Customs involvement in the competitiveness of emerging markets.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/face.v21i3.1131

Keywords:

aduanas, Competitividad, mercados emergentes

Abstract

The objective of this research is to scrutinize the efficiency of customs operations and the value they generate through their performance, juxtaposing their performance against GDP in emerging countries as opposed to developed ones. This analysis aims to delineate both the advantages and disadvantages within these domains. It provides insights into the international competitiveness of emerging countries, particularly the BRICS nations, from multifaceted perspectives such as logistical performance and international trade. Methodologically, it draws upon a comprehensive review of literature pertaining to customs operations and logistics, supplemented by reports from esteemed institutions including the World Bank, UNCTAD, IMF, and the Santander Trade database.

The findings underscore the significance of the BRICS nations on the global stage, as they stand as pivotal emerging economies and are perceived as novel avenues for investment, trade, and broader economic development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arvis J. (2018). Connecting to Compete. Estados Unidos: Global Trade and Regional Integration Unit.

Banco Mundial. (2020). World Development Indicators: Structure of output. Data Catalog. Recuperado de http://wdi.worldbank.org/table/4.2#

Banco Mundial. (2020). Índice de desempeño logístico. Recuperado de https://datos.bancomundial.org/indicador/LP.LPI.OVRL.XQ

Banco Mundal. (2018). Connecting to Compete. Trade Logistics in the Global Economy. The Logistics Performance Index and Its Indicators. Recuperado de https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/29971/LPI2018.pdf

Cecogroup. (2017). China. Principales áreas industriales. Recuperado de https://cecogrup.com/china-principales-areas-industriales/

CEPAL. (2019). Informe de la actividad portuaria de América Latina y el Caribe 2018. Naciones Unidas. Recuperado de https://www.cepal.org/es/notas/informe-la-actividad-portuaria-america-latina-caribe-2018

Consejo Nacional de Competitividad. (2018). Índice de Desempeño Logístico 2018 de Consejo Nacional de Competitividad.Recuperado de http://www.competitividad.org.do/wp-content/uploads/2018/07/Índice-de-Desempeño-Logístico-2018-Final.pdf

DANE. (s.f.). Producto Interno Bruto. Recuperado de https://www.dane.gov.co/files/faqs/faq_pib.pdf

El Universo. (13 de noviembre de 2019). Nueva cumbre de los Brics, los países que tienen el 42 % de la población mundial.Recuperado de https://www.eluniverso.com/noticias/2019/11/13/nota/7602203/nueva-cumbre-brics-paises-que-tienen-42-poblacion-mundialEmbajada de Brasil. (2020). Brasilia, Brasil.

Embajada de Brasil, Recuperado de https://www.embajadadebrasil.org/brasil/comercio-e-industria.php#.X-GA1OkzbOQ

Expansión. (2016). El potencial de los mercados emergentes. Expansión. Recuperado de https://www.expansion.com/promociones/native/2017/05/23b/

DHL. (20 de junio de 2018). Situación de los mercados emergentes. Recuperado de https://www.exportacondhl.com/blog/situacion-de-los-mercados-emergentes/

Kobelinsky F. (2019).infobae: Qué son los BRICS y qué peso tienen en el mundo.Argentina. Recuperado de https://www.infobae.com/america/mundo/2019/11/13/que-son-los-brics-y-que-peso-tienen-en-el-mundo/

Legiscomex. (2016). Ficha logística de China. Recuperado de https://www.legiscomex.com/BancoMedios/Documentos%20PDF/ficha-logistica-china-2016-completo.pdf

Marco, F. (2020). Economipedia: Aduana. Recuperado de https://economipedia.com/definiciones/aduana.html

Méndez, R. (2017). Análisis de la Normatividad Aduanera de Chile y México de Estrategia Aduanera.Recuperado de https://www.estrategiaaduanera.mx/analisis-la-normatividad-aduanera-chile-mexico/

Mercado H. & Fontalvo Herrera, T.J. & De La Hoz, E. (2011). Análisis comparativoentre las cadenas productivas del sector textil-confecciones de la provincia de Jiangsu-China y el departamento del Atlántico-Colombia.ResearchGate. Recuperado de https://www.researchgate.net/figure/Figura-1-Modelo-del-Diamante-de-Porter-Fuente-Michael-E-Porter-La-ventaja_fig1_262758307

Moreno, S. & Segovia, N.. (2019). La competitividad en el marco del Plan Nacional de Desarrollo (PND) 2019-2024. CESOP. Cámara de Diputados.

Naciones Unidas. (2012). Convenio de Kyoto Revisado. Guía de implementación de la facilitación del comercio. Recuperado de http://tfig.unece.org/SP/contents/revised-kyoto-convention.htm#:~:text=El%20Convenio%20de%20Kyoto%20Revisado,3%20de%20febrero%20de%202006.&text=El%20CKR%20busca%20facilitar%20el,procedimientos%20y%20las%20pr%C3%A1cticas%20aduaneras.

OEC. (2020). India. Observatorio de Complejidad Económica. Recuperado de https://oec.world/en/profile/country/ind

OEC. (2020). Brasil. Observatorio de Complejidad Económica. Recuperado de https://oec.world/en/profile/country/bra

OEC. (2020). Rusia. Observatorio de Complejidad Económica. Recuperado de https://oec.world/en/profile/country/rus

OEC. (2020). Sudáfrica. Observatorio de Complejidad Económica. Recuperado de https://oec.world/en/profile/country/zaf

OMA. (2020). Discover the WCO. Organización Mundial de Aduanas. Recuperado de http://www.wcoomd.org/en/about-us/what-is-the-wco/discover-the-wco.aspx

OMA. (2005). Marco de Normas SAFE. Organización Mundial de Aduanas. Recuperado de http://www.wcoomd.org/-/media/wco/public/es/pdf/topics/facilitation/instruments-and-tools/tools/safe-package/safe-framework.PDF?la=fr

OMI. (20 de diciembre de 2020). OMI 2020: el límite de azufre en el combustible entra en vigor el 1 de enero. Organización Marítima Internacional. Recuperado de https://www.imo.org/es/MediaCentre/PressBriefings/Paginas/34-IMO-2020-sulphur-limit-.aspx#:~:text=20%20diciembre%202019-,OMI%202020%3A%20el%20l%C3%ADmite%20de%20azufre%20en%20el%20combustible%20entra,vigor%20el%201%20de%20enero&text=A%20partir%20del%201%20de,3%2C50%25%20actual

Porter, M. (1990). La ventaja Competitiva de las Naciones. Hardvard Business Review. Recuperado de https://hbr.org/1990/03/the-competitive-advantage-of-nations#:~:text=classical%20economics%20insists.-,A%20nation's%20competitiveness%20depends%20on%20the%20capacity%20of%20its%20industry,because%20of%20pressure%20and%20challenge.&text=Differences%20in%20national%20values%2C%20culture,all%20contribute%20to%20competitive%20success.

Romario Huayta, R. (2019). La ventaja competitiva de las naciones.ResearchGate.Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/334067203_LA_VENTAJA_COMPETITIVA_DE_LAS_NACIONES

Santander Trade. (2019). Analizar mercados. Trade Markets. Recuperado de https://santandertrade.com/es/portal/analizar-mercados

SAT. (s.f.). Modelo de Administración Tributaria de Comercio Exterior MAT-CE. Secretaría de Hacienda y Crédito Público. Recuperado de http://www.aaapn.mx/aniv50/info/muf/archivos/MATCE-presentacion.pdf

UNCTAD. (2020). Informe sobre el transporte marítimo.Naciones Unidas. Recuperado de https://unctad.org/es/system/files/official-document/rmt2018_es.pdf

Zamora Torres, A.I. $ Ayvar Campos, F.J. (2016). La competitividad de aduanas de la región Asia Pacífico: una aproximación mediante análisis de clústeres. Análisis Económico, (XXXI)78, 61-75. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/413/41347447004.pdf

Zamora Torres, A.I. & Navarro Chávez, J.C.L. (2015). Competitividad de la administración de las aduanas en el marco del comercio internacional. Contaduría y Administración (60)1, 205-228. Recuperado dehttp://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422015000100009

Published

2022-01-31 — Updated on 2021-10-03

Versions

How to Cite

Valencia Crivelli, S. M., & Vázquez Niño, C. D. (2021). Customs involvement in the competitiveness of emerging markets. FACE: Revista De La Facultad De Ciencias Económicas Y Empresariales, 21(3), 3–18. https://doi.org/10.24054/face.v21i3.1131 (Original work published January 31, 2022)