Educational management in Bolivarian primary schools
Keywords:
Gerente educativo, gestión gerencial, estrategias, lineamientos estratégicos, direccionalidadAbstract
The purpose of the study was to analyze the management of the educational manager in Bolivarian Schools in the Maracaibo 02 School District. Based on the postulates of Robbins (2004), Melinkoff (1990), Quintero (2000), Robbins and De Cenzo (2004), among others. The methodology used was the positivist paradigm, applied and analytical, with a non-experimental, cross-sectional field design. The population consisted of 57 teachers. The data were collected through a questionnaire, validated by experts and reliability checked using Cronbach's alpha method (0.95). SPSS version 19.0 was used for data processing. The results showed moderate efficient management by the educational manager in relation to the generation of educational management strategies. Strategic guidelines were formulated, aimed at providing systematic solutions in the management of educational administrators.
Downloads
References
Chávez, S. (2006). Gerencia Personal del director y Clima Organizacional. Tesis Doctoral. Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín. Maracaibo. Venezuela.
Chiavenato, I (2005). Administración de Recursos Humanos. Editorial McGraw-Hill. México.
Chiavenato, I. (2006). Introducción a la Teoría General de la Administración. Séptima Edición. Editorial McGraw- Hill. México.
Graffe, G. (2002). Gestión educativa para la transformación de la escuela. Rev. Ped, set., vol.23, no.68, p.495-517. ISSN 0798-9792.
Hastier. R (2001) Problems for Judgement and Decision Making. Annual Review of Psicholoy.
Hernández, R, Fernández. C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. Editorial McGraw- Hill Interamericana S.A. 4ta edición. México.
Koontz, H y Weihrich, H. (2004), Administración. Un Enfoque Actualizado. McGraw- Hill Interamericana, S.A, Brasil.
López, R. (1996). Nuevo Manual del Supervisor, director y Docente. Maracaibo.
Maestre, B., y Bracho, K. (2019). Control Sistémico de Gestión y Competencias Gerenciales del Directivo Docente en el Manejo del Talento Humano. Revista de la Facultad de Ciencias Básicas. Bistua .17(3):133-142. ISSN 0120-4211
Melinkoff, R. (1990). Los Procesos Administrativos. Editorial Panapo. Caracas.
Méndez, C. (2001). Metodología. Diseño y desarrollo del proceso de investigación. Tercera edición, editorial McGraw-Hill. Bogotá.
Quintero, V. (2000). La comunicación y su influencia en la motivación de los docentes de la Escuela Básica Barinas del Municipio Autónomo Bolívar del Estado Barinas. Tesis de grado, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico Luís Beltrán Prieto Figueroa.
Requeijo, D. y Lugo, A. (1998). Administración Escolar. Dominio de las técnicas de liderazgo. Editorial Biosfera. 3ª Edición. Caracas.
Requeijo, D. y Lugo, A. (1998). Administración. Capítulo IV: La Comunicación. Editorial Biosfera. 3ª Edición. Caracas.
Robbins, S y De Cenzo, D (2004). Fundamentos de administración, y aplicaciones. Editorial Prentice Hall Hispanoamericana, S.A. DF
Robbins, S. (2004). Comportamiento organizacional: teoría y práctica. Editorial Prentice Hall Hispanoamericana, S.A. Décima Edición. México. DF.
Ruiz. (2000). Gerencia en el Aula. Editorial de los Talleres Gráficos del Instituto Vocacional de Venezuela. Yaracuy, Venezuela.
Sabino, C. (2000). El Proceso de la Investigación. Una introducción Teórico-Práctica Editorial Panapo. Caracas- Venezuela.
Stoner, J, Freeman, R y Gilbert, D (2004). Administración. Sexta Edición. México. DF.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.