Evaluation of the impact of soft skills development training on the productivity of SMEs.
DOI:
https://doi.org/10.24054/face.v24i2.3122Keywords:
Soft skills, Productivity, SMEs, Training, Organizational developmentAbstract
This paper evaluates the impact of soft skills training on productivity in small and medium-sized enterprises (SMEs). It justifies the importance of developing skills such as communication, adaptability and teamwork, considering their direct influence on organizational efficiency and performance. The procedure included a pre- and post-training evaluation, using surveys, self-evaluations and productivity data analysis. The results show a positive correlation between the improvement in soft skills and the increase in productivity, reflected in a reduction of errors and greater efficiency in project management. It is concluded that investment in soft skills training generates a significant return by improving the work environment and the overall performance of SMEs.
Downloads
References
Corbacho, A. M. (2017). El aprendizaje interdisciplinario, intensivo e integrado como herramienta para el desarrollo de conocimientos, habilidades y actitudes en estudiantes de grado. INTERdisciplina, 5(13), 63-85. Recuperado de https://biblat.unam.mx/es/revista/interdisciplina/articulo/el-aprendizaje-interdisciplinario-intensivo-e-integrado-como-herramienta-para-el-desarrollo-de-conocimientos-habilidades-y-actitudes-en-estudiantes-de-grado DOI: https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2017.13.62384
De la Ossa, J. (2022). Habilidades blandas y ciencia. Revista colombiana de ciencia animal recia, 14(1). Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S2027-42972022000100001&script=sci_arttext
Gómez, G. M. E. (2019). Las habilidades blandas: competencias para el nuevo milenio. Divulgare boletín científico de la Escuela Superior de Actopan, 6(11). Recuperado de https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/divulgare/article/view/3760 DOI: https://doi.org/10.29057/esa.v6i11.3760
Guzmán, V. (2021). El método cualitativo y su aporte a la investigación en las ciencias sociales. Gestionar: revista de empresa y gobierno, 1(4), 19-31. Recuperado de http://revistagestionar.com/index.php/rg/article/view/17 DOI: https://doi.org/10.35622/j.rg.2021.04.002
Laines Alamina, C. I., Hernández García, A. P., & Zamayoa Urbina, D. A. (2021). La importancia de las habilidades blandas en el home office y su impacto en la productividad de una empresa. VinculatÉgica, 7(1), 929-944. Recuperado de http://eprints.uanl.mx/26208/ DOI: https://doi.org/10.29105/vtga7.2-176
Lozano Fernández, M. A., Lozano Fernández, E. N., & Ortega Cabrejos, M. Y. (2022). Habilidades blandas: una clave para brindar educación de calidad: revisión teórica. Conrado, 18(87), 412-420. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442022000400412&script=sci_arttext
Monteza, D. (2022). Estrategias didácticas para el pensamiento creativo en estudiantes de secundaria: una revisión sistemática. Revista Innova Educación, 4(1), 120-134. Recuperado de http://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/406 DOI: https://doi.org/10.35622/j.rie.2022.01.009
Pinilla, E. M. N., & Ocampo, D. D. C. (2020). Caracterización de las habilidades blandas en los sectores priorizados del área metropolitana de Cúcuta. Interfaces, 2(2). Recuperado de http://biblos.unilibrecucuta.edu.co/ojs/index.php/ingenieria/article/view/474
Vara, Y. G. (2021). Impacto de las habilidades blandas en el proceso de software en las Ciencias Informáticas. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 15. Recuperado de https://rcci.uci.cu/?journal=rcci&page=article&op=viewFile&path[]=2309&path[]=949
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.