Methodology crm oriented to public universities in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/face.v17i1.711

Keywords:

CRM, Fidelización, Clientes, Deserción Estudiantil, Metodología

Abstract

This article presents a research about the design of a methodology to be implemented in a CRM tool, in order to attract and retain students in public universities. For this purpose, field work was carried out, designing a support instrument to perceive the reason for the increase in student desertion. The results showed that the customer service provided by university employees was a key factor in this. In the study carried out, several models and methodologies focused on customer service were found, seeing this as a key and fundamental axis of any organization; however, everything was focused on commercial companies. In Colombia, four universities have carried out these implementations: Universidad de Antioquia (Antioquia), Universidad Tadeo Lozano (Bogotá), Universidad del Norte (Barranquilla) and Universidad de Santander (Santander), however, these implementations have been purely administrative. It is therefore proposed to carry out an implementation focused on student recruitment and loyalty processes. In the design of the methodology, the student is defined as "Client", and the University as "Company", to make the CRM comparison. Exploratory and descriptive methodology was used, and the analysis was quantitative. A methodology was designed for its implementation in a CRM tool.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castro, A. C. (2010). Integración comercial con Microsoft Dynamics CRM en la Universidad de Montevideo. Recuperado de http://download.microsoft.com/download/D/7/4/D74143EE-6CD2-4FA0-B346-0BACF114EDDC/Universidad%20Montevideo,%20CRM,%20Uruguay.pdf

CRM: Administración de la Relación con los Clientes. (2014). Video. Recuperado de http://campus2.funiber.org/mod/data/view.php?d=123&rid=7693&filter=1

CRM para Educación. (2015). Proactividad, automatización y control de todo el ciclo de vida de un alumno. Recuperado de http://www.encamina.com/crm-para-educacion/

Díaz, F. J., Osorio, M. A., & otros. (2013). Aplicando estrategias y tecnologías de Inteligencia de Negocio en sistemas de gestión académica. Recuperado de [URL]

En Foco: CRM para educación. (2013). Recuperado de http://www.evaluandocrm.com/nota-3305-En-Foco-CRM-para-educacion.html

Evaluando CRM. (2015). Tipos de CRM. Recuperado de http://www.evaluandocrm.com/nota-4277-Tipos-de-CRM.html

Fuentes, B. O. (2014). CRM-Administración de la relación con los clientes. Recuperado de http://benchys1993.blogspot.com.co/2014/09/anexo-de-la-guia-de-aprendizaje-n-2.html

Gamba, R. (2014). El impacto del CRM en Colombia. Recuperado de http://www.dinero.com/empresas/articulo/crm-como-estrategia-para-ganar-clientes/190729

Khodakarami, F., & Chan, Y. E. (2014). Exploring the role of customer relationship management (CRM) systems in customer knowledge creation. Information & Management, 51(1), 27-42. doi:10.1016/j.im.2013.11.002

Ilumno: la primera red educativa, a nivel mundial, que logra integrar un mismo CRM. (2015). Recuperado de http://www.redilumno.com/blog/392/ilumno-la-primera-red-educativa-nivel-mundial-que-logra-integrar-un-mismo-crm

Martínez, G. N. (2012). Mejora de la eficiencia de las PYMEs mediante la implantación de una herramienta e-CRM. Caso de Estudio: España. Tesis doctoral, Funiber. Recuperado de http://campus2.funiber.org/mod/data/view.php?d=123&rid=2948&filter=1

Martínez, V. (2010). Implantación CRM en un club deportivo. Funiber. Recuperado de http://campus2.funiber.org/mod/data/view.php?d=123&rid=12220&filter=1

Ministerio de Educación de Colombia. (2013a). Memorias de Encuentros Regionales de Permanencia y Graduación en Educación Superior II. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/w3-article-315150.html

Ministerio de Educación de Colombia. (2013b). Medidas preventivas para favorecer la permanencia estudiantil. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/w3-article-343620.html

Montejo Lopera, D. A. (2010). Implementación y puesta en operación de un sistema CRM en la empresa CIO S.A., a partir de su estrategia y sus procesos. Tesis de grado, Universidad EAFIT. Recuperado de https://repository.eafit.edu.co/bitstream/handle/10784/416/DiegoAlejandro_MontejoLopera_2010.pdf;jsessionid=618A0A854ACD14A8190FD82783303E80?sequence=1

Perna, A., & Baraldi, E. (2014). CRM Systems in Industrial Companies: Intra-and Inter-Organizational Effects. Recuperado de https://books.google.es/books?id=PnaEAwAAQBAJ&dq=CRM&hl=es&source=gbs_navlinks_s

Pertuz, P. V. P. (2013). Estrategias para la implementación exitosa del sistema CRM en Mipymes: Planeación para transformar la relación con el cliente basado en la investigación de las Mipymes de Valledupar, Colombia. Recuperado de https://books.google.es/books?id=nj_ElwEACAAJ&dq=CRM&hl=es&sa=X&ei=8o-FVfnGA8v1-QG2k4OoBQ&ved=0CEcQ6AEwAg

Petrella, C. (s.f.). Gestión de la relación de las universidades con docentes, estudiantes y egresados. Revista Iberoamericana de Educación. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/2470Petrella.pdf

Randall, C. (2015). Give the People What They Want: Customer Choice, Loyalty and Retention. Recuperado de http://customerthink.com/give-the-people-what-they-want-customer-choice-loyalty-and-retention/

Romero Maldonado, G. (2014). Plan de marketing relacional para fidelizar a los clientes de la Escuela Rusa de Ballet en el cantón Samborondón (Tesis doctoral). Recuperado de [URL]

SB, P., & Bala, E. S. (2014). Role of Information Technology in Effective Implementation of Customer Relationship Management. Journal of Marketing & Communication, 9(3). Recuperado de [URL]

Urbanskiene, R., Zostautiene, D., & Chreptaviciene, V. (2015). The model of creation of customer relationship management (CRM) system. Engineering Economics, 58(3). Recuperado de [URL]

Published

2021-02-02 — Updated on 2017-04-08

Versions

How to Cite

Pineda Rodríguez, M. L., & Bohada Jaime, J. A. (2017). Methodology crm oriented to public universities in Colombia. FACE: Revista De La Facultad De Ciencias Económicas Y Empresariales, 17(1), 65–72. https://doi.org/10.24054/face.v17i1.711 (Original work published February 2, 2021)

Issue

Section

Artículos