Mini-Basketball in Initiation and Sports Training Centers for Boys and Girls (Ages 10 to 12) in the City of Santiago de Cali

Authors

  • José Luis Vera Rivera Universidad del Valle
  • Enrique Lara Orjuela Universidad del Valle
  • Alexander Escobar weslch

DOI:

https://doi.org/10.24054/afdh.v12i1.1062

Keywords:

Global, baloncesto, iniciación , análisis, formación

Abstract

Basketball is evolving every day in all aspects, from physical preparation to technical and tactical components, which has allowed an increase in execution quality and a higher level across all categories. However, certain elements of the methodology are sometimes overlooked, especially in initiation and training centers that work with boys and girls aged 10 to 12 years.

The main objective of this article is to demonstrate that through the application of the global method, by developing training sessions, individuals can acquire the basic and necessary knowledge for their category regarding the physical, technical, tactical, and competitive components of mini-basketball. The effects of this method are expected to become evident over the duration of the study, as the children execute the sport’s actions harmoniously.

For the development of this research, data were collected from anthropometric measurements, physical tests, and technical tests during the period from January to November 2019. The study involved a heterogeneous sample of 40 individuals (13 girls and 27 boys) participating in sports training centers located in the Asturias and Nueva Floresta neighborhoods, part of Commune 12 in the northeastern area of Santiago de Cali.

The findings of this study may provide a significant contribution to enriching the teaching and learning processes of mini-basketball at the initiation level (10–12 years), and they can be applied across all training centers during sports selection in this discipline.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Calero, S. J. F. (2016). “ Diseño de una propuesta metodológica de enseñanza-aprendizaje del minibaloncesto a través de juegos coordinativos (La técnica) en niños y niñas de 11-12 años” Tesis de Pregrado Universidad Del Valle, Cali Colombia

Cañadas, M. S Ibañez, J., Garcia, I. Parejo, S. Feu (2010) “Importancia de la planificación en el entrenamiento deportivo”

Conde G. G.(2010) “Metodología en la enseñanza del baloncesto en categorías de formación. El caso del Patronato Municipal de Deportes de Aljaraque, Huelva” EFDeportes.com, Revista Digital Buenos Aires, Año 15, N. 150

Cordovez, (2010) ( “La Educación Física: potencialidades para motivar la práctica del baloncesto en estudiantes de educación básica” Delgado 2014..

Del Campo J. V. (2001) “El desarrollo y la evaluación de las capacidades coordinativas del baloncesto, Una propuesta metodológica para la iniciación deportiva” Revista digital Buenos Aires año 6 N.31

Delgado A. L. (2014) “La Educación Física: potencialidades para motivar la práctica del baloncesto en estudiantes de educación básica” EFDeportes.com Revista Digital Buenos Aires año 19 N. 198

Hernández B. N. (2009) “Los métodos de enseñanza en la Educación Física” Revista digital Año 14 N. 132

Knapp, B. (1963) “la habilidad en el deporte” Miñon Valladolid.

Mancilla, A. F. (2014). “Desarrollo de las capacidades físicas y técnicas en la categoría infantil en las escuelas de formación deportivas de baloncesto de la corporación para la recreación popular”. Tesis de pregrado. Universidad del valle, Cali, Colombia.

Mesquita, 1997; Giménez & Sáenz-López, 2000, citados por Cañadas, M., Ibáñez, S. J., García, J., Parejo, I. & Feu, S. 2010).

Poulton, E. C. (1957). “On prediction in skilled movement”. Psysological Bulletin, 54.

http://maurizio-mondoni.blogspot.com/2013/02/progresion-metodologica-de-la-ensenanza.html

http://gilcarvel1951.blogspot.com/2008/07/historia-del-minibaloncesto.html) Historia del minibaloncesto.

Published

2021-09-01

How to Cite

Vera Rivera, J. L. ., Lara Orjuela , E. . ., & Escobar weslch, A. . . (2021). Mini-Basketball in Initiation and Sports Training Centers for Boys and Girls (Ages 10 to 12) in the City of Santiago de Cali. ACTIVIDAD FÍSICA Y DESARROLLO HUMANO, 12(1), 1–16. https://doi.org/10.24054/afdh.v12i1.1062

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)