Strengthening reading comprehension through Isabel Solé's reading strategies (1992)
Keywords:
Reading Comprehension, Isabel Solé, Levels of ComprehensionAbstract
This research with a qualitative approach and a non-experimental design has the general objective of strengthening reading comprehension through the “Reading Comprehension Strategies” Theory by Solé (1992) in ninth grade students of the María Concepción Loperena Municipal Educational Institution. This objective is intended to be achieved by using observation and unstructured interview techniques to identify deficiencies in reading comprehension that affect academic performance. Based on these results, workshops and activities focused on reading stages and comprehension levels were implemented. The results showed a significant improvement in reading comprehension, especially in critical and analytical skills, and in reading interest. Prior to the intervention, there were difficulties at the inferential level. However, after implementing the strategies, the students made significant progress in literal, inferential, and critical comprehension, demonstrating the effectiveness of Isabel Solé's strategies.
References
Balcazar, F. E., (2003). Investigación acción participativa (iap):Aspectos conceptuales y dificultades deimplementación. Fundamentos en Humanidades, IV(7-8), 59-77.https://www.redalyc.org/pdf/184/18400804.pdf
Cassany, D. (1995) La cocina de la escritura. Editorial Anagrama S.A. https://www.casadellibro.com.co/libro-la-cocina-de-la-escritura/9788433913920/447162
Colombia Aprende. (2003). Educación en Colombia: Un sistema con más oportunidades y mayor equidad. https://www.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/files_public/2022-07/Libro%20La%20Educaci%C3%B3n%20para%20Colombia.pdf
Caicedo Villamizar, S. B. ., Vásquez Ruiz, L. L. ., y Ruiz Morales, Y. A. . (2023). Escritura creativa: experiencias significativas y tendencias en producción textual. Revista Perspectivas, 8(S1), 292–299. https://doi.org/10.22463/25909215.4141
Caicedo, S., Vásquez, L., & Gamboa, A. (2024). Interpretación de experiencias significativas en redes sociales y escenarios digitales colaborativos en el aula. Revista Saber, Ciencia y Libertad, 19(1), 419–439. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2024v19n1.11486
Gómez (2011) Comprensión Lectora Y Rendimiento Escolar: Una Ruta Para Mejorar La Comunicación. Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 2(2), 27-36.https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=449845038003
Solé Gallart, Isabel (1992). Estrategias de lectura. Barcelona. España: Editorial GRAÓ. https://media.utp.edu.co/referencias- bibliograficas/uploads/referencias/libro/1142-estrategias-de-lecturapdf-N0aU6-libro.pdf
Solé, I. (1987). Las posibilidades de un modelo teórico para la enseñanza de la comprensión lectora. Infancia y aprendizaje, 10(39-40), 1-13. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=749227
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2010). Nacimiento de un proyecto de investigación cuantitativa o mixta: la idea. Metodología de la investigación. (pp. 24-30). https://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill Educación. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=775008
Vásquez Ruiz, L. y Caicedo Villamizar, S. (2024). Conflicto y Paz: Acercamiento al Perdón en Colombia. Revista Ciudad Paz-ando, 17(2), 39-50. doi: https://doi.org/10.14483/2422278X.22559
Zubiria, S. (2021) Teoría de las Seis Lecturas. Librería LERNER. https://www.librerialerner.com.co/teoria-de-las-seis-lecturas-9789588586250-4143/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Humanities, Technology and Education Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.