Social networks in the classroom: redefining learning in the digital era
Keywords:
Social networks, generational digital divides, artificial intelligence, collaborative learning, adaptive methodologiesAbstract
This article addresses the use of social networks in the context of urban secondary education, with the objective of understanding their impact on the teaching and learning processes from the perceptions of teachers and students. The research was developed under a qualitative and interpretative approach, using semi-structured interviews and participant observation. The findings were organized into three categories: digital platforms, adaptive methodologies and digital generation gap. The results reveal that, although social networks can generate dispersion and reduce concentration, they also represent a powerful tool to foster collaborative learning, information search and active student participation, as long as they are pedagogically managed. From the theoretical framework, contributions from connectivism (Siemens, 2004; Downes, 2006), the classification of digital natives and immigrants (Prensky, 2001), and recent studies on collaborative digital scenarios (Caicedo et al., 2024; Bernal, 2020), which support the need to integrate these platforms into contemporary educational strategies, are taken up. The article concludes by highlighting the urgency of training teachers with digital competencies and promoting the reflective use of social networks, thus contributing to a more inclusive, contextualized education in line with the challenges of the digital era.
References
Bernal-Garzón, E. (2020). Aportes a la consolidación del conectivismo como enfoque pedagógico para el desarrollo de procesos de aprendizaje. Revista Innova Educación, 2(3), 394-412. https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.03.002
Caicedo-Villamizar, S. B., Vásquez-Ruiz, L. L., & Gamboa-Suarez, A. A. (2024). Interpretación de experiencias significativas en redes sociales y escenarios digitales colaborativos en el aula. Saber, Ciencia y Libertad, 19(1), 419–439. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2024v19n1.11486
Caicedo, S., Vásquez, L., & Gamboa, A. (2024). Interpretación de experiencias significativas en redes sociales y escenarios digitales colaborativos en el aula. Revista Saber, Ciencia y Libertad, 19(1), 419–439. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2024v19n1.11486
Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (4th ed.). Sage Publications.
Forero Arango, X. (2022). Diseño e implementación de un Modelo Pedagógico para el Aprendizaje en red, que oriente los programas de pregrado en modalidad virtual de la Facultad de Comunicaciones y Filología de la Universidad de Antioquia [Tesis doctoral]. Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.
Gómez, O. Y. A., & Ortiz, O. L. O. (2018). El constructivismo y el construccionismo. Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP, 11(2), 115-120.
Kwan Chung, C. K., & Alegre Brítez, M. Ángel. (2023). Teoría Interpretativa y su relación con la investigación cualitativa. Revista Unida Científica, 7(1), 46–52. Recuperado a partir de https://revistacientifica.unida.edu.py/publicaciones/index.php/cientifica/article/view/139
Limas Suárez, S. J., & Vargas Soracá, G. (2020). Redes sociales como estrategia académica en la educación superior: ventajas y desventajas. Educación y educadores, 23(4), 559-574.
Naciones Unidas. (2015). Transformar nuestro mundo: La Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/agenda-2030/
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, NESCO. (2021). Inteligencia artificial y educación. Guía para las personas a cargo de formular políticas. Educación 2030. https://www.unesco.org/es/digital-education/artificial-intelligence
Pérez, L. F. F. (2023). El uso de las redes sociales como herramienta mediadora para la enseñanza de la lectura en los estudiantes de grado quinto de la I.E Luis Carlos Galán Sarmiento del municipio de Yopal Casanare -Colombia. Universidad Pedagógica Experimental Libertado. https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/688/617
Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816
Unesco (Ed.) (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. Versión 3.0. Unesco. https://bit.ly/396mlqO
Vásquez- Ruiz, L. L., & Caicedo-Villamizar, S. B. (2023). Interpretación del proceso de aprendizaje y la ubicuidad en educación media. Sello editorial Unipamplona. https://doi.org/10.24054/seu.43
Villamizar, S. B. C., Ruiz, L. L. V., & Suarez, A. A. G. (2022). Perspectivas del aprendizaje ubicuo en contextos educativos. Ann For Res, 65, 7962-8.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista HUTECEDU

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.