MARKETING WITH SOCIAL RESPONSIBILITY OR THE BENEFIT OF THE HUMAN TALENT OF GRADUATE STUDENTS OF A HIGHER EDUCATION INSTITUTION
DOI:
https://doi.org/10.24054/face.v23i2.2462Keywords:
Human talent, Marketing, Social responsibility, Institutions of Higher EducationAbstract
This research work seeks to reflect on the importance of the human talent of postgraduate students in the economic-administrative area of a Higher Education Institution (HEI) when learning good marketing practices with social responsibility (MRS). On the need to envision significant adjustments by instilling a new philosophy in the human talent of postgraduate students in the economic-administrative areas, factors such as knowledge, abilities, skills, aptitude, attitude and experience are integrated into their behavior, commitment and responsibility, such as those that focus them on learning good marketing practices with social responsibility; and therefore, focus this commitment on professional practice and acquire a construction with social, economic and environmental repercussions.
The research was approached from the exploratory and descriptive point of view, qualitative and quantitative methods were combined to obtain data. The object of study was developed in a transversal way, as an instrument a questionnaire distributed in three sections to verify the dimensions related to the knowledge acquired, which is carried out through their talent and to size the practices carried out.
Downloads
References
Adam, J.A. (2019). El reto de las organizaciones educativas de nivel superior del área económico-administrativa de México y América Latina en un entorno de desarrollo sostenible. Publicaciones Empresarial. UNAM FCA Publishing
Castillo (2012). Definiciones teóricas y áreas de investigación propuestas desde el constructivismo, en publicaciones latinoamericanas de psicología y educación presentes en la base de Datos Redalyc. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script
=sci_arttext&pid=S1729- 48272012000200004
Cantú, P.C. (2013). Las IES y su responsabilidad social en el marco de la sustentabilidad. Vo. 17 núm. 3, Revista electrónica Educare. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=19 4128798004
Cruz, M.A., Vera, P. y Morales, R.C. (2019).
Ensayo “Las prácticas empresariales y su contribución en la reducción de desigualdades” parte del Libro El reto de las organizaciones educativas de nivel superior del área económico- administrativa de México y América Latina en un entorno de desarrollo sostenible. Coordinado por Adam, J.A. Publicaciones Empresarial. UNAM FCA Publishing
Chiavenato I. (2001). Administración de Recursos Humanos. México, Mc Graw Hill.
Douglas McGregor (1977). El aspecto humano de las empresas. pp.20-211 México, Editorial Diana.
Ferrel, O.C. y Hartline, M. (2014). Estrategia e marketing.pág. 20, México. CENGAGE
Lamb, Ch., Hair,J. y McDaiel, C. (2019). MKTG- Marketing. Conducta ética en los negocios. pp-37-45 CENGAGE
Lerma, A., Bárcena, S. y Vite, R. (2010). Marketig político. México. pp. 3. CENGAGE
Lozano, L. (mayo- agosto 2007). El talento humano, una estrategia de éxito en las empresas culturales. Revista escuela de administración de negocios. Núm. 60, pp. 147-164. Universidad EAN. Bogotá Colombia. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=20 606008
Luke, T. (1996). Marketing político. Un análisis del intercambio político. Barcelona España, Editorial Ariel S.A.
Medina, L. y Guzmán, L. (2011). Compilación. Innovación curricular en instituciones superior. Pautas para su proceso diseño y gestión. ANUIES. Dirección de medios editoriales.
Méndez, E. (2003). Gerencia Educativa. Caracas: McGraw Hill.
Mora, C. (julio-diciembre 2005) La responsabilidad social empresarial. Razón del ser del marketing como sistema de pensamiento organizacional. Visión Gerencial. Núm. 2. Universidad de los Andes. Mérida Venezuela https://www.redalyc.org/pdf/4655/465545 873007.pdf
Naciones Unidas. (2015). La Asamblea General Adopta la Agenda 2030. Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopm ent/es/2015/09/la-asamblea-general- adopta-la-agenda-2030-para-el- desarrollo-sostenible/#
Rodríguez, M. (2011). La teoría del aprendizaje significativo: una revisión aplicable a la escuela actual. IN Revista electrónica de investigación e innovación educativa.
Socioeducativa. V.3, n.1, pp. 29-50 https://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstre am/handle/11162/97912/rodriguez.pdf?s equence=1
Romero, G. (2018). Calidad educativa: engranaje entre la gestión del conocimiento, la gestión educativa, la innovación y los ambientes de aprendizaje. Revista de Estudios y experiencias en educación. Universidad Católica de la Santísima Concepción, Chile.
https://www.redalyc.org/journal/2431/243 158173006/243158173006.pdf
Romero, M.D. (2016). Los equipos multidisciplinarios como factor de transformación organizacional en una IES: Tesis de doctorado. FCA Universidad Nacional Autónoma de México, Cd. Mx.
Romero, M.D. y Flores N.A. (2022) Indicadores de responsabilidad social en vinculación con la perspectiva de igualdad de género en una Institución de Educación Superior. FCA UNAM - ANFECA
Romero, M.D. y Sánchez C. (2019). Ensayo “Perspectiva integradora de la producción y consumo responsable en el desarrollo sostenible” parte del Libro El reto de las organizaciones educativas de nivel superior del área económico- administrativa de México y América Latina en un entorno de desarrollo sostenible. Coordinado por Adam, J.A. Publicaciones Empresarial. UNAM FCA Publishing
Sánchez G. y Burgos, F. (2019). Ensayo “El reto de la escuela de negocios de la Universidad Popular Autónoma el Estado de Puebla en un entorno de desarrollo sostenible”. parte del Libro El reto de las organizaciones educativas de nivel superior del área económico- administrativa de México y América Latina en un entorno de desarrollo sostenible. Coordinado por Adam, J.A. Publicaciones Empresarial. UNAM FCA Publishing
Published
Versions
- 2023-07-07 (4)
- 2023-07-07 (3)
- 2023-07-07 (2)
- 2023-08-17 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.