Development of the household cleaning category in the Colombian market. Comparative analysis 2014-2020.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/face.v21i3.1138

Abstract

This article presents a longitudinal comparative study between the years 2014-2020 regarding the household cleaning category in Colombia. This is carried out through an ethnographic and documentary study to understand the environment of category consumers and the conditions under which products are used, as well as how this category has been developing within the framework of the entry of Hard Discounts (HD) into the Colombian market. Based on some foundational bibliometrics, a theoretical framework is provided that underpins the study in relation to HD, purchasing formats, and market categories. Finally, an analysis of the main findings is conducted, incorporating some significant verbalizations from interviews conducted in the research. Overall, it is concluded that consumer preferences, along with trends, have changed over the years and that between 2014-2020, there are new purchasing and consumption possibilities, partly due to omnichannel strategies, diversification in the offer, technological developments in product microcomponents, and the impact brought by the COVID-19 pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arango Lozano, C. A., Camelo, C., Huertas, M., Sánchez, C., Sánchez, V., Sojo, J., & Arango, C. (2019).1218 Centennials: Generación sin etiquetas. Universidad Jorge Tadeo Lozano. (doc)

Beltrán Castro, D. A., Fandiño Sánchez, F. O., & Méndez López, C. A. (2015). Análisis de los factores de atracción que influyen en la decisión de compra de productos de aseo para el hogar en canales Retail de la ciudad de Bogotá. Recuperado de https://repository.ucc.edu.co/handle/20.500.12494/8147

Benavides, A. (2019, 8 julio) Así se mueve el mercado de los productos para el cuidado del hogar en Colombia. La República. Recuperado de https://www.larepublica.co/empresas/asi-se-ha-movido-el-mercado-de-los-productos-para-el-cuidado-del-hogar-durante-los-ultimos-anos-en-colombia-2881913

Canal Hogar Mapfre (2017, octubre 6). 10 usos del limón que no conocías. Recuperado de https://www.hogar.mapfre.es/hogar/limpieza-y-orden/10-usos-del-limon-que-no-conocias/

Del Riquelme, M. I. P., Román-Nicolás, S., & Rodríguez-Herrera, R. (2011). Desconfianza hacia la venta tradicional y electrónica: Un estudio sobre el perfil del consumidor desconfiado.Universia Business Review, (31), 132-154. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/433/43320831006.pdf

Diseño y construcción (2018, julio 9). Construcción y tendencias para el hogar: Nuevo Fabuloso Complete simplifica las tareas del hogar. Recuperado de https://construccionelnuevodia.com/noticia/nuevo-fabuloso-complete-simplifica-las-tareas-de-limpieza-en-el-hogar/

Duque, M., & González, N. (2018). Razones de decisión en la compra de productos de la categoría de aseo del hogar dentro del canal hard discount en mujeres de 30 a 40 años pertenecientes al estrato socio económico cuatro (4) de la ciudad de Bogotá. Recuperado de https://repository.cesa.edu.co/handle/10726/1897

García H. (2020, junio 20). 20 usos del bicarbonato de sodio que desconocías y pueden salvarte la vida. El Heraldo México. Recuperado de https://heraldodemexico.com.mx/tendencias/2020/6/15/20-usos-del-bicarbonato-de-sodio-que-desconocias-que-pueden-salvarte-la-vida-184723.html

Grupo Bancolombia. (2018). Informe formato Hard Discount, perspectivade 5 años. https://www.grupobancolombia.com/wps/wcm/connect/be68c421-7751-4514-ac5c-1b24fda0d020/Perspectivas_de_crecimiento_formato_Hard_Discount_Capital_Inteligente.pdf?MOD=AJPERES&CVID=m-vEG0Q

Insua, D. A., García, C. P., Monteagudo, A. M., Vásquez, Z. A. V., & Marcel, A. M. (2010). Evaluación ecotoxicológica de detergentes comerciales y naturales, como criterio de contaminación ambiental.REDVET. Revista electrónica de Veterinaria,11(3B), 1-9. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/636/63613140045.pdf

López Celis, D. M., & Peñalosa Otero, M. E. (2018). La segmentación en la compra de productos socialmente responsables en Colombia y su impacto en el marketing. FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. http://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/FACE/article/view/2956

Maguiña Pérez, S. H., & Romero Vento, J. H. (2018). Factores que determinan la compra de detergentes ecológicos en amas de casa, entre 20 y 40 años, del nivel socioeconómico B, de Lima Metropolitana y Callao. Recuperado de https://repositorioacademico.upc.edu.pe/handle/10757/624807

Otero, M. E. P., Celis, D. M. L., & Aguilar, M. F. M. (2020). las actitudes medioambientales de los consumidores: análisis comparativo en las ciudades de san Luis de potosí, México y Medellín Colombia. FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 20(1), 85-96. Recuperado de: http://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/FACE/article/view/4218

Redacción Digital El Heraldo (2020, diciembre 26). Los usos más sorprendentes y fáciles del vinagre en tu hogar.Recuperado de https://heraldodemexico.com.mx/estilo-de-vida/2020/12/26/los-usos-mas-sorprendentes-faciles-del-vinagre-en-tu-hogar-239090.html

Revista Ámbito (2020, 29 noviembre) Por pandemia, más del 57% de los consumidores elige comprar online. Ámbito. Recuperado de https://www.ambito.com/informacion-general/compras/por-pandemia-mas-del-57-los-consumidores-eligen-comprar-online-n5151791

Revista Dinero (2017, 22 junio) ¿Cómo logró superar el “mal rato” el Grupo Familia? Dinero. Recuperado de https://www.dinero.com/edicion-impresa/negocios/articulo/grupo-familia-estrategia-de-negocio-de-alvaro-gomez/246831

Químicos y Sabores (2019, diciembre 9). Usos del varsol emulsionado en el hogar. Recuperado de https://quimicosysabores.com/usos-del-varsol-en-el-hogar/

Saavedra, J. (2020, 11 diciembre) Cómo cambió el consumidor por efectos de pandemia. Semana. Recuperado de https://www.semana.com/economia/articulo/como-cambio-el-consumidor-por-efectos-de-la-pandemia/202000/

Tabuenca E. (2017, enero 16). Un como hogar: Usos caseros de la citronela. Recuperado de https://hogar.uncomo.com/articulo/usos-caseros-de-la-citronela-42822.html2020

Toledo Cano, A. J., Lemus Cardenas, S. P., &Felizzola Martinez, C. A. (2020). Estrategias competitivas a implementar por las tiendas de barrios para competir con los hard discounters cómo, Ara, Justo y Bueno Y D1 en Santa Marta-Magdalena. Recuperado de https://repository.ucc.edu.co/bitstream/20.500.12494/19803/3/2020_estrategias_competitivas_implementar.pdf

Published

2022-01-31 — Updated on 2021-10-15

Versions

How to Cite

Jiménez Prado, C., Sánchez-Riaño, V., & Huérfano-Herrera, M. A. (2021). Development of the household cleaning category in the Colombian market. Comparative analysis 2014-2020. FACE: Revista De La Facultad De Ciencias Económicas Y Empresariales, 21(3), 91–101. https://doi.org/10.24054/face.v21i3.1138 (Original work published January 31, 2022)