Design and validation of a psychometric scale to measure social media addiction in university students
DOI:
https://doi.org/10.24054/rcsf.v8i2.2228Keywords:
Addiction, Social Media, College StudentsAbstract
INTRODUCTION: This research article seeks to evaluate, through the development and validation of a brief psychometric scale, the level of addiction to directed social networks present in two groups of university students, from the psychology and graphic design programs at the University of Santander, Cúcuta Campus. A descriptive quantitative methodology was applied to the instrument, performing a reliability analysis, discarding items, designing the structural model, confirmatory factor analysis, adjustment and verification of modeling. METHOD: A quantitative and descriptive approach, in turn presents a Likert scale, which gave way to the application and analysis of results of the scale applied to a total of 132 students. RESULTS: The data found in the initial and final evaluation were analyzed and compared through the SPSS program, where the level of reliability of the test could be observed according to Cronbach's alpha of (a 0.894), thus demonstrating that it is a reliable instrument. Likewise, the test is composed of 29 items, resulting in the factorial analysis under 3 dimensions: use (9 items), frequency (13 items), and content (7 items)
Downloads
References
Andreassen. (2013). 6 señales de la adicción a redes sociales _ Salud180.
Arab, L. E., & Díaz, G. A. (2015). Impacto de las redes sociales e internet en la adolescencia: aspectos positivos y negativos. Revista Médica Clínica Las Condes, 26(1), 7–13. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2014.12.001
Araujo Robles, E. D. (2016). INDICADORES DE ADICCIÓN A LAS REDES SOCIALES EN UNIVERSITARIOS DE LIMA. Revista Digital de Investigación En Docencia Universitaria, 48–58. https://doi.org/10.19083/ridu.10.494
Castro, A. y S. M. P. (2022). Objetivos de vida y satisfacción autopercibida en estudiantes universitarios.
Casullo, M. M. G. B. R., M. I., y B. J. (2002). (2002). Relación entre estilos y estrategias de afrontamiento y bienestar psicológico en adolescentes.
ComScore. (2011). Related Insights Top 10 Global Markets by Average Social Networking Hours per Visitor Source: Comscore MMX Average Hours per Visitor Spent on Social Networking Sites. https://www.comscore.com/Insights/Press-Releases/2011/12/Social-Networking-Leads-as-Top-Online-Activity-Globally
Córdova. (2015). ESTUDIO DEL IMPACTO DELAS REDES SOCIALES EN EL COMPORTAMIENTO DE LOS ADOLESCENTESDE 12 A 14 AÑOS EN UNA UNIDAD EDUCATIVA ENLA CIUDADGUAYAQUIL.
Delfino, G., Sosa, F., & Zubieta, E. (2017). Internet usage in Argentina: Gender and age as variables associated to the digital divide. Investigación & Desarrollo, 25(2), 100–123. https://doi.org/10.14482/indes.25.2.10961
Espinoza-Guillén, B., & Chávez-Vera, M.-D. (2021). El uso de las redes sociales: Una perspectiva de género. MASKANA, 12(2), 19–24. https://doi.org/10.18537/mskn.12.02.03
Falk, E. B., & Bassett, D. S. (2017). Brain and Social Networks: Fundamental Building Blocks of Human Experience. In Trends in Cognitive Sciences (Vol. 21, Issue 9, pp. 674–690). Elsevier Ltd. https://doi.org/10.1016/j.tics.2017.06.009
Fernández Sánchez, N. (2013). Trastornos de conducta y redes sociales en Internet. 36, 521–527.
Galaz, Y. R. U. S. C. (2014). Los orígenes de las redes sociales y los medios de comunicación. http://escritoriofamilias.educ.ar/datos/redes-
Gavilanes G. (2015). ADICCIÓN A LAS REDES SOCIALES Y SU RELACIÓN CON LA LÍNEA DE INVESTIGACIÓN.
Groth, G. G., Longo, L. M., & Martin, J. L. (2017). Social media and college student risk behaviors: A mini-review. In Addictive Behaviors (Vol. 65, pp. 87–91). Elsevier Ltd. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2016.10.003
Hernández Mite, K. D. Y. P. J. F. y C. R. A. A. (2017). LAS REDES SOCIALES Y ADOLESCENCIAS_ REPERCUSIÓN EN LA ACTIVIDAD FÍSICA.
Herrera, H. H. (2012). LAS REDES SOCIALES: UNA NUEVA HERRAMIENTA DE DIFUSIÓN SOCIAL NETWORKS: A NEW DIFFUSION TOOL. 91, 121–128.
Marín Díaz, V., Sampedro Requena, B. E., & Muñoz González, J. M. (2015). ¿Son adictos a las redes sociales los estudiantes universitarios? Revista Complutense de Educacion, 26, 233–251. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.46659
Rubicelia Valencia-Ortiz, J. C. A. U. G. R. (2020). Educational possibilities of social networks and group work. university students’ perceptions. 21(42), 165–172. https://doi.org/10.3916/C42-2014-16
Ryff, C. D., & Singer, B. (1998). The Contours of Positive Human Health. Psychological Inquiry, 9(1), 1–28. https://doi.org/10.1207/s15327965pli0901_1
Shapira, N. A., Goldsmith, T. D., Keck, P. E., Khosla, U. M., & McElroy, S. L. (2000). Psychiatric features of individuals with problematic internet use. Journal of Affective Disorders, 57(1–3), 267–272. https://doi.org/10.1016/S0165-0327(99)00107-X
Tracy N. (2008). Internet Addiction (Online Addiction) _ HealthyPlace.
Varchetta, M., Fraschetti, A., Mari, E., & Giannini, A. M. (2020). Adicción a redes sociales, Miedo a perderse experiencias (FOMO) y Vulnerabilidad en línea en estudiantes universitarios. Revista Digital de Investigación En Docencia Universitaria, 14(1), e1187. https://doi.org/10.19083/ridu.2020.1187
Rojas-Estapé, M. (2018). Como hacer que te pasen cosas buenas. Editorial Planeta.
Hootsuite. (2022, julio). Informe Global Digital 2022. Hootsuite. https://cutt.ly/YM6oJfx
Papalia, D. (2009). Desarrollo Humano. McGraw-Hill Interamericana S.A.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Juan Felipe González Henao, Alexander Fontanilla Ballesteros, Juan Manuel Meléndez Arango, Ariana Utrera Mejía, Katya Franchesca Diaz Arteaga, Brigith Marcela Rangel Orozco, Karen Viviana Rodríguez Riaño, Karen Lorena Ramírez Galeano, Catalina Ortega Sosa, Diego Rivera Porras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.