Training on the professional development of the basic education teachers
DOI:
https://doi.org/10.24054/face.v23i1.2444Keywords:
Training, Professionalization, Teachers, fundamental educationAbstract
At present, basic education teachers require comprehensive policies in their training, in view of the fact that a consistent analysis must be carried out between the realities lived today and the policies that are expressed from the state in the execution and implementation of the same from the governmental level. This document provides an overview of Mexican politics and its educational system, which has encouraged and urged teachers to train, update and receive continuous training to improve their professionalism in their service. In this sense, this dissertation highlights a reflection whose purpose is to highlight the professionalization and training of teachers in the different school stages, in which they develop their teaching practice in a truthful manner and under the quality standards of the teaching and learning processes. Likewise, emphasis is placed on the need to disseminate those reforms that contribute to the growth of teachers, where the perspective from the context is recognized, that is, from the real field of action, and thus have the perceptions and contributions of teachers, who can contribute to the labor dignity and optimization of their vocational essence.
Downloads
References
Cifuentes, J. (2016). Políticas Educativas y organismos multilaterales en América Latina. En Revista Cultura Científica. N°
Fundación Universitaria Juan de Castellanos. Colombia. Disponible en: http://www.revistasjdc.com/main/index.ph p/ccient/article/view/445/445
Cifuentes, J. (2016). El perfil del docente universitario en la modalidad a distancia. En Revista CITAS. Vol. 1 N° 2. Universidad Santo Tomás. Colombia. Disponible en: http://edu- virtual.ustadistancia.edu.co/Revistas/Revi sta-CITAS%20Vol-2/
Darling-Ammón, L. & McLaughlin M. (2003) El desarrollo profesional de los maestros. Nuevas estrategias y políticas de apoyo Hacia una política integral para la formación y el desarrollo profesional de los maestros de educación básica. México: Cuadernos de discusión 9.
Manteca, E., Coordinador Editorial (2003). Hacia una política integral para la formación y el desarrollo profesional de los maestros de educación básica. México: Cuadernos de discusión 1.
Tedesco, J. (1999) Profesionalización y capacitación docente. Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación. Buenos Aires, Argentina.
Tedesco, J. (2000). Los desafíos de las reformas educativas en América Latina. Revista Pedagogía y Saberes, N° 14. Facultad de Educación. Universidad Pedagógica Nacional. Págs. 5-14.
Horcas, L. V. et al. (2008). Conceptos y teorías sobre educación 1ª Ed. Valencia.
Krawczyk N. (2002). La reforma educativa en América Latina desde la perspectiva de los organismos multilaterales. Revista Mexicana de Investigación Educativa, septiembre-diciembre, Vol. 7, numero 16. Consejo Mexicano de Investigación Educativa. México. Págs. 627-663
Galván, L. (2004). La educación mexicana en el siglo XIX: 1821-1921. Compilado por Zuluaga, O. y Ossenbach, G. y otros catorce autores (2004), en la obra titulada: Génesis y desarrollo de los sistemas Educativos Iberoamericanos Siglos XIX. Grupo de la Historia Pedagógica. 1ª ed. Bogotá: Editorial: Magisterio. Tomo I
Ordoñez, C. (1995). Administración y desarrollo de comunidades educativas. Hacia un nuevo paradigma de organización escolar.
Manteca, E., Coordinador Editorial (2003). Hacia una política integral para la formación y el desarrollo profesional de los maestros de educación básica.
México: Cuadernos de discusión 1. Darling- Hammond, L. & McLaughlin M. (2003) El desarrollo profesional de los maestros. Nuevas estrategias y políticas de apoyo Hacia una política integral para la formación y el desarrollo profesional de los maestros de educación básica. México: Cuadernos de discusión 9.
Downloads
Published
Versions
- 2023-04-18 (6)
- 2023-04-18 (5)
- 2023-04-18 (4)
- 2023-08-16 (3)
- 2023-08-11 (2)
- 2023-08-11 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.