y medianas empresas. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, ll(21)(21), pp. pp.25-40.

Bargados, A., 2021. Impacto del COVID-19 en las pymes de Argentina: actividad, empleo y condiciones de trabajo. Red de Revistas Científicas de América Latina y el Caribe, España y Portugal, XXII (36), pp. pp. 123-145.

Bejarano, H., Hancevic, P. & Núñez, H. M., 2021. Impacto enonómico del COVID-19 en negocios pequeños y medianos bajo restricciones voluntarias e impuestas. Red de revistas Científicas de Amércica Latina y el Caribe, España y Portugal, vol. XVIII (2ISSN 1870-6622), pp. pp. 26-56.

Cando-Morales, A. L., Erazo-Álvarez, J. C., Álvarez- Gavilanes, J. E. & Rivera-Costales, J. A., 2021. La pandemia COVID-19 en la micro

Empresa: Emprendimiento e Innovación. Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, VII(12), pp. pp.671-695.

Centro Comercial Internacional, 2020. COVID 19: el gran confinamiento y su impacto en las pequeñas empresas. Primera Edición ed.Ginebra Suiza: El Centro de Comercio Internacional esla agencia conjunta de la Organización Mundial de Comercio y las Naciones Unidas.

Colina- Ysea, F. J., Isea-Argüelles, J. J. & Aldana-Zavala, J. J., 2021. Impacto del COVID-19 en pequeñas y medianas empresas en peru.

Revista de Ciencias Sociales(RCS), XXVII (4), pp. PP.16-31.

Corral, S., Dánnunzio, M. C. & Rébori, A., 2022. Respuestas estratégicas de las empresas familiares argentinas frente a la crisis del COVID 19: Estudios de casos. Ciencias administrativas, Vol. 10(19), pp.

Cueva-Rivera, X. E. & Erazo-Álvarez, J. C., 2021. Impacto socio-económico del COVID 19 en las micro, pequeñas y medianas empresas. Impacto socioeconómico del COVID-19 en las micro, pequeñas y medianas empresas, Año. VI. Vol. VI (No. 12), pp. pp. 1-37.

Fernández Lodoño, C., Vieco Giraldo, J., Sepúlveda Zea, C. & Restrepo Zuleta, J., 2022. Informe de coyuntura, COVID-19. [En línea] Available at: www.andi.com.co [Último acceso: 23 Septirmbre 2022].

Fierro Moreno, E., 2021. Universidad Autónoma del Estado de México, Toluca: efierrom@uamex.mx. [En línea] Available at: https://doi.org/10.21640/ns.v13ie.2762 [Último acceso: 23 Septiembre 2022].

García Díaz, E. y otros, 2021. Finanzas para universitarios Un enfoque para la medición del valor creado. Primera ed. Ciudad de

México: D.R. C CLAVE Editorial.

García Madurga, M. Á., Grilló Méndez, A. J. & Morte Nadal, T., 2021. La adaptación de las empresas a la realidad COVID: una revisión sistemática. Ciencias de la Administración y Economía, vol. XI (21 ISSN 1390-6291), pp. pp. 55-70.

Huilcapi-Masacón, N. Ú., Troya-Terranova, K. T. & Ocampo-Ulloa, W. L., 2020. Impacto del COVID-19 en la planeación estratégica de las pymes ecuatorianas. RECIMUNDO, IV (3), pp. pp.76-85.

INTERNACIONAL, C. D. C., 2020. COVID-19 El gran confinamiento y su impacto en las pequeñas empresas. Primera Edición ed. Ginebra(Suiza): El centro de comercio internacionl(ITC) .

Llorente Heras, R., 2020. Impacto del COVID-19 en el meraco de trabajo: un análisis de los colectivos vulnerables. Instituto universitario de análisis económico y social, 1(1), p. pp.1/29.

Quevedo-Vázquez, J. O., Pinzón-Prado, L. T., Vásquez-Lafebre, L. M. & Quevedo-Barros, M. R., 2020. Impacto del COVID 19 en el

emprendimiento del sector turtístico en el Ecuador. Revista Científica dominio de la Ciencias, Vol. 6(No. 3), pp. pp. 1352-1367.

R. Anderson, D., J. Sweeney, D. & A. Williams, T., 2013. Estadística para negocios y economía. Onceava ed. México D.F.: CENGAGE Learning, S.A. de C.V.

Sánchez- Valdés, A. & Nava-Rogel, R. M., 2020. Perspectiva de as pymes restauranteras en el escenario actual de la crisis del covid-19. 3C Empresa. Investigación y pensamiento crítico, pp. pp.129-147.

Suárez Blanco, M. M., 2020. Impactos económicos y laborales genrados por la pandemia del COVID 19 en diferentes industrias en

Uruguay. Revista Digita: Investigación & Negocios, Vol. 13(Núm. 22), pp. pp 6-22.

Tyler de, C., Campines Barría, F. & González Jiménez, T., 2021. Teletrabajo y el impacto de la pandemia COVID-19 sobre el proceso

administrativo empresarial. Visión antataura, vol.5(1 ISSN 2520-9892), pp. pp. 92-107.

Zamora-Cusme, M. A., Féliz-López, M. E., Vera-Macías, L. R. & Mendoza-García, Q. J., 2020. Situación de las micro, pequeñas y medianas empresas en el centro norte de Manabí ante el COVID-19. Maestro y Sociedad, Vol 17 (4), pp. pp. 1033-1042.

Zetina- Peréz, C. D., Juárez-Solís, S. & Alvarado-García, L. C., 2021. Estrategias marketing en tiempos de covid-19 en empresas del suroeste mexicano. Interconectando Saberes, 20 Julio, VI(12), pp. pp.89-99. Cuarto Informe de Gobierno. 2021-2022 de la Presidencia de la República Mexicana. Andres Manuel López Obrador. DOI: www.gob.mx/canastabásica.

How to Cite

Reyes Peña1, D. A., Guzmán-Balderas, D., Arroyo Rosas, C., Cabrera Luna, S. A., & Barrera García, E. (2023). ANALYSIS OF THE IMPACT ON SALES DUE TO COVID 19 AND INFLATION IN TWO CONVENIENCE STORES IN ACAPULCO 2021-2022. FACE: Revista De La Facultad De Ciencias Económicas Y Empresariales, 23(3). https://doi.org/10.24054/face.v23i3.2614

Issue

Section

Artículos