Characterization of the graduates of the public accounting program of the Universidad de la Amazonia 2013-2015.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/face.v16i2.1232

Keywords:

Empleo, ocupación, formación

Abstract

There is a link between the University and the individuals during the training process, but when the status of student changes to graduate, the level of relationship is weaker and weaker. This dynamic configures the loss of a great opportunity for improvement, since the reality, the experience and the perception of the professionals make it possible to design improvement actions. In the case of the Public Accounting Program of the Universidad de la Amazonia- Colombia, the level of occupation is unknown, as well as the correspondence between their training and job performance. It is for this reason that this article seeks to clarify the occupation of this study group, from whose approach can be rescued options for improvement for the program itself.

The present study was carried out at the Universidad de la Amazonia, in the Municipality of Florencia, Department of Caquetá. The research was empirical-analytical, exploratory, descriptive with quantitative instruments Results and Discussion. Most of the graduates are working in what they studied, but this is closely related to the fact that this was their activity before starting their studies; however, the levels of income and postgraduate training are relatively low. Conclusions. The university should design strategies to improve the means of communication and interaction with graduates, as well as to encourage access to the academic portfolio.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldana de B, GM., Morales G, FA., Aldana R, JE., Sabogal C, FJ., Ospina A, AR. (2008). Seguimiento a egresados. Su importancia para las instituciones de educación superior. En: Revista Teoría y Praxis Investigativa, volumen 3, número 2. Centro de Investigación y Desarrollo CID, Fundación Universitaria del Área Andina, Bogotá (Colombia).

Ayerbe R, A., Losada B, Y. (2011). Seguimiento a graduados programa administración de empresas de la universidad de la Amazonia 1999-2011. En: Revista FACCEA, número 1, volumen 1. Facultad de Ciencias Contables, Económicas y Administrativas, Universidad de la Amazonia, Florencia, Caquetá (Colombia).

Barón, JD. (2010). Primeras experiencias laborales de los profesionales colombianos: Probabilidad de empleo formal y salarios. En: Documentos de Trabajo sobre Economía Regional, número 132. Banco de la República de Colombia, Centro de Estudios Económicos Regionales (CEER). Cartagena, Bolívar (Colombia).

Barrios G, KE; Corchuelo B, CA. (2015). El desempeño laboral del Contador Público egresado del programa de Contaduría Pública de la Universidad de Cartagena. Tesis de pregrado. Facultad de Ciencias Económicas, Universidad de Cartagena, Cartagena de Indias D.T. y C (Colombia).

Beltrán, N.C., Gómez, G., Figueroa, J. (2013). El emprendimiento empresarial en los estudiantes de Administración de Empresas de la Universidad de la Amazonia, en la creación del proyecto Empresa. En: Revista FACCEA, número 3, volumen 2. Facultad de Ciencias Contables, Económicas y Administrativas, Universidad de la Amazonia, Florencia, Caquetá (Colombia). pp 94-101.

Congreso de la República de Colombia. (1982). Ley 60 "Por la cual la Regional Florencia de la Universidad Surcolombiana, se transforma en la Universidad de la Amazonia”. Diario Oficial 23.182 de enero 30 de 1982. Santafé de Bogotá (DC), Colombia.

Congreso de la República de Colombia. (1990). Ley 43 "Por la cual se adiciona la Ley 145 de 1960, reglamentaria de la profesión de Contador Público y se dictan otras disposiciones.”. Diario Oficial 39.602 de diciembre 13 de 1990. Santafé de Bogotá (DC), Colombia.

Corrales P, GN., Otalvaro R, FD. (2009). El perfil profesional del Contador Público acorde con los Estándares Internacionales. Tesis de pregrado. Facultad de Ciencias Empresariales, Universidad San Buenaventura, Medellín, Antioquia (Colombia).

División de Admisiones, Registro y Control Académico – DARCA. (2015). Informe de gestión institucional II – 2015. Universidad de la Amazonia, Florencia, Caquetá (Colombia).

Gómez C, CA., Sánchez C, V., Hernández S, PA. (2016). Dinámica de opciones de grado de los programas en modalidad presencial. En: Revista I+D de Investigaciones, volumen 8, número 1. Universitaria de Investigación y Desarrollo, Bucaramanga, Santander (Colombia).

Hernández S, R., Fernández C, C., Baptista L, P. (2014). Metodología de la Investigación, 6ta edición. Editorial Mc Graw Hill. Impreso en México.

Himitian, E. (2013). Más mujeres graduadas que hombres. En: periódico La Nación, disponible en: http://www.lanacion.com.ar/1615742-mas-mujeres-graduadas-que-hombres, consultado el 16.06.2016.

López V, A., Duarte D, J., Flórez R, JA., Taborda, C. (2010). El vínculo universidad-egresado: una acción socialmente responsable. En: Congreso Iberoamericano de Educación, metas 2021. Buenos Aires, República de Argentina.

Maya G, JI., Herrera H, ME. (2011). Caracterización e impacto de los graduados de la Católica del Norte Fundación Universitaria. En: Revista Virtual Universidad Católica del Norte, número 34. Disponible en: http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/viewFile/331/633, consultado el 20.06.2016.

Ministerio de Educación Nacional – MEN. (2013). Perfil académico y condiciones de empleabilidad: graduados de educación superior (2001 – 2012) y certificados de educación para el trabajo y el desarrollo humano (2010-2012). Observatorio Laboral para la Educación, Viceministerio de Educación Superior, Bogotá (Colombia).

Ministerio de Educación Superior – MEN (2012). Capital humano para el avance colombiano. Boletín de Educación Superior No. 20. Bogotá (Colombia).

Misas A, G. (2004). La educación superior en Colombia: análisis y estrategias para su desarrollo. Editorial: Universidad Nacional de Colombia. Bogotá (Colombia).

Observatorio Laboral para la Educación. (s.f.). ¡Nuevos resultados del Observatorio Laboral para la Educación!, disponible en: http://www.graduadoscolombia.edu.co/html/1732/fo-article-238140.pdf, consultado el 16.06.2016.

Ortega S, DL. (2012). Aportes jurídicos para una renovación de la carrera administrativa en Colombia. Tesis de Maestría en Derecho. Universidad Nacional de Colombia, Bogotá (Colombia).

Ortiz P, CC. (2011). Inserción Laboral y Condición Socioeconómica del Contador Público Uniamazonia 2007 – 2010. En: Revista FACCEA, número 2, volumen 1. Facultad de Ciencias Contables, Económicas y Administrativas, Universidad de la Amazonia, Florencia, Caquetá (Colombia).

Parra S, GD; Camacho M, G. (2012). Exploración cualitativa y cuantitativa de la realidad del egresado del Programa de Administración de Empresas comprendido en el año (2004 y año 2011 segunda parte) de la Universidad de la Salle. Facultad de Ciencias Administrativas y Contables, Universidad de la Salle, Bogotá (Colombia).

Pérez P, I., Moreno G, H., Caldera M, JF. (2009). Análisis de la situación laboral de los egresados del Centro Universitario de los Altos. En: X Congreso Nacional de Investigación Educativa, Veracruz (México).

Real Academia de la Lengua Española. (2014). Concepto de graduado. Disponible en: http://dle.rae.es/?id=JP5x2GR, consultado el 06.06.2016.

Rojas R, D. (2014). Impacto en la situación laboral de egresados de la educación presencial y virtual: estudio comparativo. En: Revista Educación y Educadores, volumen 17, número 2. Universidad de la Sábana, Bogotá (Colombia).

Silva R, LN; Becerra P, LA. (2014). Situación socioeconómica de los Contadores Públicos egresados de la U.F.P.S.O. en el periodo 2009-2011, mediante la determinación de ingresos que establece su estatus social. Tesis de pregrado. Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas, Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña, Norte de Santander (Colombia).

Universidad Autónoma de Chihuahua. (2010). Estudio de seguimiento de egresados, DES Economía Internacional. Dirección de Extensión y Difusión Cultural. (México).

Universidad de la Amazonia. (2013). Reseña Histórica. Disponible en: http://www.udla.edu.co/v10/index.php/la-universidad/resena-historica.html, consultada el 16.06.2016.

Vergara Q, M del C., Giraldo O, AM., Naranjo A, MM. (2009). Graduados UAM - calidad y pertinencia. Editorial: Universidad Autónoma de Manizales. Manizales, Caldas (Colombia).

Published

2022-03-12 — Updated on 2016-11-30

Versions

How to Cite

Gómez Cano, C. A., Sánchez Castillo, V., Fajardo , M. Y., Trucco, G. G., & Cifuentes Garzón , D. (2016). Characterization of the graduates of the public accounting program of the Universidad de la Amazonia 2013-2015. FACE: Revista De La Facultad De Ciencias Económicas Y Empresariales, 16(2), 29–37. https://doi.org/10.24054/face.v16i2.1232 (Original work published March 12, 2022)

Issue

Section

Artículos