Scientific research, academic bodies, and research networks
DOI:
https://doi.org/10.24054/face.v19i2.474Keywords:
cuerpos académicos, grupos de investigación, redes científicas, docente-investigador, investigaciónAbstract
Faculty with a Master's or Doctorate degree, hired as adjunct or part-time instructors, on a temporary or permanent basis, in all Higher Education Institutions, whether Public or Private, are only considered collaborators due to lacking the institutionally recognized desirable profile. If Higher Education Institutions modify their criteria related to the desirable profile for research members of Academic Bodies, Networks, and Scientific Research Lines, would Faculty with a Master's or Doctorate degree, hired as adjunct or part-time instructors, on a temporary or permanent basis, at Benemérita Universidad Autónoma de Puebla and in general at the higher education level, whether Public or Private, be able to join as research members of Academic Bodies (AB), Networks (N), and Scientific Research Lines? This is a research inquiry. The present work aims to analyze why the entirety of faculty members, currently guiding, coordinating, mentoring, facilitating, and instructing the learning-teaching process, are not included, and especially, the limitations that prevail in their integration as research members of "Academic Bodies (AB), Networks (N), and Scientific Research Lines," due to lacking the "desirable profile," an exclusive benefit of faculty with a Full-Time category, with academic degrees of Doctorate, Master's, and with Permanent employment at BUAP.
Downloads
References
Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Modelo Universitario Minerva. Fundamentos Modelo Universitario Minerva, pp. 69 a 72.
Farfán Balanzategui, Alejandro. Dr. y Profesor Investigador. Diplomado en Metodología de la Investigación. Escuela de Formación Docente, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, 2015.
Gaceta Universidad. Órgano Oficial de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. No. 132. Nueva Época. Marzo 2010. Puebla, 2010. p. 16.
Gaceta Universidad. Órgano Oficial de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. No. 173. Noviembre 2013. Puebla, 2013. Presentación.
Gaceta Universidad BUAP. Órgano oficial de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Año XXXIV/No. 196/ Octubre 2015/2do. Informe de Labores Rector Alfonso Esparza, pp. 19 y 20.
García Flores, Jacinto. Compilador. Desarrollo Institucional y Educación Continua. Edición 2009. Edit. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Vicerrectoría de Docencia, Dirección de Fomento Editorial. p. 21
Heredia Rubio, Blanca. Innovación en las escuelas. Primera ed. Edit. Colección: Antologías didácticas INITE-OCDE. México, 2008. p 227 y 228.
Pérez Mejía, Jorge. Educación en movimiento. La Opinión Universitaria. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. 7 de diciembre del 2015. p 9
FUENTES ELECTRÓNICAS
http://www.uasnet.mx/caeco/, Encuentro Nacional “Cuerpos académicos y redes de colaboración. Experiencias y perspectivas”. Los días 31 de enero, 1 y 2 de febrero de 2008.
www.uthh.edu.mx/file_manager/doc
http://www.slideshare.net/abelsuing/definicin-de-las-lneas-de-investigacin
http://definicion.de/vinculacion/
http://www2.utpuebla.edu.mx/I/Reglamento_Cuerpos_Academicos.pdf.
www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf
http://buscon.rae.es/drae/srv/search?id=7ok28mpSCDXX2SNekCzs
http://www.uaemex.mx/abogado/docs/Diccionario%20pdf.pdf
http://dle.rae.es/?id=PDfN5jE http://definicion.de/cuerpo/#ixzz3uu9QR8vr
Downloads
Published
Versions
- 2019-09-29 (2)
- 2021-01-20 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.