Structural capital for intellectual management in health research units.
DOI:
https://doi.org/10.24054/face.v22i1.1472Keywords:
intellectual capital, organizational capital, technological capital, investigation, structuralAbstract
The objective of this paper is to describe the structural capital in the research units of the health nucleus of the Universidad del Zulia, Venezuela. Its theoretical basis is in Carrillo, Gutiérrez and Díaz (2012), Bueno, et al. (2011), Figueroa and Fernández (2011), among others. The positivist paradigm was applied under the inductive, quali-quantitative, analytical, field and non-experimental method. Data were collected through a questionnaire where the informants were the directors of the research units addressed; descriptive statistics and one-factor variance were used for data analysis. The results led to the conclusion that the organizational component is strengthened through culture, structure and organizational learning, while the technological component shows weaknesses in the provision and acquisition of inputs and equipment, being necessary to ensure the procurement of these in order to generate goods and provide the service.
Downloads
References
Alegre, J. (2012). Aprendizaje organizativo, innovación y propensión exportadora. Estudios gerenciales, 28, 41-56.
Alfonso, D.; Villazón, A.; Milanes, P.; Rodríguez, A. y Espín, R. (2011). Procedimiento general de rediseño organizacional para mejorar el enfoque a procesos. Ingeniería industrial, XXXII(3), 238-248.
Bueno, E.; Del Real, H.; Fernández, P.; Longo, M.; Merino, C.; Murcia, C. y Salmador, M. (2011). Modelo Intellectus de medición, gestión e información del capital intelectual. España: Editorial de la Universidad autónoma de Madrid.
Carrillo, E.; Gutiérrez, F. y Díaz, C. (2012). Propuesta de indicadores para gestión del capital estructural en grupos de investigación. Universidad y empresa, 14(22), 99-130.
Delgado, M.; Martín, G.; Navas, J. y Cruz, J. (2011). Capital social, capital relacional e innovación tecnológica. Una aplicación al sector manufacturero español de alta y media-alta tecnología. Cuadernos de Economía y dirección de la empresa, 14, 207-221.
Donate, M. y Guadamillas, F. (2008). Gestión del conocimiento organizativo, innovación tecnológica y resultados. Una investigación empírica. Investigaciones europeas de dirección y economía de la empresa, 14(2), 139-167.
El Nacional (2020). Rectora encargada de LUZ: “Mantener la universidad abierta es un reto”. Recuperado de: https://www.elnacional.com/venezuela/rectora-encargada-de-luz-mantener-la-universidad-abierta-es-un-reto/
García, G. (2008). La propiedad intelectual en las economías universitarias. Revista Facultad de derecho y ciencias políticas, 38(108), 53-72.
Hernández, L. (2021). 2020, un año de dificultades y retos tras el COVID-19. Revista de Ciencias Sociales, XXVII(1), 8-10.
López, J.; Santos, M. y Trespalacios, J. (2011). Consecuencias del aprendizaje organizativo en las relaciones comerciales entre empresas. Revista de ciencias sociales, XVII(2), 274-286.
Marín, F. (2001). El capital intelectual como activo organizacional. Espacio abierto, 10(3), 409-430.
Martínez, J. (2016). Factores internos determinantes de la inversión a largo plazo en farmacias del municipio Jesús Enrique Lossada, estado Zulia. Revista Ethos Venezolana, 8(1), 11-22.
Martínez, J. (2019). Factores críticos de éxito para la gestión del conocimiento en las divisiones de estudios para graduados. Temas de ciencia y tecnología, 23(69), 25-31.
Martínez, J. y Barreto, J. (2017). Financiamiento de la inversión tecnológica en centros de investigación universitarios de la Universidad del Zulia (Venezuela). Revista economía y administración, 1482), 87-101.
Martínez, J. y Barreto, J. (2018). Centros de investigación universitarios e inversión tecnológica: ¿en qué se invierte? INNOVARE. Ciencia y tecnología, 7(2), 1-13.
Martínez, J. y Barreto, J. (2019). Modelo de planeación para la inversión tecnológica en centros de investigación universitarios. Investigación e innovación en ingenierías, 7(2), 47-60.
Martínez, J.; Burbano, M. y Burbano, E. (2019). Obstáculos y perspectivas al emplear tecnologías de información para enseñar contabilidad. Educación y humanismo, 21(37), 104-119.
Muñóz, D. (2020). Educación virtual en pandemia: una perspectiva desde la Venezuela actual. Educare, 24(3), 387-404.
Núñez, M.; Mercado, P. y Banegas, R. (2015). Relación entre cultura organizacional (flexible y rígida) y capital intelectual. Conciencia tecnológica, 49, 4-11.
Perezgrovas, R.; Carlos, L. y Gómez, A. (2017). Capital social y técnicas textiles: encuentro de artesanas tzotziles y tarahumaras. En Culebro, María; Magaña, Jorge y Gil, Mari (Eds). La investigación universitaria y sus contribuciones en Mesoamérica (119-131). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales CLACSO. Argentina.
Pertuz, R. (2014). Modelo de estructura organizacional para los institutos universitarios vinculante con la realidad socioeconómica venezolana. Educare, 18(1), 97-117.
Ramírez, M.; Escobar, D. y Arango, B. (2012). Vigilancia tecnológica e inteligencia competitiva. Gestión de las personas y tecnología, 5(13), 1-5.
Remolina, J. (2014). La integración educativa de las nuevas tecnologías de la Información y la comunicación. Revista latinoamericana de estudios educativos, XLIV(1), 71-91.
Rodríguez, A.; Hoyos, J.; Izaguirre, J. y Vicente, M. (2011). Organizaciones en el marco de una cultura social innovadora: propuesta de factores explicativos. Investigaciones europeas de dirección y economía de la empresa, 17(1), 17-35.
Rodríguez, L.; Trujillo, G.; Egusquiza, M. y López, R. (2021). Revolución industrial 4.0: la brecha digital en Latinoamérica. Revista arbitrada interdisciplinaria Koinonia. Vol. VI(11), 147-162.
Rojas, M. y Rojas, M. (2019). Centros de investigación universitarios, una mirada desde la ecología del desarrollo humano. Educere, 23(76), 723-735.
Salado, L. y Ramírez, A. (2018). Capital cultural en el contexto tecnológico: consideraciones para su medición en la educación superior. Revista iberoamericana de educación superior, IX(24), 1-
San Blas, G. (2013). Aseguran que “Venezuela presenta 10 años de atraso en investigación científica y tecnológica”. Noticias 24. Recuperado de: http://www.noticias24.com/tecnologia/noticia/17322/aseguran-que-venezuela-presenta-10-anos-de-atraso-en-materia-de-investigacion-cientifica-y-tecnologica/
Santos, H.; Figueroa, P. y Fernández, C. (2011). El capital estructural y la capacidad innovadora de la empresa. Investigaciones europeas de dirección y economía de la empresa, 17(3), 69-89.
Sanz, D. y Crissien, T. (2012). Gerencia del capital intelectual. Dimensión empresarial, 10(2), 70-75.
The conversation (2020). En tiempos de pandemia, la brecha digital de Venezuela trae nuevas desigualdades a la enseñanza. Recuperado de: https://theconversation.com/en-tiempos-de-pandemia-la-brecha-digital-de-venezuela-trae-nuevas-desigualdades-a-la-ensenanza-136825
Valle, A.; Proaño, T. y Cruz, M. (2017). Estructura, cultura y cambio organizacional cultura – cambio – forma – fuerza. Revista científica Hermes, 18, 304-324.
Villarroel, C.; Comai, A.; Karmelic, V.; Fernández, A. y Arriagada, C. (2015). Diseño e implementación de una unidad de vigilancia tecnológica e inteligencia competitiva. Interciencia, 40(11), 751-757.
Downloads
Published
Versions
- 2022-05-27 (5)
- 2022-05-27 (4)
- 2023-03-22 (3)
- 2023-03-22 (2)
- 2022-09-29 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.