This is an outdated version published on 2024-08-22. Read the most recent version.

Dynamics and challenges of personal finance management in the Galán neighborhood, Cúcuta

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/face.v24i2.3123

Keywords:

Savings, financial management, household economy, family budget, financial situation

Abstract

This article focuses on analyzing the factors that affect the financial management of families in the Galán neighborhood of San José de Cúcuta. Based on theories of personal finance, home economics and financial education, the study highlights the importance of adequate income management and family financial planning, exploring fundamental concepts such as savings, indebtedness, family budgeting and the influence of financial knowledge on economic decision-making. The research adopts a quantitative and descriptive approach, using surveys to collect data from a representative sample of 316 people from families in the Galán neighborhood. This method made it possible to obtain detailed information on the financial behavior, income level, savings habits and use of credit instruments of the respondents. Statistical analysis of the data revealed significant problems in financial management, such as a low level of savings, high dependence on loans and deficiencies in financial knowledge. These problems are exacerbated by the lack of a strong financial culture, a lack of financial literacy, and a lack of financial literacy.
These problems are compounded by the lack of a strong financial culture, lack of effective budget management strategies, and lack of discipline in revenue management. In addition, it was observed that lack of financial education and insufficient long-term planning contribute to inadequate economic decision-making, resulting in less effective financial management and greater economic risk for families.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarco-Tosoni, G., & Sanchium, T. (2023). La economía en tiempos de pandemia: Origen, reacciones y respuestas. Asociación Gráfica Educativa.

Alvarado, E., & Alvarado-García, P. (2021). Gestión de las finanzas personales y ansiedad financiera en tiempos de Covid-19. REDIELUZ, 10(2), 116-124. https://www.produccioncientificaluz.org/index.php/redieluz/article/view/35525

Ardila-Leiva, D. de J., & Medina-Vergara, G. (2019). La falta de educación financiera y su incidencia en la pobreza en los Montes de María. Revista de Jóvenes Investigadores AD Valorem, 2(1), 37–56. https://doi.org/10.32997/RJIA-vol.2-num.1-2019-2566

Arias, F. (2012). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica (6ª ed.). Venezuela: Episteme.

Atkinson, A., & Messy, F. (2012). Measuring financial literacy: Results of the OECD / International Network on Financial Education (INFE) pilot study. OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, No. 15. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/5k9csfs90fr4-en

Banco de la República de Colombia. (2022). Educación financiera en Colombia: Informe 2022. Recuperado de https://www.banrep.gov.co/es/publicaciones/educacion-financiera

Banco de la República de Colombia. (2023). Informe sobre Finanzas Personales en Colombia. Recuperado de https://www.banrep.gov.co/es/publicaciones/finanzas-personales

Banco Mundial. (2022). Gini Index (World Bank estimate). Recuperado de https://data.worldbank.org/indicator/SI.POV.GINI

Banco Mundial. (2024). Informe de Inclusión Financiera Global. Recuperado de https://www.worldbank.org/en/publication/global-financial-inclusion-report

Barbosa-Guasca, J. D. (2022). Explicación de la toma de decisiones financieras a través de la psicología cognitiva, en PYMES de comercio en Bogotá [Tesis de maestría, Universidad EAN]. Repositorio Institucional, UNIVERSIDADEAN. https://repository.universidadean.edu.co/bitstream/handle/10882/12483/BarbosaDavid2023.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Banco Bilbao Vizcaya Argentaria Colombia S.A. (BBVA). (2023). Solo el 55% de los hogares colombianos en el campo tiene productos financieros. Recuperado de https://www.bbva.com/es/solo-el-55-de-los-hogares-colombianos-en-el-campo-tiene-productos-financieros/

Comfenalco Antioquia. (2021). Informe de Sostenibilidad. Recuperado de https://www.comfenalcoantioquia.com.co/personas/nosotros/balance-social

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2021). Panorama social de América Latina 2021. Santiago: CEPAL. https://www.cepal.org/es/publicaciones/47718-social-panorama-latin-america-2021

Comisión Intersectorial para la Educación Económica y Financiera (CIEEF). (2017). Estrategia nacional de educación económica y financiera de Colombia (ENEEF). Bogotá D.C.

Condori-Ojeda, P. (2020). Universo, población y muestra. https://www.aacademica.org/cporfirio/18.pdf

Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). (2024). Boletín técnico: Encuesta Nacional de Calidad de Vida (ECV) 2023. Recuperado de https://www.dane.gov.co/files/operaciones/ECV/bol-ECV-2023.pdf

Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). (2023). Informe de Caracterización Socioeconómica de los Hogares. Recuperado de https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/condiciones_vida/char_socioeconomica_2023.pdf

Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). (2021). La información del DANE en la toma de decisiones regionales: Cúcuta, Norte de Santander. Sistema Estadístico Nacional (SEN). Recuperado de https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/planes-departamentos-ciudades/210319-InfoDane-Cucuta-Norte-de-Santander.pdf

Dirección de Impuestos y Aduanas Nacionales (DIAN). (2024). Estadísticas de ingreso y riqueza en clave de género: Un zoom en las personas más ricas de Colombia. Recuperado de https://www.dian.gov.co/dian/cifras/Informesepeciales/02-Estadisticas-de-Ingreso-y-Riqueza-en-Clave-de-Genero-PLURAL.pdf

El Colombiano. (2023). El impacto de la inflación y las tasas de interés en las finanzas personales en Colombia. Recuperado de https://www.elcolombiano.com/negocios/finanzas-personales

Encuesta de Calidad de Vida del DANE. (2022). Recuperado de https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/condiciones_vida/ecu/ecu_2022.pdf

Gallego-Palacio, N., Agudelo-Sánchez, A., Marín-Quintana, M., & Romero-Luján, F. (2023). Conocimiento, aplicación y manejo de las finanzas personales, y percepción del bienestar que genera en la comunidad educativa de la IU Digital de Antioquia. Revista Innovación Digital y Desarrollo Sostenible, 4(1), 55-72. https://doi.org/10.47185/27113760.v4n1.129

García-Sánchez, E., García-Castro, J. D., Willis, G. B., & Rodríguez-Bailón, R. (2022). Percepción de desigualdad económica en la vida cotidiana e ideología política: Un estudio con jóvenes de España. Revista de Estudios Sociales, (79), 2-21. https://doi.org/10.7440/res79.2022.01

Gómez-Zabala, J. C., & Prieto-Prieto, J. G. (2023). La importancia de la educación financiera en la toma de decisiones financieras en los jóvenes residentes en Bogotá [Tesis de maestría, Universidad de La Salle]. Repositorio Institucional, LASALLE. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?params=/context/maest_finanzas/article/1007/&path_info=LAIMPO_1.PDF

Harrington, C., Smith, W., & Bauer, R. (2016). Influencing business student intent to use a personal budget. The Accounting Educators’ Journal, 26, 135-153. https://www.aejournal.com/ojs/index.php/aej/article/view/342/158

Hastings, J. S., Madrian, B. C., & Skimmyhorn, W. L. (2012). Financial literacy, financial education and economic outcomes (NBER Working Paper No. 18412). National Bureau of Economic Research. https://doi.org/10.3386/w18412

Lusardi, A., & Mitchell, O. S. (2014). The economic importance of financial literacy: Theory and evidence. Journal of Economic Literature, 52(1), 5-44. https://doi.org/10.1257/jel.52.1.5

Monje-Álvarez, C. A. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Guía didáctica. Neiva: Universidad Surcolombiana.

Nina, E., & Reyes Hernández, M. (2022). Ingreso mínimo vital, línea de pobreza, salario mínimo constitucional y la renta básica para Colombia. Papel Político, 26. https://doi.org/10.11144/Javeriana.papo26.imvl

Olaya, D., Barrera, G., Cañón, A., Sánchez, J. C., & Pachón Gutiérrez, A. P. (2024). Educación financiera en Colombia, caso de estudio en la Sabana de Bogotá. Revista Tecnogestión: Una Mirada al Ambiente, 21(1), 54. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/tecges/article/download/22391/20077/139159

Ostry, J. D., Berg, A., & Tsangarides, C. G. (2014). Redistribution, inequality, and growth. International Monetary Fund. https://www.imf.org/en/Publications/WP/Issues/2016/12/31/Redistribution-Inequality-and-Growth-413786

Shiller, R. J. (2000). Irrational exuberance. Princeton University Press.

Stracuzzi, S. P., & Pestana, F. M. (2012). Metodología de la investigación cuantitativa (3.ª ed.). FEDUPEL.

Superintendencia Financiera de Colombia. (2022). Encuesta Nacional de Inclusión Financiera 2022. Recuperado de https://www.superfinanciera.gov.co/jsp/descarregarArchivos/Informe_ENIF_2022.pdf

Tamayo, J., & Tamayo, M. (1997). El proceso de la investigación científica (4ª ed.). México: Limusa S.A.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2016). Manual de trabajos de grado de especialización y maestría y tesis doctorales. FUDEPEL.

Urrego, J., & Plata Díaz, S. (2021). Informe regional de desarrollo humano 2021: La paradoja de la desigualdad en Colombia. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). https://www.undp.org/es/colombia/speeches/informe-regional-desarrollo-humano-2021-paradoja-de-desigualdad-en-colombia#:~:text=Seg%C3%BAn%20el%20GINI%2C%20Colombia%20es,las%20pol%C3%ADticas%20de%20transferencias%20monetarias

Valle-Núñez, A. P. (2020). La planificación financiera una herramienta clave para el logro de los objetivos empresariales. Revista Universidad y Sociedad, 12(3), 160-166. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000300160&lng=es&tlng=es

Zumba, M., Jácome, J., & Bermúdez, C. (2023). Modelo de gestión financiera y toma de decisiones en las medianas empresas: Análisis de estudios previos. Revista Compendium: Cuadernos de Economía y Administración, 10(1), 21-32. https://doi.org/10.46677/compendium.v10i1.1176

Published

2024-08-22

Versions

How to Cite

Covilla Bustos, J. A., Ortiz Rojas, R. O., Contreras Villamizar, L. M., & Cordero Díaz, M. C. (2024). Dynamics and challenges of personal finance management in the Galán neighborhood, Cúcuta. FACE: Revista De La Facultad De Ciencias Económicas Y Empresariales, 24(2), 94–115. https://doi.org/10.24054/face.v24i2.3123

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)