Financial strategies to promote SMEs competitiveness
DOI:
https://doi.org/10.24054/face.v22i3.1454Keywords:
finance, competitiveness, SMEsAbstract
Financial management is crucial both at an individual and business level to ensure stability and sustainable economic growth. In this context, research was conducted with the aim of designing financial strategies to enhance the competitiveness of SMEs in the commercial sector in San Martín Texmelucan, Puebla. Directors, managers, and owners of micro and small businesses were surveyed, using data from SIEM indicating the presence of 965 companies in the region, of which 65% are engaged in commerce. The results highlighted a lack of financial control in 82% of the companies, with 32% seeking external financing. 78% of SMEs expressed the need for financial analysis. In response, investment strategies were proposed to improve resource management and foster long-term competitiveness and profitability.
Downloads
References
Banco Interamericano de Desarrollo. (2017). Micro, pequeñas y medianas empresas. Recuperado de https://idbinvest.org/es/soluciones/servicios-de-asesoria/micro-pequenas-y-medianas-empresas
Belauste, G.I. (2014). Empresas: Su dinámica, equilibrio y consolidación. Ed. McGraw-Hill -1ra. Ed. México.
Castro, F., Londoño, D., Parga, Á. J. & Peña, C. (2020). ¿Qué factores inciden en la demanda de crédito de las microempresas en Colombia? (Archivos de Economía No. 522).
Enciclopedia de los municipios y poblaciones de México. (2021). http://inafed.gob.mx/work/enciclopedia/EMM21puebla/municipios/21132a.html
Extending the debate. Journal of Business Research, 61(2), (pp. 99–108).
Fruchterman, T. M. J.& Reingold, E. M. (1991). Graph drawing by force-directed placement. Software: Practice and Experience, 21(11), 1129–1164. https://doi.org/10.1002/spe.4380211102
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (Inegi). (2021). Directorio estadístico de unidades económicas (DENUE). Aguascalientes, México. Recuperado de http://www3.inegi.org.mx/sistemas/mapa/denue/default.aspx
Kraus, S., Harms, R., y Schwarz, E. (2016). Strategic planning in smaller enterprises –new empirical findings. Management Research News, 29(6), (pp. 334-344)
Larios-Gómez, E., de la Vega, L. E. F., & Monteiro, T. A. (2021). Comportamiento de compra generacional en época de covid-19: Un estudio transversal en México, Brasil, Colombia y Ecuador. Revista Inclusiones, 97-116.
Núñez Gamas Jesús Arturo. (2014, noviembre 5). Estrategia financiera para la pequeña y mediana empresa Pyme. Recuperado de https://www.gestiopolis.com/estrategia-financiera-para-la-pequena-y-mediana-empresa-pyme/
Rojas, L. (2017). Situación del financiamiento a PyMes y empresas nuevas en América Latina. Santiago de Chile: Cieplan.
Romero & Ramírez (2018), Relación de la toma de decisiones financieras con el nivel de conocimiento financiero en las miPyMes, https://www.redalyc.org/journal/6099/609964272004/html/
Rudd, J., Greenley, G., Beatson, A., e Ian, L. (2014). Strategic planning and performance:
Sistema de Información Empresarial Mexicano. (2021). https://siem.economia.gob.mx/ui/pubconsultaestablecimientos
Sistema Nacional de Información Municipal. (2021). http://www.snim.rami.gob.mx/
Downloads
Published
Versions
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.