Strengthening reading comprehension through Isabel Solé's reading strategies (1992)

Authors

Keywords:

Reading Comprehension, Isabel Solé, Levels of Comprehension

Abstract

This research with a qualitative approach and a non-experimental design has the general objective of strengthening reading comprehension through the “Reading Comprehension Strategies” Theory by Solé (1992) in ninth grade students of the María Concepción Loperena Municipal Educational Institution. This objective is intended to be achieved by using observation and unstructured interview techniques to identify deficiencies in reading comprehension that affect academic performance. Based on these results, workshops and activities focused on reading stages and comprehension levels were implemented. The results showed a significant improvement in reading comprehension, especially in critical and analytical skills, and in reading interest. Prior to the intervention, there were difficulties at the inferential level. However, after implementing the strategies, the students made significant progress in literal, inferential, and critical comprehension, demonstrating the effectiveness of Isabel Solé's strategies.

References

Balcazar, F. E., (2003). Investigación acción participativa (iap):Aspectos conceptuales y dificultades deimplementación. Fundamentos en Humanidades, IV(7-8), 59-77.https://www.redalyc.org/pdf/184/18400804.pdf

Cassany, D. (1995) La cocina de la escritura. Editorial Anagrama S.A. https://www.casadellibro.com.co/libro-la-cocina-de-la-escritura/9788433913920/447162

Colombia Aprende. (2003). Educación en Colombia: Un sistema con más oportunidades y mayor equidad. https://www.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/files_public/2022-07/Libro%20La%20Educaci%C3%B3n%20para%20Colombia.pdf

Caicedo Villamizar, S. B. ., Vásquez Ruiz, L. L. ., y Ruiz Morales, Y. A. . (2023). Escritura creativa: experiencias significativas y tendencias en producción textual. Revista Perspectivas, 8(S1), 292–299. https://doi.org/10.22463/25909215.4141

Caicedo, S., Vásquez, L., & Gamboa, A. (2024). Interpretación de experiencias significativas en redes sociales y escenarios digitales colaborativos en el aula. Revista Saber, Ciencia y Libertad, 19(1), 419–439. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2024v19n1.11486

Gómez (2011) Comprensión Lectora Y Rendimiento Escolar: Una Ruta Para Mejorar La Comunicación. Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 2(2), 27-36.https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=449845038003

Solé Gallart, Isabel (1992). Estrategias de lectura. Barcelona. España: Editorial GRAÓ. https://media.utp.edu.co/referencias- bibliograficas/uploads/referencias/libro/1142-estrategias-de-lecturapdf-N0aU6-libro.pdf

Solé, I. (1987). Las posibilidades de un modelo teórico para la enseñanza de la comprensión lectora. Infancia y aprendizaje, 10(39-40), 1-13. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=749227

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2010). Nacimiento de un proyecto de investigación cuantitativa o mixta: la idea. Metodología de la investigación. (pp. 24-30). https://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill Educación. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=775008

Vásquez Ruiz, L. y Caicedo Villamizar, S. (2024). Conflicto y Paz: Acercamiento al Perdón en Colombia. Revista Ciudad Paz-ando, 17(2), 39-50. doi: https://doi.org/10.14483/2422278X.22559

Zubiria, S. (2021) Teoría de las Seis Lecturas. Librería LERNER. https://www.librerialerner.com.co/teoria-de-las-seis-lecturas-9789588586250-4143/

Published

2025-05-16

How to Cite

Villamizar Arbeláez, B. M. L., & Solís Ferrer, E. D. (2025). Strengthening reading comprehension through Isabel Solé’s reading strategies (1992). Humanities, Technology and Education Journal, 1(1), 41–50. Retrieved from https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/HUTECEDU/article/view/4069

Issue

Section

Artículos