Dimensiones laborales del síndrome burnout en docentes investigadores de universidades públicas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/face.v18i2.502

Keywords:

stress, performance, exhaustion, síndrome

Abstract

The objective of this study was to analyze the occupational dimensions of Burnout Syndrome in public university research professors. It was theoretically based on the postulates of Bosqued (2005), Gil-Monte (2005), Maslach and Pines (1977), ILO (2005), Oramas, Hernández and Fernández (2007), Ortega (2006) and Pagés and Reñé (2008), among others. The methodology used was descriptive with a non-experimental, transectional and field design. A survey was used as a technique and the standardized Maslach Burnout Inventory (MBI) questionnaire was used as an instrument, applied to 97 research professors from public universities.

The results revealed a high level of emotional exhaustion, with 40.89% of responses indicating that research professors frequently experience emotional exhaustion during the exercise of their profession, including complementary activities related to the development of research projects. It was observed that the indicators of lack of personal fulfillment and depersonalization were low, while emotional exhaustion was high. This suggests that the pressure on faculty to produce research products as a requirement for job stability constitutes a significant stressor.

In conclusion, the findings highlight the importance of addressing emotional exhaustion among teacher researchers as a relevant problem that requires attention and appropriate preventive measures.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcover, C., Martínez, D., Rodríguez, F., & Domínguez, R. (2007). Introducción a la Psicología del Trabajo. España: Editorial Mc Graw-Hill Interamericana.

Arias, F. (2012). El proyecto de Investigación. Venezuela: Editorial Episteme.

Bosqued, M. (2005). ¡Que no te pese el Trabajo! España: Editorial Gestión 2000.

Esqueda, L., Escalante, G., D´Anello, S., Barreat, Y., & D´Ozorio, A. (2006). Aportes a la psicología social de la salud. Venezuela: Universidad de los Andes, Editorial Venezolana C.A.

Fidalgo, M., Nogareda, S., & Ocins, M. (2006). Psicología del Trabajo. Madrid.

Gil – Monte, R. (2005). Síndrome de quemarse por el trabajo (Burnout). España: Editorial Pirámide.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México: Editorial Pearson.

Ley Orgánica de Prevención, Condiciones y Medio Ambiente de Trabajo. (2005). LOCPCYMAT. Venezuela.

Maslach, C., & Pines, A. (1977). The burnout syndrome in the day care setting. Child Quarterly, 6, 100-13.

Menéndez, C., & Moreno, F. (2006). Ergonomía para docentes. España: Editorial Graó.

OIT. (2005). Enciclopedia de Salud y Seguridad en el Trabajo. Madrid.

Oramas, A., Hernández, P., & Fernández, I. (2007). Estrés Laboral y el Síndrome de Burnout en Docentes Venezolanos. Salud de los Trabajadores, 15, ISSN 1315-0138.

Ortega, M. (2006). Educación para la Salud en el ámbito laboral. Revista Española de Pedagogía, 235. España.

Pagés, E., & Reñé, A. (2008). Cómo ser docente y no morir en el intento. Técnicas de concentración y relajación en el aula. España: Editorial Graó.

Pereira, D. J., & Rios, D. E. (2017). Outplacement como herramienta estratégica para reducir momentos de incertidumbre en organizaciones: una perspectiva reflexiva y atemporal. FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 17(2), 55-67.

Rabasa, B. (2007). El profesor quemado. El Síndrome Burnout. España: Editorial RiE, Redactors i Editors.

Salanova, M., & Llorens, S. (2008). Estado actual y retos futuros en el estudio del Burnout. España.

Published

2021-01-21 — Updated on 2018-10-30

Versions

How to Cite

Jiménez Ramírez, M. del C., & Ríos Parra, D. E. (2018). Dimensiones laborales del síndrome burnout en docentes investigadores de universidades públicas. FACE: Revista De La Facultad De Ciencias Económicas Y Empresariales, 18(2), 97–108. https://doi.org/10.24054/face.v18i2.502 (Original work published January 21, 2021)

Issue

Section

Artículos