Didactics of writing in primary school: application of creative strategies for the development of textual competences.
Keywords:
textual production, didactic approach, creative writing, Daniel Cassany, primary educationAbstract
This article presents the findings of a qualitative research project conducted in a public educational institution in the city of Cúcuta. The study aimed to strengthen textual production (TP) in fifth-grade students through the application of Daniel Cassany's didactic approach. The research was framed within the interpretative paradigm and employed the participatory action-research method, integrating classroom observations, semi-structured interviews, and analysis of student texts before and after implementation. The results showed significant improvements in coherence, creativity, and textual structure, driven by collaborative activities, visual resources, and strategies such as brainstorming and peer review. It is concluded that Cassany’s approach enhances not only writing skills but also student autonomy, critical thinking, and active participation in communicative processes.
References
Caicedo-Villamizar, S. B., Vásquez-Ruiz, L. L., & Ruiz-Morales, Y. A. (2023). Escritura creativa: Experiencias significativas y tendencias en producción textual. Perspectivas, 8(S1), 292–299.
Cassany, D. (2006). Tras las líneas: sobre la lectura contemporánea. Anagrama.
Cassany, D. (2015). Construir la escritura. Graó.
Vergara Pareja, C. M., Niño Vega, J. A., & Fernández Morales , F. H. (2022). Fortalecimiento de la lectura crítica en inglés a estudiantes de grado quinto a través de un recurso educativo digital. REVISTA COLOMBIANA DE TECNOLOGIAS DE AVANZADA (RCTA), 2(40), 160–170. https://doi.org/10.24054/rcta.v2i40.2370
Cassany, D. (2021). En línea. Leer y escribir en la red. Anagrama.
Chura, M., & Villacorta, C. (2021). Impacto del blog en la producción textual. Revista de Educación, 7(2), 45–58.
Castro, E. (2022). Planificación pedagógica en discentes de primaria. Educación y Sociedad, 20(1), 112–126.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014).
Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill.
Piaget, J. (1959). El lenguaje y el pensamiento en el niño. Ediciones Ariel. (Obra original publicada en francés en 1923 como Le langage et la pensée chez l'enfant)
UNESCO. (2016). Educación 2030: Marco de acción para la implementación del ODS 4. París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Vásquez, L., & Caicedo, S. (2023). Los roleanos y otras narraciones. Sello Editorial Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/7159
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista HUTECEDU

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.