Brand positioning: a strategy to strengthen marketing in a non-profit organization.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/face.v21i2.1105

Keywords:

Posicionamiento de Marca, Marketing, Sin ánimo de lucro

Abstract

In the department of Nariño, agricultural production is an extremely relevant sector of the economy, not only due to the volume of employment it generates but also because of its contribution to the region's finances and its impact on its inhabitants. Within this sector, there are social and solidarity economy organizations that were established in the late 1970s and have been characterized by revitalizing the industry, promoting models of productive association, and adding value to raw materials. Despite their significant contribution, some organizations in this sector, despite their market experience, face significant difficulties when competing locally, nationally, and, of course, internationally. This critical situation is rooted in the weak formulation and execution of strategies that address brand positioning. This dissertation will present an analysis of a dairy derivatives cooperative in the region that faces the aforementioned problem. Additionally, through qualitative research, the level of brand recall in its primary market niche was investigated, and based on the results, strategic actions were developed for the organization to implement. This will allow the organization to position its brand and thereby improve its competitiveness in the market.

   

References

Beramendi, M. (2019). Fonterra, el gigante lácteo neozelandés al que mira Galicia. https://edairynews.com/

Cantabria, España Varón, N., Rodríguez-Barreto, M. & Buitrago-Mejía, A. (2019). Desafíos de la competitividad del sector cooperativo en el contexto colombiano. Espíritu Emprendedor TES. (3) 1. enero a marzo 1- 24. ISSN 2602-8093 DOI: 10.33970/eetes.v3.n1.2019.126

Calle P., J & Isaza Z, G. (2019). Cooperativismo como compromiso para la construcción de la paz en Colombia. Revista de Ciencias Sociales (XXV). Especial 1, pág. 156-169. ISSN: 1315-9518.

CEEI Galicia (2010). Manuales Prácticos de las pymes, Como crear una marca. Recuperado de: http://www.utntyh.com/wp-content/uploads/2015/10/Como-Crear-una-Marca.pdf

Colácteos. (2020). Historia. Recuperado de: https://colacteos.com/historia/

Confederación Colombiana de ONG (2016). Lo que hay que saber de las Entidades Sin Ánimo de lucro. Confederación Colombiana de ONG – CCONG.

Contextoganadero (2012). En 2013 crecerá el sector lácteo en Nariño. Recuperado de: https://www.contextoganadero.com/regiones/en-2013-crecera-el-sector-lacteo-en-narino

Czepiel, J. (1992). Competitive Marketing Strategy Englewood Cliffs. Prentice Hall, pág. 207

Diaz-Chuquipiondo, R. & Pacheco-Trucios, T. (2021). Matrices para el Marketing sin fines de lucro. Polo del Conocimiento (6) 2, pág. 28-45. ISSN: 2550 - 682XDOI: 10.23857/pc.v6i2.2235

Gobernación de Nariño (2019). Plan departamental de extensión agropecuaria del departamento de Nariño PDEA – Nariño. Secretaría de Agricultura y Desarrollo Local. San Juan de Pasto-Colombia.

González, M. (2012). Análisis del Desarrollo del Sector Cooperativista Rural en Santander, Colombia. Buenos Aires. http://bibliotecadigital.econ.uba.ar/download/tpos/1502-0784_GonzalezMS.pdf: Universidad de Buenos Aires.

Gurdini, L. & De Mendiguren, J. (2014). La dimensión económica del Desarrollo Humano Local: La economía social y solidaria. Bilbao, España: Hegoa.

Hernández Salazar, G.A. y Olaya Pardo, A.M. (2018). El marco legislativo y su efecto sobre el crecimiento del sector cooperativo en Colombia (1933-2014). REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, Primer Cuatrimestre, Nº 127, pp. 139-158. DOI: 10.5209/REVE.58398

Hernández-Sampieri, R., & Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGraw-Hill. ISBN: 978-1-4562-6096-5.

Ibarra, D., Ibarra, A. & Vidal, D (2020). Plan para el fortalecimiento del posicionamiento de la marca Colácteos en los consumidores de la ciudad de San Juan de Pasto año 2020 (trabajo de grado). Corporación Universitaria Autónoma de Nariño.

Kotlere, P.& Keller, K. (2012). Dirección de marketing. Editorial Pearson Educación. México.

Palacios, A. (s.f). Ranking Lácteo. Asoleche. https://asoleche.org/2017/07/31/ranking-lacteo-en-colombia-parte-i/

Peña, C. (2016). Marketing no lucrativo. (tesis de grado), Universidad de Cantabria.

Pérez, E. (2017). El top 5 de las marcas preferidas por los colombianos. Revista P&M. https://revistapym.com.co/el-top-5-de-las-marcas-preferidas-por-los-colombianos

Published

2021-10-15 — Updated on 2021-05-22

Versions

How to Cite

Jurado Paz, I. M. (2021). Brand positioning: a strategy to strengthen marketing in a non-profit organization. FACE: Revista De La Facultad De Ciencias Económicas Y Empresariales, 21(2), 68–83. https://doi.org/10.24054/face.v21i2.1105 (Original work published October 15, 2021)

Issue

Section

Artículos