Mini-Basketball in Initiation and Sports Training Centers for Boys and Girls (Ages 10 to 12) in the City of Santiago de Cali
DOI:
https://doi.org/10.24054/afdh.v12i1.1062Keywords:
Global, baloncesto, iniciación , análisis, formaciónAbstract
Basketball is evolving every day in all aspects, from physical preparation to technical and tactical components, which has allowed an increase in execution quality and a higher level across all categories. However, certain elements of the methodology are sometimes overlooked, especially in initiation and training centers that work with boys and girls aged 10 to 12 years.
The main objective of this article is to demonstrate that through the application of the global method, by developing training sessions, individuals can acquire the basic and necessary knowledge for their category regarding the physical, technical, tactical, and competitive components of mini-basketball. The effects of this method are expected to become evident over the duration of the study, as the children execute the sport’s actions harmoniously.
For the development of this research, data were collected from anthropometric measurements, physical tests, and technical tests during the period from January to November 2019. The study involved a heterogeneous sample of 40 individuals (13 girls and 27 boys) participating in sports training centers located in the Asturias and Nueva Floresta neighborhoods, part of Commune 12 in the northeastern area of Santiago de Cali.
The findings of this study may provide a significant contribution to enriching the teaching and learning processes of mini-basketball at the initiation level (10–12 years), and they can be applied across all training centers during sports selection in this discipline.
Downloads
References
Calero, S. J. F. (2016). “ Diseño de una propuesta metodológica de enseñanza-aprendizaje del minibaloncesto a través de juegos coordinativos (La técnica) en niños y niñas de 11-12 años” Tesis de Pregrado Universidad Del Valle, Cali Colombia
Cañadas, M. S Ibañez, J., Garcia, I. Parejo, S. Feu (2010) “Importancia de la planificación en el entrenamiento deportivo”
Conde G. G.(2010) “Metodología en la enseñanza del baloncesto en categorías de formación. El caso del Patronato Municipal de Deportes de Aljaraque, Huelva” EFDeportes.com, Revista Digital Buenos Aires, Año 15, N. 150
Cordovez, (2010) ( “La Educación Física: potencialidades para motivar la práctica del baloncesto en estudiantes de educación básica” Delgado 2014..
Del Campo J. V. (2001) “El desarrollo y la evaluación de las capacidades coordinativas del baloncesto, Una propuesta metodológica para la iniciación deportiva” Revista digital Buenos Aires año 6 N.31
Delgado A. L. (2014) “La Educación Física: potencialidades para motivar la práctica del baloncesto en estudiantes de educación básica” EFDeportes.com Revista Digital Buenos Aires año 19 N. 198
Hernández B. N. (2009) “Los métodos de enseñanza en la Educación Física” Revista digital Año 14 N. 132
Knapp, B. (1963) “la habilidad en el deporte” Miñon Valladolid.
Mancilla, A. F. (2014). “Desarrollo de las capacidades físicas y técnicas en la categoría infantil en las escuelas de formación deportivas de baloncesto de la corporación para la recreación popular”. Tesis de pregrado. Universidad del valle, Cali, Colombia.
Mesquita, 1997; Giménez & Sáenz-López, 2000, citados por Cañadas, M., Ibáñez, S. J., García, J., Parejo, I. & Feu, S. 2010).
Poulton, E. C. (1957). “On prediction in skilled movement”. Psysological Bulletin, 54.
http://maurizio-mondoni.blogspot.com/2013/02/progresion-metodologica-de-la-ensenanza.html
http://gilcarvel1951.blogspot.com/2008/07/historia-del-minibaloncesto.html) Historia del minibaloncesto.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 ACTIVIDAD FÍSICA Y DESARROLLO HUMANO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.