Analysis of digital entrepreneurial skills from a geographical perspective at the san gregorio de portoviejo university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/face.v24i3.3320

Keywords:

Social skills, innovation, geographical position, development

Abstract

Nowadays, entrepreneurial digital skills have become a substantial aspect for the performance and success of university students. Learning to use digital tools and taking advantage of the opportunities that this environment provides are essential aspects for the achievement and success of innovative projects and to meet the needs of the 21st century labor market. The present study aims to examine the entrepreneurial digital skills of the students of the San Gregorio de Portoviejo University. The differential objective of the study is the geographical focus achieved in the evaluation of the status of entrepreneurs and intrapreneurs. The study has a quantitative approach, with a non-experimental cross-sectional design and descriptive scope. Entrepreneurial digital skills are measured with the help of a questionnaire, whose reliability is 0.956. The sample is convenience, not probabilistic, and consists of 40 students from the business branch. The reliability analysis of the responses obtained gives an index of 0.94, which demonstrates excellent internal consistency. The Student test was applied to verify the hypotheses and the descriptive analysis was done with Minitab. The results reveal a crucial fact: the geographical location of students has no relationship with the development of digital competencies with regard to entrepreneurship, which accentuates the responsibility of universities to be the promoters of innovation, relationships and entrepreneurship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nicolle Alejandra Vidal Ortega, Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí

Estudiante de Administración de Empresas, Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí, Ecuador

José Iván Zambrano Farías, Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí

Magister en Gestión y Control de la Calidad, Universidad Santo Tomas: Bogotá. Colombia; Docente de Administración de Empresas y Director de la Jefatura de Emprendimiento en la Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí

Grace Beatriz Rodríguez Loor, Universidad San Gregorio de Portoviejo

Magister en Gerencia Educativa, Universidad Estatal del Sur de Manabí, Ecuador. Jefa de emprendimiento y seguimiento a Graduados en la Universidad San Gregorio de Portoviejo, Manabí, Ecuador

References

Alarcón Cedeño, M. L., y Chiriboga Mendoza, F. (2021). Comunicación digital y fomento del emprendimiento rural femenino en Manabí, Ecuador. Revista Científica Arbitrada De Investigación En Comunicación, Marketing Y Empresa REICOMUNICAR, 4(8), 18-28. https://doi.org/10.46296/rc.v4i8edesp.0031

Álvarez Valencia, J. F., Mogrovejo Dávila, E. B., y Mogrovejo Dávila, H. P. (2018). Análisis de los factores claves de éxito de empresas en base tecnológica en la ciudad de Cuenca. Memorias Y Boletines De La Universidad Del Azuay, 1(XIV), 215–233. https://doi.org/10.33324/memorias.v1iXIV.188

Artieda Rojas, J. R., Guarnizo Ponce, W. J., Mera Guzmán, P. E., y Mera Guzmán, V. C. (2021). El Emprendimiento Como Factor De Desarrollo En La Sociedad Y Economia. Metanoia: Revista De Ciencia, Tecnología E Innovación, 3(5), 9–22. https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/METANOIA/article/view/2216

Ávila Urdaneta, A., Oquendo Gonzáles, L.J. y Nava Bracho, G. (2018). Desarrollo de competencias emprendedoras y comunidades de aprendizaje en la Universidad del Zulia. Revista Venezolana de Gerencia, (1), 366-383. https://www.redalyc.org/journal/290/29062781021/html/

Barroso Tanoira Francisco Gerardo, Santos Valencia Raúl Alberto, López Ponce María Eugenia. Factors that affect the experience of entrepreneurship in university students. A study in a private institution in Merida, Yucatan, Mexico. Nova scientia.. https://doi.org/10.21640/ns.v12i24.2223.

Bravo Bravo, I. F., Bravo Bravo, M. X., Preciado Ramírez, J. D., y Mendoza Ferrín, M. M. (2021). Educación para el emprendimiento y la intención de emprender. Revista Economía Y Política, (33), 139–155. https://doi.org/10.25097/rep.n33.2021.08

Cabero Almenara, J., Barroso Osuna, J., Gutiérrez Castillo, J.J., y Palacios Rodríguez, A. (2022). Desarrollando competencias digitales y emprendedoras en Pedagogía. Grado de aceptación de una propuesta formativa. RiiTE Revista interuniversitaria de investigación en Tecnología Educativa, 12, 49-63. https://doi.org/10.6018/riite.522441

Campo Sese, Y.C., Balón Roca, H.J., Lema Solórzano, V.E., Almeida Feijo, M.E. y Tapia Aguilar, O.E. (2023). Educación transformadora en Ecuador: Planificación por competencias en emprendimiento y gestión. Redilat, 4(6), 223-238. https://doi.org/10.56712/latam.v4i6.1435

Castillo, V.A., Ortiz, F. (2020). Diagnóstico de los factores que afectan el emprendimiento en jóvenes universitarios de la ciudad de guayaquil. Caso universidad tecnológica empresarial de guayaquil, ecuador. 2014. Ciencia y tecnología, revista científica multidisciplinar, 1(9), 6-12. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8591528

Cebrián Martín, Daymel Adalberto, Legañoa Ferrá, María de los Ángeles, & García Batán, Jorge. (2020). La comunicación y la colaboración científica en redes sociales académicas. Transformación, 16(1), 121-136. Epub. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552020000100121&lng=es&tlng=.

Cordoba Lozada, D. R. (2020). Iniciativas de Investigación, Ciencia, Tecnología e Innovación: Centro de Innovación y Desarrollo Empresarial del Cauca (CIDECAUCA), Institución Universitaria Colegio Mayor del Cauca. Revista Venezolana De Gerencia, 24(2), 672-676. https://doi.org/10.37960/revista.v24i2.31515

Cordoba-Zuñiga, E., Castillo-Toro, J. L., y Castillo-Quesada, N. (2018). Creatividad e innovación: Motores de desarrollo empresarial. Lámpsakos (revista Descontinuada), 1(19), 55–65. https://doi.org/10.21501/21454086.2663

Fernández Scagliusi, M.V. (2023). Competencias digitales clave en el emprendimiento juvenil: una revisión sistemática de los últimos 6 años. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 14, 28-44. https://doi.org/10.6018/riite.565401

Fonseca Vásconez, J. F., Villacis Venegas, N. Y., Toledo Castillo, N. del R., Torres Guananga, G. P., y Salazar Tenelanda, M. V. (2019). La planeación del emprendimiento empresarial. Un enfoque a partir de la economía política. Ciencia Digital, 3(2.6), 440-445. https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v3i2.6.576

Freira, D., y Perrone, C. (2023). La Responsabilidad Social en los emprendimientos de centennials: su compromiso con el desarrollo sostenible. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, 29(61). http://portal.amelica.org/ameli/journal/616/6164868001/

García Tudela, P.A., Gonzáles Calatayud, V. y Montiel Ruiz, F.J. (2022). Aprendizaje Autodirigido Y Emprendimiento: Una Aproximación Desde La Realidad Universitaria. Educar, 58(2), 405-425. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1518

Gonzáles Calatayud, V., Prendes Espinosa, P., y Solano Fernández, I. (2022). Instrumento para analizar a competencia de emprendimiento digital en educación superior, RELIEVE, 28(1), https://www.redalyc.org/journal/916/91671862001/html/

González-Álvarez, N., y Solís-Rodríguez, V. (2011). Descubrimiento de oportunidades empresariales: capital humano, capital social y género. INNOVAR. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales , 21 (41), 187-196.

Guevara Alban, G. P., Verdesoto Arguello, A. E., y Castro Molina, N. E. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). RECIMUNDO, 4(3), 163-173. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173

Hernández Hernández , M. A., Olvera Becerril , M., Olvera Prieto Gabriela , A., Pacheco Gasca , A. M., Rodriguez Flores , M. S., Segura Castellanos , P. M., & Rincon Ávila , D. (2023). El emprendimiento como instrumento de experiencias significativas para el desarrollo integral. JÓVENES EN LA CIENCIA, 21. Recuperado a partir de https://www.jovenesenlaciencia.ugto.mx/index.php/jovenesenlaciencia/article/view/4061

Hernández Hernández, GY, y Castro Cortez, D. (2015). Responsabilidad social como estrategia activadora del compromiso organizacional de los trabajadores. Negocio , 10 (30), 123-141.

Hurtado Cevallos, G., Govea Andrade, K., y Freire Quintero, C. (2017). Evaluación del intraemprendimiento en la modalidad dual de la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil. Ciencia Unemi, 10(23), 22-29. https://www.redalyc.org/journal/5826/582661260002/html/

Instituto Nacional de Estadística y Censos. INEC. (2022). Tasa de alfabetización digital. https://censoecuador.ecudatanalytics.com/

Jurado Paz, I.M. (2022). Emprendimiento rural como estrategia de desarrollo territorial: una revisión documental. Económicas ECONÓMICASCUC, 43(1), 257–280. https://doi.org/10.17981/econcuc.43.1.2022.Org.7

Kappes, M.S., y Riquelme, V. (2021). El valor P, y medidas de efecto: su interpretación en investigación cuantitativa en enfermería. ENE, 15(2), 1-13. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2021000200004&lng=es&tlng=es

Leal Paredes , M. S., Orozco Espinosa , C. S., & Guamán Mullo, E. I. (2022). Liderazgo y emprendimiento: ¿cuál es su relación?. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 14495-14504. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1412

Leyva Osuna, B. A.., López González, M. y Ruíz Angulo, A. (2022). C. El impacto del liderazgo transformacional en la intención emprendedora de los estudiantes de la licenciatura en administración y carreras afines en las universidades del sur de Sonora. Revista De Investigación Académica Sin Frontera: Facultad Interdisciplinaria De Ciencias Económicas Administrativas - Departamento De Ciencias Económico Administrativas-Campus Navojoa, 15(38). https://doi.org/10.46589/rdiasf.vi38.486

López, María. (2023). Iniciativas y áreas de cooperación científico-tecnológica con Brasil: perspectivas desde el Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación de Argentina (2019-2022). Revista Aportes para la Integración Latinoamericana. 046. 10.24215/24689912e046.

Machaca Huancollo, D., Larico Mamani, E., Condori Cari, L., y Coila Alcocer, A. (2021). Motivación y emprendimiento empresarial en estudiantes universitarios. Polo del Conocimiento, 6(7), 434-449. doi:https://doi.org/10.23857/pc.v6i7.2859

Manjarrez Fuentes, N. N., Boza Valle, J. A., & Mendoza Vargas, E. Y. (2020). La motivación en el desempeño laboral de los empleados de los hoteles en el cantón Quevedo, Ecuador. Universidad y Sociedad, 11(5), 359-365

Mendoza Vélez, C., y Loor Zambrano, H. . (2023). Responsabilidad Social Empresarial: Una herramienta para la gestión administrativa de las empresas públicas ecuatorianas: Corporate Social Responsibility: A tool for the administrative management of ecuadorian public companies . REVISTA CIENTÍFICA ECOCIENCIA, 10(2), 107–126. https://doi.org/10.21855/ecociencia.102.804

Morocho Amaguaña, M. y Flores Rivera, L. D. (2023). Competencias que fomentan el emprendimiento en la Educación Superior. Revista Enfoques, 7(26), 128–142. https://doi.org/10.33996/revistaenfoques.v7i26.159

Murgueitio, M., Burbano Vallejo, E.L. y Moreno, E. (2021). Emprendimiento y desarrollo local. Responsibility and Sustainability, 6(1), 41-56. https://responsibility-sustainability.org/index.php/R-S/article/download/91/92

Prendes Espinosa, M.P. (2022). Formar para el emprendimiento digital: construyendo los ciudadanos del siglo XXI. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 12, 1-19. https://doi.org/10.6018/riite.525101

Quiroz Castro, J.A., y Bállen Camelo, N.C. (2023). Percepción De La Importancia De La Enseñanza Del Emprendimiento, Creatividad E Innovación En La Facultad De Ciencias Administrativas Y Contables De La Universidad De La Salle, Desde La Perspectiva De Algunos Actores. [Tesis de Maestría, Universidad de La Salle]. https://ciencia.lasalle.edu.co/administracion_de_empresas/3154

Ramos Galarza, C. (2020). Los alcances de una investigación. Ciencia Americana, 9(3). https://cienciamerica.edu.ec/index.php/uti/article/view/336/622

Rodríguez, J., y Rodríguez, J. (2020). Una mirada en torno a la tecnoética y la educación digital en tiempos de pandemia. Revista Ciencias de la Educación, 30(Edición Especial) 927-940

Romero, M.C., y Álvarez, M. B. (2022). Usos del término "Likert". Una revisión en estudios sobre aprendizaje organizacional. Revista De La Escuela De Perfeccionamiento En Investigación Operativa, 30(51). https://revistas.unc.edu.ar/index.php/epio/article/view/37820

Sánchez Flores, F.A. (2019). Fundamentos Epistémicos de la Investigación Cualitativa y Cuantitativa: Consensos y Disensos. Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria, 13(1), 102-122. https://doi.org/10.19083/ridu.2019.644

Sánchez García, J.C., Hernández Sánchez, B. (2018). La Cátedra de Emprendedores de la Universidad de Salamanca (CEUSAL): Diez años promoviendo el ecosistema emprendedor. Emprendimiento en las universidades, 1(3), 55-74. https://asociacionafide.com/wp-content/uploads/2018/10/2018-LIBRO-EDITOR-Y-CAPITULO-3as-EMPRENDIMIENTO-EN-LAS-UNIVERSIDADES-16-05-2018-REV-JCSG.pdf

Sánchez, MA, y Ramoscelli, G. (2018). CREACIÓN DE VALOR A PARTIR DEL INTERNET DE LAS COSAS: ESTUDIO EXPLORATORIO EN LA PROVINCIA DE BUENOS AIRES. Revista Científica "Visión de Futuro" , 22 (1), 149-169.

Sandoval Muñoz, M. J., Mayorga Muñoz, C. J., Elgueta Sepúlveda, H. E., Soto-Higuera, A. I., Viveros Lopomo, J., y Riquelme Sandoval, S. V. (2018). Compromiso y motivación escolar: Una discusión conceptual. Revista Educación, 42(2), 66–79. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.23471

Silva Tipantasig, O. (2019). Los spin offs vía transferencia de conocimiento, entrepreneurship e intrapreneurship de los graduados de las carreras de Ingeniería en Sistemas, Mecánica y Alimentos de la Universidad Técnica de Ambato. [Tesis de Ingeniera, Universidad Técnica de Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/29377

Sornoza Parrales, D.R., Parrales Paveda, M.L., Sornoza Parrales, G.I., Rodríguez, Cañarte, T.C., Castillo Merino, M.A., Guaranda Sornoza, V.F., y Delgado Lucas, H. B. (2018). Fundamentos de emprendimiento. Economía Organización y ciencias sociales. [Archivo PDF]. https://3ciencias.com/libros/libro/fundamentos-de-emprendimiento/

Tello Cóndor, A.M., Través Castellano, A.M., Molina Borja, F.A., Andrade Aulestia, P.M., y Moreano Martínez, L.D. (2018). El emprendimiento y la investigación científica. Un paradigma en la Universidad Ecuatoriana. Didáctica y educación, 9(2), 109-116. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6596588

Usán Supervía, P. y Salavera Bordás, C. (2018). Orientaciones de logro, burnout académico y satisfacción intrínseca hacia la escuela en estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(3), 19-33.

Valdiviezo, M. A., y Uttermann Gallardo, R. (2020). Emprendimiento: factores esenciales para su constitución. Revista Venezolana De Gerencia, 25(90), 709-720. https://doi.org/10.37960/rvg.v25i90.33029

Vallejo-Bojorque, AP, Cavazos-Arroyo, J., Lagunez-Pérez, MA y Vásquez-Herrera, SE (2021). Experiencia del cliente, confianza y lealtad de los millennials en el sector bancario de la ciudad de Cuenca-Ecuador. RETOS. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 11 (22), 287-300. https://doi.org/10.17163/ret.n22.2021.06

Valles Coral, M., Riascos Armas, J., y Hernandez Torres, E. (2020). Gestión de la identidad digital del investigador y su efecto en el ranking webométrico de una universidad amazónica peruana. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 31(2). https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/1406/985

Valles-Coral, Miguel Angel, Riascos-Armas, Juan Orlando, & Hernandez-Torres, Edwin Augusto. (2020). Gestión de la identidad digital del investigador y su efecto en el ranking webométrico de una universidad amazónica peruana. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 31(2), . Epub. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132020000200006&lng=es&tlng=es.

Vargas Valdiviezo, M. A., y Uttermann Gallardo, R. (2020). Emprendimiento: factores esenciales para su constitución. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 709-720. https://www.redalyc.org/journal/290/29063559024/29063559024.pdf

Vázquez Luna, J. L. (2020). Diseño de Investigación. [Archivo PDF]. https://www.anahuac.mx/mexico/biblioteca/sites/default/files/inline-files/disenodeinvestigaagos19.pdf

Vera Pacheco, D., y Segura Ronquillo, S. . (2023). Factores motivacionales para el emprendimiento de negocios de cocina oculta. Bolentín De Coyuntura, (36), 17–25. https://doi.org/10.31243/bcoyu.36.2023.1959

Villalba Benítez, E.F., Riveros Montiel, T.I., Baron, A.P., Ortega Carrasco, R.J. (2021). Fortalecimiento de competencias digitales de prestadores de servicios de la Industria cultural y el Turismo, mediante la creación de un hub de emprendimientos creativos y la aplicación de la metodología bootcamp virtual. Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. https://isbn.bibliotecanacional.gov.py/catalogo.php?mode=detalle&nt=13461

Zambrano Cruzatte, E.A. (2023). Cultura Organizacional y su Incidencia en la Gestión del Conocimiento. [Tesis de Licenciatura, ESPAM MFL]. https://repositorio.espam.edu.ec/bitstream/42000/2190/1/TIC_AE42D.pdf

Zambrano Zambrano, V.J., Freire Sierra, P.S. y Andrade Zamora, F.J. (2023). Iniciativa emprendedora de los estudiantes universitarios de comunicación social. Polo del Conocimiento, 8(7), 1117-1136. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/5830

Zona-López, JR, y Giraldo-Márquez, JD (2017). RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS: ESCENARIO DEL PENSAMIENTO CRÍTICO EN LA DIDÁCTICA DE LAS CIENCIAS. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia) , 13 (2), 122-150.

Published

2024-11-28

How to Cite

Vidal Ortega, N. A., Zambrano Farías, J. I., & Rodríguez Loor, G. B. (2024). Analysis of digital entrepreneurial skills from a geographical perspective at the san gregorio de portoviejo university. FACE: Revista De La Facultad De Ciencias Económicas Y Empresariales, 24(3), 62–79. https://doi.org/10.24054/face.v24i3.3320

Issue

Section

Artículos