Evaluation of customer satisfaction in the financial sector of the municipality of Pamplona - Colombia.
DOI:
https://doi.org/10.24054/face.v17i2.548Keywords:
Financial Sector, Model Servqual, Quality of serviceAbstract
The financial sector requires high levels of efficiency and service quality to achieve its development; the objective of this research was to generate improvement proposals to increase the level of customer satisfaction through the characterization and analysis of the dynamics of customer service in the financial sector of the municipality of Pamplona. A descriptive study was developed based on a field design; the quality of service perceived by internal and external customers was evaluated using the theoretical elements of the Servqual Model. The results obtained made it possible to identify the existing gaps for each of the dimensions; based on these elements, proposals were developed to improve perceived quality. In addition to the general actions for the sector's institutions, a detailed study is recommended to adjust the guidelines to each particular organization.
Downloads
References
Arias, F. (2006). El proyecto de investigación. Guía para su elaboración. Caracas: Editorial Episteme.
Arias, M., & Pérez, R. (2015). Emprendimiento: Cómo comenzar una empresa con éxito. FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 14, 175-183.
Balestrini, M. (1997). Cómo se elabora el proyecto de investigación. Caracas: B.L Consultores.
Banco de la República. [Página web en línea]. Disponible en: www.banrep.gov.co
Berry, L., Bennett, D., & Brown, C. (1990). Calidad de servicio: Una ventaja estratégica para instituciones financieras. Editorial Díaz de Santos. Madrid, España.
Bierman, H. Jr., Bonini, C.P., & Hausman, W.H. (2004). Análisis cuantitativo para la toma de decisiones. McGraw Hill Interamericana Editores S.A. Madrid, España.
Centro Latinoamericano para el Desarrollo Sostenible. (2009). Informe Global de Competitividad 2009-2010 del Foro Económico Mundial. [Página web en línea]. Disponible en: http://conocimiento.incae.edu/ES/clacd/nuestros-proyectos/archivo-proyectos/proyectos-de-competitividad-clima-de-negocios/WebsiteWEF/index.htm
Clavijo, S. (2000). Hacia la multibanca en Colombia: Retos y retazos financieros. Disponible en: http://www.banrep.gov.co/docum/ftp/borra150.pdf
Colunga Dávila, C. (1995). La calidad en el servicio. Editorial Panorama. México D.F.
Costa, J. (2002). Imagen corporativa en el siglo XXI. Argentina: La Crujía.
Figueroa, E. (2008). ¿Quién se llevó mi cliente?. Hispanic Business Consultant. California, U.S.A.
Gómez Jiménez, F. (2011). Aplicación de teoría de colas en una entidad financiera: Herramienta para el mejoramiento de los procesos de atención al cliente. Revista Universidad EAFIT, 44(150), 51-63. Disponible en: http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revista-universidad-eafit/article/view/154. Fecha de acceso: 13 jul. 2015.
Guiliany, J. E. G., Durán, S. E., & Ronald, R. P. P. (2017). Políticas de gestión de talento humano para el desarrollo de competencias gerenciales en empresas metalmecánicas. FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 17(2), 130-141.
Hayes, B. (1999). Cómo medir la satisfacción del cliente. Impresora Castillo Hermanos. México, D.F.
Horovitz, J. (1991). La calidad de servicio. Editorial McGraw Hill / Interamericana de España.
Ibarra Cáceres, T. (2004). La calidad en el servicio al cliente como estrategia competitiva en los dos principales hoteles de la ciudad de Cúcuta - Colombia [Tesis de Maestría]. Instituto Politécnico Nacional. México. Disponible en: http://tesis.ipn.mx/bitstream/handle/123456789/1113/yamile%20ibarra.pdf?sequence=1
Kotler, P. (2000). Introducción al marketing. Madrid: Prentice Hall.
Laguado, F. J. O., Montoya, H. J. C., Pabón, M. K. B., Méndez, C. S., & Zambrano, J. R. (2013). Transferencias y desempeño de las universidades públicas en Colombia 2010-2011. FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 12, 41-58.
Mosquera, J. T., & Reyes, C. M. C. (2014). La valoración y recuperación de saberes como instrumento para la construcción de territorialidad y el desarrollo endógeno. FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 13(1), 151-170.
Parasuraman, A., Zeithaml, V., & Berry, L. (1985). Un modelo conceptual de la calidad de servicio. Revista de Marketing, 49.
Sampieri Hernández, R., & Collado Fernández, C. (2006). Metodología de la investigación. Cuarta edición. Editorial McGraw Hill.
Santiago Merino, José María (2003). La calidad de servicio bancario: Entre la fidelidad y la ruptura. [Tesis Doctoral]. Universidad Complutense de Madrid. Disponible en: http://eprints.ucm.es/tesis/19972000/S/2/S2034501.pdf
Scheaffer, Mendenhall, & Ott (1990). Elementos de muestreo. Grupo Editorial Iberoamérica. México D.F.
Serna, H. (2006). Conceptos básicos. En Servicio al cliente. Editorial Panamericana. Bogotá, Colombia.
Stoner, J., & Finch, A. (1996). Administración. 6° edición. Prentice Hall.
Zeithaml, V., & Bitner, M. (2002). Marketing de servicios: Un enfoque de integración del cliente en la empresa. 2ª ed. McGraw-Hill. México.
Downloads
Published
Versions
- 2017-07-10 (2)
- 2021-01-23 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.