U - Learning: a reflective approach in educational contexts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/face.v22i1.1490

Keywords:

Ubiquitous learning, pandemic, higher education, Covid-19, ICT, reflection

Abstract

The pandemic caused by the SARS - CoV - 2 virus has generated a change in the teaching and learning processes oriented by teachers, leading the educational sector to rethink the design and application of their pedagogical models. This reflection article aims to highlight ubiquitous learning as a significant strategy in educational environments, as a result of new perspectives in training. Therefore, it discusses the usefulness of this learning strategy in the context of higher education and the contributions of U - learning in traditional education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amezcua-Núñez, J. B., De la Peña-de León, A., & Soto, J. M. S. (2020). El desvanecimiento del humanismo en las organizaciones. FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 19(2), 16-23. https://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/FACE/article/view/3690

Alarcón, R. (2020). La educación digital en Colombia en tiempos de Covid-19 y su impacto en las organizaciones educativas. Bogotá, Colombia: Universidad Militar Nueva Granada. Obtenido de https://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/36658

Aparicio, P., Martínez, M., Perea, A., Vaquero, E., Redel, M., & Vaquero, M. (2019). Is possible to train health professionals in prevention of high-risk pathogens like the Ebola by using the mobile phone? Telematics and Informatics, 38(1), 74–86. Obtenido de https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S073658531830621X?via%3Dihub

Burbules, N. (2014). Los significados de aprendizaje ubicuo. Education Policy Analysis Archives, 22(104), 1–10. doi: https://epaa.asu.edu/ojs/index.php/epaa/article/view/1880

Cobeñas, P., Pardo, B., & Saucedo, W. (2021). Aula feliz para el aprendizaje a distancia en tiempos de Covid-19. Conrado, 17(78), 172-177. Obtenido de http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n78/1990-8644-rc-17-78-172.pdf

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2020). América Latina y el Caribe ante la pandemia del Covid-19. Efectos económicos y sociales. Informe especial Covid-19. Santiago de Chile: CEPAL. Obtenido de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45337/4/S2000264_es.pdf

Coto, M., Mora, S., Moreno, A., Yandar, M., & Collazos, C. (2015). Modelo u-CSCL basado en la ingeniería de la colaboración. Costa Rica: Presentado en II Jornadas Costarricenses de Investigación en Computación e Informática.

Crespo, J., & Pillacela, L. (2021). Nuevas tecnologías en los primeros subniveles de Educación Cultural y Artística en Ecuador. Revista de Ciencias Sociales, 27(1), 334-346.

Díaz, E., Marín, W., Meleán, R., & Ausejo, J. (2021). Enseñanza virtual en tiempos de pandemia: Estudio en universidades públicas del Perú. Revista de Ciencias Sociales, 27(3), 428-440.

Edel, R. (2010). Entornos virtuales de aprendizaje: la contribución de "lo virtual" en la educación. Revista mexicana de investigación educativa, 15(44), 7-15.

Estévez, J., Castro, J., & Rodríguez, H. (2015). La educación virtual en Colombia: Exposición de modelos de deserción. Apertura, 7(1), 1-10.

Fernández, E. (2010). U-learning: el futuro está aquí. Bogotá: Alfaomega.

García, S. (2017). Alfabetización digital. Razón y Palabra, 21(3), 66-81.

Greenfield, A. (2006). Everyware: The Dawning Age of Ubiquitous Computing. New York: New Riders.

Gros, B., Kinshuk, & Maina, M. (2016). The Future of Ubiquitous Learning - Learning Designs for Emerging Pedagogies. Berlin: Lecture Notes.

Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC). (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Caracas, Venezuela: IESALC. Obtenido de https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf

Lagos, G., & Garcés, E. (2020). Aplicación del U-Learning en la educación superior del Ecuador frente al COVID-19. Innova Research Journal, 5(3), 19-32. Obtenido de https://revistas.uide.edu.ec/index.php/innova/article/view/1600/1783

Lorduy, D., & Naranjo, C. (2020). Tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la educación científica. Praxis & Saber, 11(27), 1-16. Obtenido de https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/11177

Martín, C. (2007). U-Learning: nuevas vías de formación. Obtenido de https://n-economia.com/notas_alerta/pdf/ALERTA_NE_18-2007.PDF

Medina, S. (2010). Reseña del libro U-Learning. El futuro está aquí, de Eva Fernández Gómez. Revista de universidad y sociedad del conocimiento, 7(2), 1-12.

Ministerio de Educación Nacional-MEN. (2020). Ministerio de Educación Nacional e Instituciones de Educación Superior fortalecen actividades académicas asistidas con herramientas TIC a través del plan padrino, una oportunidad para el crecimiento del sector. Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/portal/salaprensa/Noticias/396744:Ministerio-de-Educacion-Nacional-e-Instituciones-de-Educacion-Superior-fortalecen-actividades-academicas-asistidas-con-herramientas-TIC-a-traves-del-plan-padrino-una-oportunidad-para-el-cre

Möller, P., Haas, R., & Vakilzadian, H. (2013). Ubiquitous Learning: Teaching Modeling and Simulation with Technology. Proceedings of the 2013 Grand Challenges on Modeling and Simulation Conference. Society for Modeling and Simulation International.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2020). Interrupción educativa y respuesta al Covid-19. París, Francia: UNESCO. Obtenido de https://es.unesco.org/covid19/educationresponse

Rincón, M. (2008). Los entornos virtuales como herramientas de asesoría académica en la modalidad a distancia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1(25), 1-10.

Vallespín, I. (2020). CC.OO. alerta de la brecha digital. Obtenido de https://elpais.com/espana/catalunya/2020-04-07/cc-oo-alerta-de-la-brecha-digital-entre-los-profesores-para-impartir-clases-en-linea.html

Vialart, M. (2020). Estrategias didácticas para la virtualización del proceso enseñanza-aprendizaje en tiempos de COVID-19. Educación Médica Superior, 34(3).

Weiser, M. (1991). The computer for the 21st century. Scientific American, 265(3), 94-105. Obtenido de https://www.jstor.org/stable/24938718

World Economic Forum (WEF). (2020). 3 ways the coronavirus pandemic could reshape education. WEF. Obtenido de https://www.weforum.org/agenda/2020/03/3-ways-coronavirus-is-reshaping-education-and-what-changes-might-be-here-to-stay

Published

2022-09-29 — Updated on 2022-04-30

Versions

How to Cite

García Sandoval, P. A., Angarita López, J. J., & Guzmán Sierra, A. J. (2022). U - Learning: a reflective approach in educational contexts. FACE: Revista De La Facultad De Ciencias Económicas Y Empresariales, 22(1), 243–254. https://doi.org/10.24054/face.v22i1.1490 (Original work published September 29, 2022)

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)