Popular narratives: communication techniques as a strategic means for the development of creative writing in primary school students
Keywords:
Text production, creative writing, popular narratives, communication, techniques, pedagogyAbstract
This article presents the progress of an ongoing research project whose general purpose is to develop creative writing through popular narratives, using communication techniques as a strategic means among primary school students. The study is framed within a qualitative approach and follows the Participatory Action Research method. The research was conducted with a population of fifth-grade students from the Pablo Correa León Educational Institution, María Auxiliadora campus. Data collection was carried out through the application of a pilot test and instruments such as an observation checklist and a semi-structured interview. Preliminary results reveal shortcomings in students’ text production skills and a low interest in writing habits, which led to the design of a pedagogical proposal that serves as a strategic means to address these deficiencies
References
Buñay, S., Machado, M. (2023). Estrategias de comunicación afectiva para mejorar el aprendizaje de lecto-escritura en estudiantes de primer año de Educación General Básica. Revista Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9152218
Casasa, L. (2009). Salirse del cascarón: nuevas tendencias en la enseñanza de la escritura. Revista Kañina, Universidad de Costa Rica. https://www.redalyc.org/pdf/442/44248785005.pdf
Caicedo-Villamizar, S. B., Vásquez-Ruiz, L. L., & Ruiz-Morales, Y. A. (2023). Escritura creativa: Experiencias significativas y tendencias en producción textual. Perspectivas, 8(S1), 292–299.
Frugoni, S. (2006). Imaginación y escritura. La enseñanza de la escritura en la escuela. Buenos Aires: Libros del Zorzal.
López, Y. (2022). Retroalimentación y la calidad de producción de textos escritos en estudiantes de una institución educativa Paruro, 2022. Repositorio Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/100909
Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2020). Formar el Lenguaje: Apertura de Caminos para la Interlocución. Mineducación. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-116042_archivo_pdf1.pdf
Restrepo, D. (2014). Los problemas y factores principales, que intervienen y dificultan la producción escrita de los estudiantes de quinto grado de la institución educativa León de Greiff. Repositorio Uniminuto. https://repository.uniminuto.edu/bitstream/10656/12084/1/T.HUM_JarabaRestrepoDiana Milena_2015.pdf
Rodari, G. (1973). Gramática de la Fantasía. Editorial Argos
Saucedo, M. (2024). Recontar cuentos populares para incentivar la lectoescritura en niños de 5 años en una institución educativa Piura, 2023. Repositorio Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/135213
Vásquez, L., & Caicedo, S. (2023). Los roleanos y otras narraciones. Sello Editorial Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/7159
Vidal, M., Rivera, N. (2007). Investigación y Acción. Revista SCielo. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412007000400012
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista HUTECEDU

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.