Advances in the analysis of work stress from the capture of neurosignals in the internal client within a textile organization in the city of Pamplona.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/face.v17i2.537

Keywords:

Stress, neuro-signals, organizations, internal client, emotions, tissues

Abstract

This article presents a case study of the analysis of neurosignals of an internal client of an organization of fabrics in the city of Pamplona, in daily situations in order to evaluate how working conditions affect the performance of workers in relation to their job performance, being stress a problem that welcomes the organization, causing a decrease in productivity and competitiveness, thus in the decrease of profits. The research used a basic instrument called Emotiv Insight, which was used to measure the frequencies emitted by the brain. By executing the events that encompassed the experiment, it could be observed that the internal customer, when assigned a task that he does not like, has a high level of stress, while when he is given an incentive, the levels of the same state begin to decline. By way of conclusions it can be said that stress is reflected when: abrupt orders are given; the manager is next to the worker while working, as well as in the moments in which the boss generates pressure; and finally, that incentives are a fundamental axis in the organization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aragon Sanchez, A., Garcia Tenorio, J., Pérez Rodríguez, M. J., Sabater Sanchez, R., Sánchez Marín, G., Sánchez Quiros, I., & Sanz Valle, R. (2004). Fundamentos de dirección y gestión de recursos humanos. (46).

Chiavenato, I. (2008). Gestión del talento humano. (M.-H. E. SA, Ed.) (3rd ed.).

Chiavenato, I. (2011). Administración de recursos humanos. (M. G. Hill, Ed.) (Novena).

Demoscopia, T. N. S. (2013). ¿Qué puede aportar la neurociencia al marketing y a la investigación de mercados? Juventud, Neurociencia, Tecnología y Subjetividad, 103, 51–68.

Gallegos, W. L. A. (2012). Estrés laboral en trabajadores desde el enfoque de los sucesos vitales. Revista Cubana de Salud Pública, 38(4), 525–535.

María, A., & Poncela, F. (2014). La madre de las encuestas sobre la guerra de las encuestas 2012. Revista Mexicana de Opinión Pública, 17, 110–133. http://doi.org/10.1016/S1870-7300(14)70902-0

Moreno Cueva, L. Á., Peña Cortés, C. A., & González Sepúlveda, H. (2014). Integración de un sistema de neuroseñales para detectar expresiones en el análisis de material multimedia. Revista Facultad de Ingeniería, 24(38), 29–40.

Neurociencia, L., Central, S. N., Perif, S. N., Neurona, L., Am, L., Hipot, E., & Sentimiento, E. (2011). El neuromarketing: un análisis neurocientífico del comportamiento de los consumidores. Universidad de Palermo.

Porter, M. (1991). La ventaja competitiva de las naciones (1990). Edición en español: Javier Vergara Editor SA, Bs.As., 1991. (J. V. Editor, Ed.) (1st ed.).

Rodríguez Carvajal, R., & Hermosilla, S. D. R. (2011). Los procesos de estrés laboral y desgaste profesional (burnout): diferenciación, actualización y líneas de intervención. Medicina y Seguridad del Trabajo, 57, 72–88.

Science, T. H. E. (2017). Open your mind to next generation brainwave EMOTIV Insight Introduction. Retrieved from https://www.emotiv.com/insight/

Seguridad, D., & Trabajo, M. De. (2014). Principales generadores de estrés laboral en Colombia, pp. 2–3.

Zulia, U., Rondan, P., Lozano, P., Amelia, R., Huarcaya, A., & Zulia, U. (2012). Estrés laboral: relaciones con inteligencia emocional, factores demográficos y ocupacionales. Revista Venezolana de Gerencia, 17, 271–290.

Published

2021-01-22 — Updated on 2017-03-01

Versions

How to Cite

Moreno Cueva, L. Ángela, Maestre Delgado, M., Flórez Montañez, L. A., Palomino Méndez, L. M., & Villamizar Ramírez, J. M. (2017). Advances in the analysis of work stress from the capture of neurosignals in the internal client within a textile organization in the city of Pamplona. FACE: Revista De La Facultad De Ciencias Económicas Y Empresariales, 17(2), 81–90. https://doi.org/10.24054/face.v17i2.537 (Original work published January 22, 2021)

Issue

Section

Artículos